החלטת ועדת השחרורים לשחרר את הנשיא לשעבר משה קצב שחרור מוקדם לאחר חמש שנות מאסר בלבד עוררה סערה גדולה, בין היתר כיוון שקצב, שהורשע בשני מעשי אונס, מסרב להביע חרטה על מעשיו. עורכת הדין סוזי סיני ארניה, פרקליטתו של קצב וחברת הכנסת מיכל רוזין מ"מרצ", המתנגדת לקיצור עונש המאסר, התעמתו בנושא בשיחה עם ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM. "הוא בכה מאוד", אמרה עוה"ד על קצב. "פחדנו לקוות יותר מדי. הוא כבר התאכזב כל כך הרבה פעמים בעבר והעניין שלו נידון שוב והגיע לבית המשפט המחוזי והוחזר לוועדה ואז הוועדה דחתה את זה שוב לצורך הטיפול שהוא ישתלב בו. כל כך הרבה פעמים ציפינו וקיווינו והתאכזבנו. לכן באמת אתמול הוא ממש היה נרגש ומאושר".





"במישור המשפטי העקרוני, על פי החוק, חרטה אינה מהווה תנאי לשחרור מוקדם. מספיק שאדם יעמוד בפרמטרים לשחרור", ציננה עו"ד סיני ארניה. "קצב עובר טיפול מאוד אינטנסיבי, שנמשך כבר כמה חודשים והוא ימשיך לעבור אותו, זה טרם הסתיים. יש לו עוד כברת דרך לעבור והוא כן התנצל ולא פעם אחת. אדם יכול להיפגע על משהו שנעשה. אפשר לא להסכים על מה נעשה, אבל עצם העובדה שיש מודעות שמישהו נפגע מהמעשים בקונסטלציה כזו או אחרת, שלא באופן מתכוון, אומר שיש כאן תובנה של המקום הקורבני של המתלוננות. הוא עומד על הכחשת העבירות בהן הוא הורשה".



לעומתה, ח"כ מיכל רוזין אמרה כי "כל אנשי הטיפול אומרים שעבריין מין שלא מכיר במה שעשה הוא לא משוקם ועלול לחזור על מעשיו. השחרור המוקדם של קצב הוא סוג של צ'ופר על התנהגות טובה ושיקום. אני לא חושבת, וזו גם עמדת הפרקליטות, שהשיקום שהוא החל בו הגיע לכלל מיצוי או לאיזה מקום שבו ראוי לשחרר. יש פה לחץ פוליטי וציבורי לרחם עליו ולשחרר אותו כי הוא לכאורה כבר מיצה, אל מול הלחץ שלנו למען הנפגעות. גם על בוכריס שמענו


שהוא קצין שהיה אמור להיות רמטכ"ל אז הוא נענש מספיק. וגם קצב היה נשיא ותראו לאן הוא הגיע. מרחמים פה מאוד על האכזרים".



"מכחישי עבירות מין שעוברים שיקום, אמיתי או לא האם הם משוחררים?", שאלה ח"כ רוזין. "במקרה של אל"מ עאטף זאהר עתרנו נגד ועדת השחרורים, המדינה הייתה לצידנו והוא אכן נשאר בכלא כי הוא לא הסכים לעבור שיקום". עו"ד סיני השיבה: "בסופו של יום עאטף זאהר שוחרר למרות שעמד על הכחשתו. שופט קבע שאי אפשר במדינה דמוקרטית להכריח אדם להביע חרטה. זה לא חוקתי ופוגע בזכויות היסוד שלו. צריך ללכת לפי הפסיקה והדין".



ח"כ רוזין סיכמה: "אסור לשכוח שפרשת קצב מהווה ציון דרך במאבק באלימות נגד נשים בכלל ותרבות האונס בפרט. בימים כאלה, של עסקאות טיעון מגוחכות, כמו עם בוכריס, חשוב לזכור שנשיא לשעבר שמורשע באונס ויושב בכלא יש לזה משמעות אדירה, במיוחד עבור הנפגעות".