בג"ץ הורה היום (חמישי) לתושבי מאחז עמונה למסור עד השעה 17:00 "הצהרה בלשון חד משמעית לפינוי בדרכי שלום ובלא התנגדות, במועד הנדחה, ככל שייקבע כזה". השופטים הבהירו כי "הצהרה זו מתנה את התחייבות התושבים לפינוי בדרכי שלום ללא כל עימות והתנגדות במימוש ההסכם והמתווה שצורפו לבקשת המדינה להארכת מועד (הפינוי)". בעקבות הדרישה הבהירו תושבי עמונה כי הם "מסכימים ומתחייבים כולם כאיש אחד לפינוי בדרכי שלום וללא עימות". התושבים הדגישו כי הם מחויבים לכך ללא כל התניה.



שופטי בג"ץ לא הסתפקו בהצהרה שהגישו מוקדם יותר תושבי עמונה, לפיה "למען הסר ספק, כלל המשיבים תושבי עמונה רואים עצמם מחויבים – בחתימת הנהגת היישוב הנבחרת – ל'הסכם לפינוי ולקידום אפשרויות הסדרת וממילא גם למתווה המצורף אליו על פיו הם מתחייבים לפינוי בדרכי שלום וללא כל עימות והתנגדות, וזאת בהתאם להחלטה שהתקבלה ביישוב".



יתפנו ללא התנגדות? תושבי עמונה. צילום ארכיון: הדס פרוש , פלאש 90



השופטים, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, אסתר חיות וחנן מלצר, ציינו בהחלטתם היום כי "לא זו הייתה ההצהרה שהתבקשה בהחלטתנו מאתמול. בית המשפט, גם אם ייעתר לבקשת הדחייה, אינו אמור להתייחס לחוקיותו של המתווה ולהיתכנות מימושו. לפנים משורת הדין, אנו מאפשרים למשיבים תושבי עמונה להצהיר הצהרה בלתי מותנית בלשון חד משמעית בנוסח שנתבקש בהחלטתנו מאתמול, וזאת עד השעה 17:00 היום".



תושבי המאחז אישרו ביום רביעי שעבר את המתווה החדש שהוצע להם, לפיו 24 משפחות יוכלו לעבור באופן מיידי לחלקה חלופית על ההר, במקום 12 משפחות כפי שהוצע במתווה הקודם שנשלל על ידם. עוד הוצע כי חלקה נוספת תוכשר לשם כך בקרוב וכי בג"ץ יתבקש לדחות את הפינוי של התושבים.



המדינה הגישה השבוע לבג"ץ בקשה לשהות אחרונה של 45 יום נוספים מהמועד האחרון שנקבע לפינוי, עד ל-8 בפברואר בשנה הבאה. הפנייה לבג"ץ הוגשה לבקשת ראש הממשלה ושר הביטחון, ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. על פי הבקשה, הדרג המדיני הבהיר כי המדינה לא תבקש ארכה נוספת מעבר ל-45 הימים המבוקשים כעת, וזאת גם אם המתווה לא ימומש בתום 45 הימים.



בעקבות זאת העבירו השופטים החלטת ביניים, לפיה בטרם ישקלו לאשר את דחיית המועד, "מתבקשים כל תושבי עמונה להצהיר בלשון חד משמעית, כי הם מסכימים ומתחייבים כולם כאיש אחד לפינוי בדרכי שלום וללא עימות והתנגדות". נראה כי הצהרתם לא סיפקה את שופטי בג"ץ, שביקשו היום לקבל הצהרה נוספת וחד משמעית יותר.



בתוך כך שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס היום בטוויטר לפינוי תושבי עמונה ותקף את בג"ץ. "אסור שמערכת צדק תהפוך להיות מערכת התעמרות בתושבים. ‏אני מצפה מבג"ץ שישמור את גישת 'ייקוב הדין את ההר' כלפי מחבלים ורוצחים ולא כלפי מתיישבים", כתב בנט.