בג"ץ קיבל הערב (חמישי) את בקשת המדינה לדחות את פינוי מאחז עמונה ב-45 ימים נוספים, זאת לאחר שמוקדם יותר היום הצהירו תושבי המאחז כי יתפנו בהסכמה וללא תנאים. השופטים ציינו כי "זוהי ארכה סופית ואחרונה, וזאת גם אם לא יימצא פתרון חלופי כזה או אחר". על פי ההחלטה, עמונה תפונה עד ה-8 בפברואר בשנה הבאה, זאת למרות שבעלי הקרקעות הפלסטיניים טענו כי מדובר ב"בקשה חצופה".



השופטים, נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, אסתר חיות חנן מלצר, נזפו במדינה, כשציינו בהחלטתם כי "כל מה שנעשה עתה יכול היה להיעשות זה מכבר". עם זאת, פסקו השופטים, "בעקבות מאמצים שנעשו בעת האחרונה להגיע לפתרון מוסכם, אף שבאיחור ניכר, יש עתה התחייבות לפינוי בדרכי שלום ובלא עימות והתנגדות במועד הנדחה שנתבקש. התחייבות זו הינה בלתי-מותנית, ולפיכך אנו נעתרים לפנים משורת הדין לבקשה וניתנת ארכה קצרה של 45 יום לביצוע פסק הדין".



"פינוי בדרכי שלום וללא התנגדות"



החלטת בג"ץ הגיעה לאחר שמוקדם יותר דרשו השופטים מהתושבים "הצהרה בלשון חד משמעית לפינוי בדרכי שלום ובלא התנגדות, במועד הנדחה, ככל שייקבע כזה". השופטים הבהירו כי "הצהרה זו מתנה את התחייבות התושבים לפינוי בדרכי שלום ללא כל עימות והתנגדות במימוש ההסכם והמתווה שצורפו לבקשת המדינה להארכת מועד (הפינוי)". בעקבות הדרישה הבהירו תושבי עמונה כי הם "מסכימים ומתחייבים כולם כאיש אחד לפינוי בדרכי שלום וללא עימות". התושבים הדגישו כי הם מחויבים לכך ללא כל התניה.



מאבק לפינוי עמונה. צילום: מרק ישראל סלם
מאבק לפינוי עמונה. צילום: מרק ישראל סלם



תושבי המאחז אישרו ביום רביעי שעבר את המתווה החדש שהוצע להם, לפיו 24 משפחות יוכלו לעבור באופן מיידי לחלקה חלופית על ההר, במקום 12 משפחות כפי שהוצע במתווה הקודם ששללו אותו. עוד הוצע כי חלקה נוספת תוכשר לשם כך בקרוב וכי בג"ץ יתבקש לדחות את הפינוי של התושבים.



המדינה הגישה השבוע לבג"ץ בקשה לשהות אחרונה של 45 יום נוספים מהמועד האחרון שנקבע לפינוי, עד ל-8 בפברואר בשנה הבאה. הפנייה לבג"ץ הוגשה לבקשת ראש הממשלה ושר הביטחון, ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. על פי הבקשה, הדרג המדיני הבהיר כי המדינה לא תבקש ארכה נוספת מעבר ל-45 הימים המבוקשים כעת, וזאת גם אם המתווה לא ימומש בתום התקופה.



מהארגון "יש דין, שמייצג את בעלי הקרקעות הפלסטיניים, נמסר בתגובה כי "אף שבג"ץ קבע כי הנימוקים שהוצגו לעיכוב הפינוי אינם מספקים, הסכימו השופטים לבקשה החצופה ולא דחו על הסף את העסקה המושחתת שנרקמה בין הממשלה לפורעי החוק בעמונה. המדינה לא מסתירה את העובדה שאין כיום מתווה להעברת מתנחלי עמונה ולכן כל מטרת הדחייה היא לנסות למצוא איך לעקוף את החוק ולהימנע מביצוע פסק הדין. אנו נמשיך לפעול כדי להבטיח שהדחייה שניתנה למדינה לא תשמש למציאת דרכים חדשות להימנע מהשבת האדמות לבעליהן החוקיים - הפלסטינים תושבי סילוואד, טייבה ועין יברוד".