מספר שעות לאחר הודעת היועמ"ש על הגשת כתב אישום נגד ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת), הורה שופט בית משפט השלום ברחובות על שחרורו של הח"כ ממעצר בית. זאת, למרות בקשת המשטרה להאריך את מעצרו של הח"כ החשוד בהברחת טלפונים סלולריים לאסירים פלסטינים ב-30 ימים. בהחלטה של השופט מנחם מזרחי היום (חמישי), נדחתה בעצם הטענה כי גטאס מסוכן לציבור ולכן יש להשאירו במעצר.



עם זאת, הוטלו הגבלות על חבר הכנסת: מעצר הבית יסתיים בהתניה לפיה ימצה ליד הח"כ מלווה תמידי. כמו כן, גטאס יוכל ללכת לכל מקום שיירצה אך לא יורשה להיכנס למתקנים של שירות בתי הסוהר (שב"ס). בפתח הדיון בעניינו אמר חבר הכנסת: "מסיתים נגדי, שופטים אותי ללא היגיון וללא פרופורציה. אין הוגנות לח"כ ערבי".



עורך דינו של חבר הכנסת מסר לאחר ההחלטה לשחררו למעצר כי לא התחדש דבר בחקירת המשטרה מאז פגישתם האחרונה בנושא ולכן הבקשה לא מקובלת. לדבריו, "אין לבית המשפט הסמכות להגביל את חופש התנועה של הח"כ שוויתר מרצונו על החסינות שלו". הוא הוסיף כי הוצא נגדו צו אי יציאה מהארץ ל-180 יום וכי הח"כ ענה לכל השאלות שנשאל ע"י החוקרים. 

ג'מאל זחאלקה


לפי המשטרה, הבקשה להאריך את מעצרו נגעה למסוכנות של הח"כ, והחוקרים ביקשו להותיר אותו במעצר בית על מנת להתקדם בחקירה. אך כאמור, טענה זו נשללה ע"י השופט. 


ח"כ גטאס בהארכת מעצרו, היום. צילום: אבשלום ששוני


בטיוטת כתב האישום שיוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, נטען כי ח"כ גטאס נאשם בהכנסת מסמכים שלא דרך הנהלת בית הסבר, הכנסת ציוד קצה, איסור פעולה ברכוש למטרת טרור, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

גטאס ייאשם כי העביר את הטלפונים הסלולריים לאסיר ואליד דקה, שנרצה עונש מאסר של 31 שנים בגין רצח חייל צה"ל, החבר בארגון החזית העממית שהוכרז ב-1986 כארגון טרור.

בכתב האישום נטען עוד כי בעת כניסתו של ח"כ גטאס לכלא, וכאשר מכשיר המגנומטר התריע, טען הנאשם בפני הסוהר משה בן זקן, בכלא קציעות, כי הצפצוף נבע מחגורתו. הסוהר ביקש מח"כ גטאס לעבור שוב ללא החגורה, אך הוא סירב והודיע לו כי בשל היותו חבר כנסת יש לו חסינות מבדיקה. משום כך, נמנע הסוהר מלבצע בדיקה על גופו.

עוד נאמר כי כאשר דקה יצא מחדר המפגש מצאו הסוהרים על גופו מסמכים שקיפל והכניס למכנסיו. בכתב האישום נטען עוד, כי מאוחר יותר העביר ח"כ גטאס את המכשירים הסלולריים לאסיר באסל ביזרה, חבר ארגון פת"ח שאף הוא הוצא אל מחוץ לחוק, הכלוא בגין מעשי טרור. "החומרה היא בהעברת ציוד קצה לכלא ביטחוני בו שונים פעילי טרור, דבר המסכן את ביטחון המדינה", נטען בכתב האישום, "ובכך שהנאשם ניצל מעמדו כחבר כנסת וחסינותו".

הודעת היועמ"ש והחקירה של גטאס

 
מוקדם יותר הבוקר הודיע היועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש) אביחי מנדלבליט לעורכי דינו של ח"כ גטאס כי בתום חקירת המשטרה ולנוכח הראיות שהוצגו, התגבשה תשתית המצדיקה הגשת כתב אישום נגדו. בכך, אימץ היועמ"ש את עמדת פרקליט המדינה שי ניצן כי יש מקום להגיש כתב אישום כנגד חבר הכנסת. 
 
צוות ההגנה של חבר הכנסת מסר בתגובה לכך הבוקר כי "הצעד של היועמ"ש הוא צעד בלתי חוקי וחסר תום לב, שמטרתו למנוע את זכות השימוע מח"כ גטאס ולהאריך את מעצר הבית. היועמ"ש פנה אלינו שלשום בבקשה להסכים להאריך את מעצר הבית של ח"כ גטאס, בתנאי למסירת החומר ומתן זכות שימוע, דבר תמוהה ולא מקובל כשלעצמו שמעיד על כוונה לקיים הליך שתוצאתו ידועה מראש, חוסר תום לב מוחלט והתניית זכות בסיסית בחוק בכך שח"כ יישאר במעצר ללא עילה או הצדקה". 
 
לדברי ההגנה, "ההודעה שמסר היועמ"ש היום ליו"ר הכנסת חורגת מהמסגרת הנורמטיבית והחוקית והיא בבחינת איפה ואיפה ומניעת הליך הוגן והיא המשך להתנהלות המפלה והדורסנית של היועמ"ש מתחילת התיק, שככל הנראה נגועה בשיקולים זרים ומניעים פוליטיים, כפי שנעשה כבר בבקשה להסיר החסינות בצעד חסר תקדים שלא היה בו צורך ושלא נעשה עם ח"כ אחר בעבר".
 
כזכור, נגד ח"כ גטאס התנהלה חקירה בחשד להכנסת טלפונים סלולריים, כרטיסי סים, אוזניות ופתקים שבהם ככל הנראה מוצפנים קודים סודיים אל התאים של שני אסירים ביטחוניים, וזאת כאמור בניגוד להוראות שב"ס ובניגוד לחוק. עוד עלה כי ח"כ גטאס "ניצל" את חסינותו כח"כ, עבר את מנגנוני השב"כ ללא בדיקה והגיע לכלא בו שוהים האסירים הביטחוניים כשהוא נושא על גופו את הטלפונים כשהם מוסלקים בתוך ספר ובמעטפות.

גטאס לפני החקירה המשטרתית. צילום ארכיון: ניר קידר


נעצר אחיו של האסיר הביטחוני

ח"כ גטאס הכחיש במהלך החקירה את העובדה כי ידע שמדובר באביזרי תקשורת שישי בהם כדי לפגוע או לסכן לכאורה את ביטחון המדינה, אולם הוא קשר עצמו לעצם מסירת המעטפות לידי אותו אסיר. יצוין כי חבר הכנסת תועד במצלמות הכלא, והיה נתון למעקב של חוקרי לה"ב 433 שאף עיכבו אותו עם יציאתו מהמקום. במהלך חקירתו בנושא שלף גטאס את תעודת החסינות שלו.

היועמ"ש אישר לאחר בדיקת הפרטים את חקירתו של ח"כ גטאס באזהרה, וזאת לאחר שוועדת הכנסת החליטה להסיר את חסינותו. ח"כ גטאס נעצר, נחקר, והודה כאמור במסירת המעטפות. יחד עם זאת, במהלך חקירתו סירב למסור לחוקרים את זהותו של האיש ממנו קיבל לדבריו את האמצעים האמורים על מנת להעביר אותם אל האסיר הביטחוני.

חוקרי לה"ב 433 שביצעו איכון למכשיר הטלפון ופעלו באמצעים טכנולוגיים נוספים הצליחו בסופו של דבר לאתר את אחיו של האסיר הביטחוני וליד דקה וביצע את מעצרו. בתום החקירה החומר הועבר ליועמ"ש ולפרקליט המדינה, שקיבלו כאמור את עמדת המשטרה לפיה התגבשה תשתית ראייתית לקראת הגשת כתב אישום.