היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר היום (חמישי) לפתוח בחקירה בחשד לעבירות הסתה לאלימות בעקבות ההתבטאויות החריפות שהושמעו נגד הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, לאחר הרשעתו של החיילאלאור אזריה בהריגת מחבל מנוטרל. זאת לאחר שבהפגנה שהתקיימה אמש נשמעו הקריאות "גדי תיזהר, רבין מחפש חבר".



היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי אין מקום להשלים עם התבטאויות מסיתות, לא כלפי שופטים, לא כלפי קצינים בצה"ל, ולא כלפי כל גורם אחר במערכת אכיפת החוק ובכלל. עוד הדגיש היועמ"ש כי מערכת אכיפת החוק תפעל בצורה נחושה ובלתי מתפשרת ביחס לקריאות של הסתה לאלימות.



מנדלבליט הורה לחקור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מנדלבליט הורה לחקור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בתוך כך נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור גינתה היום את ההסתה נגד השופטים שהרשיעו את סמל אלאור אזריה בהריגת מחבל מנוטרל בחברון. "אנו מגנים בכל לשון מתקפה בוטה כמו זו שאנו עדים לה כעת". לדברי נאור ביקורת עניינית על פסקי דין היא לגיטימית, אך אין זה המצב המדובר. "השתלחות המתרחשת בימים אלה חצתה את גבולות השיח הלגיטימי והיא מהווה סכנה לשלטון החוק ולדמוקרטיה".



נאור התייצבה לצד השופטים המשפט אזריה והוסיפה: "לשופטים בכל ערכאות השיפוט אין אופציה להיכנע להסתות ולאיומים. אין על השופטים מרות זולת מרותו של הדין. כך נהגו וכך ימשיכו לנהוג כל שופטי ישראל".



קריאות הסתה נגד איזנקוט. צילום: מרק ישראל סלם
קריאות הסתה נגד איזנקוט. צילום: מרק ישראל סלם



מעצרים בעקבות הסתה



מוקדם יותר הבוקר תושב ירושלים בשנות ה-50 נעצר וצעירה בת 22 מקריית גת עוכבה לחקירה בעקבות פוסטים בעלי אופי מאיים ומסית ברשתות החברתיות נגד ראשת הרכב השופטים שהרשיע את החייל היורה, אל"מ מיה הלר.



החשוד מירושלים פרסם פוסט בקבוצה ברשת החברתית פייסבוק, ממנו ניתן להבין כוונות לאיומים והסתה נגד השופטת הלר. מדובר במי שבעברו כבר הואשם בעבירות איומים וברשותו נתפסה סכין אולם בשל בעיות נפשיות נגנז תיקו בפרקליטות.



עם מעצרו ועל רקע עברו ונסיבותיו, החליטו במחוז ירושלים במשטרה להעלות עם החשוד לבירור מול הפרקליטות כדי לבחון האם ניתן להתנהל מולו בהליך פלילי או שמא יש לשחררו.



הצעירה עוכבה לחקירה לאחר שפרסמה פוסט בעל מאפיינים פליליים של קריאה לאלימות וחשד להסתה בעקבות הכרעת הדין במשפט אזריה. בעקבות הפרסום עוכבה החשודה לחקירה בתחנת המשטרה שם מסרה גרסתה, ובסיום חקירתה שוחררה בתנאים מגבילים ביניהם איסור הבעת עמדה ברשת החברתית למשך 30 ימים ואיסור יצירת כל קשר עם נשוא הפוסט בגינו נחקרה.



החייל אלאור אזריה בהכרעת הדין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
החייל אלאור אזריה בהכרעת הדין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



אתמול, מיד לאחר הכרעת דינו של החייל אזריה, החלו בקבוצות שונות בפייסבוק ובוואטסאפ לפרסם ביקורת נוקבת ואף דברי הסתה נגד החלטת בית הדין הצבאי בכלל ואודות השופטת אל"מ הלר.



גם נגד הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט נשמעו קריאות גנאי בעקבות דבריו יום לפני הכרעת הדין, לפיו צעיר בן 18 שמתגייס לצבא הוא "לא הילד של כולנו", מה שנתפס בצל חלק מהציבור כהתערבות במשפט נגד אזריה.