בהחלטה יוצאת דופן הרשיע שלשום בית משפט השלום בראשון לציון את יורי לוריא, תושב העיר, בהחזקת עשרות קבצים המכילים תכנים פדופיליים, למרות שהקבצים היו מוצפנים ולא ניתן לראותם. השופט הסתמך בקביעתו על ראיות נסיבתיות בלבד, בראשן השמות הבוטים של הקבצים, והזכיר בהכרעת הדין כי "בתי המשפט הרשיעו בעבר בעבירות רצח ללא גופה".



המקרה התגלה כאשר ביוני 2013 פנה אינטרפול ורשה למשטרת ישראל, ועדכן כי שני גולשי רשת מישראל נוטרו כמשתפי תכנים פדופיליים. בדיקה עם חברת בזק בינלאומי הובילה את החוקרים לאחד המחשבים בסניף מנהל מקרקעי ישראל בנצרת, אולם שם החקירה הובילה למבוי סתום, לאחר שהמשטרה לא הצליחה לזהות את המחשב הספציפי שממנו שותפו הקבצים. כתובת ה-IP השנייה נמצאה שייכת ללוריא.



בחיפוש שנערך בביתו ובמחשבו, הצליחה המשטרה לפצח את הססמה לתוכנת ה-Windows וגילתה כי במחשב הותקנה תוכנת Tor, המאפשרת גלישה אנונימית ברשת ה-Dark net. כמו כן, נמצאו תוכנות למחיקת עקבות שמשאיר המשתמש במחשב. עוד נמצאה במחשב תוכנת הצפנה בשם "Kremlin Encrypt", אשר גם יחידת הסייבר לא הצליחה לפצח. כל זה הוביל למצב בו לא ניתן לצפות בקבצים רבים המצויים במחשבו של לוריא.



 "תוכנם של הקבצים נותר עלום" 



למרות שהתוכן מוצפן, שמות הקבצים דווקא מתנוססים בגלוי במחשב. עיון בשמות אלה מותיר מעט מקום לדמיון. מדובר בתיאורים קשים של מעשים מיניים שמערבים ילדות, החל מגיל שלוש, שהדף אינו סובל את ציטוטם. לוריא טען להגנתו כי מדובר בתכנים פורנוגרפיים, אך בהשתתפות נשים בגירות, וכן טען כי שכח את הססמה לתוכנת הקרמלין. למרות שתוכנם של הקבצים נותר עלום, פרקליטות מחוז מרכז, באמצעות עורך הדין יניב בן הרוש, הגישה נגד לוריא כתב אישום, בו ייחסה לו החזקת פרסום תועבה ובו דמותו של קטין.



שלשום קבע השופט רפי ארניה, כי 69 מבין הקבצים המוצפנים הם אכן פרסום תועבה. "עצם העובדה כי הנאשם השתמש בתוכנת הצפנה כה חזקה אומרת דבר מה נוסף על תוכן ואופן הקבצים המוצפנים", כתב השופט והוסיף כי "בהסתמך על ניסיון החיים והשכל הישר, לא יכול להיות ספק בכך שהקבצים שהוצפנו באמצעות תוכנת הקרמלין כוללים חומר פדופילי".



השופט התייחס בהכרעת הדין לעובדה כי לא נחשף לקבצים. "הרשעה בהחזקת חומר אסור, ללא שעיני בית המשפט נחשפו לחומר אינה ברורה מאליה", כתב.



עוד הוסיף: "בתי המשפט כבר הרשיעו בעבר נאשמים בעבירות סמים גם אם לא נתפס ברשותם סם. אותו הדבר בכל הנוגע לעבירות רצח ללא גופה, והכל על בסיס ראיות נסיבתיות. הכרעת דין זו אינה אלא יישום ההלכות שנקבעו באותם מקרים אל עולמות המחשב והאינטרנט המודרניים, והולכת היא עקב בצד אגודל אחר התקדימים שנקבעו. בהיבט זה אין חדש תחת השמש".



סנגוריתו של לוריא, עורכת הדין קטי צווטקוב מהסנגוריה הציבורית, מסרה בתגובה כי תשקול לערער על ההרשעה: "נצטרך לעיין בהכרעת הדין המנומקת ולראות האם מבחינה משפטית ניתן, לטעמנו, להרשיע לפי שמות קבצים בלבד, מבלי לראותם".



לפניות: [email protected]