הפצצה שהטיל היום (ראשון) מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, כשרמז כי במשטרה קרובים להעברת התיק לפרקליטות בעניין חקירות 1000 ו-2000, מכניסה את צמרת משרד המשפטים לכוננות יתר, בנוסף לזו שבה פועל המשרד בשבועות האחרונים, מאז הוכרז על חקירה פלילית נגד ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו. המשטרה צפויה להעביר בתוך מספר שבועות את המלצתה ואז יחל תהליך, שבסופו יתכן שבפעם השנייה בתולדות המדינה, הציבור בישראל יחזה בראש ממשלה יושב על ספסל הנאשמים. אך למרות ההודעה, מוקדם עדיין לקבוע אם זאת אכן תהיה התוצאה. 
 
דרכו של תיק נתניהו תהיה דומה לדרכו של כל תיק פלילי מהסוג הזה. בשפה מכובסת, המשטרה אינה ממליצה על העמדה לדין, אלא מעבירה את תיק החקירה במלואו לפרקליטות, בו הראיות, העדויות וכל החומר שנאסף, יחד עם סיכום חקירה. אך למעשה, בתיק החקירה משתקפת עמדת היחידה החוקרת.

במקרה של נתניהו, תעביר המשטרה את התיק לפרקליטות מחוז ירושלים, בראשות עורכת הדין נורית ליטמן. שם יכינו חוות דעת, שתוגש לפרקליט המדינה, שי ניצן. ניצן יגבש גם הוא את עמדתו, אותה יעביר ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. בכל אחד מהשלבים הללו, יתכן שתבקש הפרקליטות מהמשטרה השלמות חקירה – תשאול נוסף של עדים, עיבוי הראיות הקיימות או במקרים קיצוניים, איסוף ראיות נוספות. 

הפצצה של אלשיך עוברת לפרקליטות. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הפצצה של אלשיך עוברת לפרקליטות. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
גם מידת המורכבות של השאלות המשפטיות תיבחן בפרקליטות. בין היתר, בשאלה באילו סעיפי עבירה ניתן להאשים את ראש הממשלה. לדוגמה, בפרשת המתנות – פרשה 1000 – תיבחן הסוגיה האם התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירת שוחד, או האם מדובר לכאורה בהפרת אמונים בלבד. 
 

בסופו של דבר, ההחלטה על גורל התיק, על גורלו של נתניהו וכנראה שגם גורל הנהגת המדינה, נתונה לפתחו של היועץ מנדלבליט. הוא יצטרך להכריע האם להגיש כתב אישום, כשמה שאמור לעמוד לנגד עיניו היא השאלה, האם קיים סיכוי סביר להרשעה. אם כן, יזומן נתניהו לשימוע, שרק בסופו, נדע אם הוא עתיד להיות בחזקת נאשם. 
 
בכל מקרה, מדובר בתהליך לא קצר, שעשוי לארוך מספר חודשים, או אף יותר – אם להסתמך על תקדימי עבר. במקרה של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, חלפו שלוש שנים מאז פרסום המלצת המשטרה ועד שהוחלט לסגור את תיקי החקירה העיקריים נגדו ולהאשימו בפרשת השגריר.  

לפניות לכתבת: [email protected]