לאחר שנת מאסר אחת, שחורר היום (רביעי) הרב יאשיהו פינטו ממאסר לאחר שריצה את מלוא עונשו. פינטו הורשע בכך שניסה לשחד את תת ניצב אפרים ברכה בניסיון לקבל מידע אודות חקירה שהתנהלה נגדו בנוגע לניהול הכספים בישיבה אותה ניהל. בחודש נובמבר האחרון הגיש פינטו בקשה לשחרור מוקדם בשל התדרדרות מצבו הבריאותי. בתגובה להחלטה שלא לשחררו, אמרה אז עורכת הדין רותם טובול, פרקליטתו: "לא הייתה כל סיבה לדחות את בקשת הערעור של הרב אשר עמד כל התנאים לשחרור מוקדם בו עומדים כל האסירים.



לאחר שחרורו פינטו משחרר לחזור לקהילתו באשדוד ומחר בערב תערך מסיבה גדולה לכבוד השחרור.



משפחתו של תנ"צ ברכה הגיבה לשחרור ואמרה כי אין לה עניין במעשיו של פינטו: "אנו מכבדים את החלטת כבוד בית המשפט שגזר על יאשיהו פינטו שנת מאסר. משריצה את מלוא העונש שנגזר עליו, אין לנו כל עניין בקורותיו או מעשיו של מר פינטו, וכפי שעשינו עד כה נמשיך לפעול להנצחת פועלו ודרכו של יקירנו, תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, למען הדורות הבאים".



כזכור, הפרשה הפלילית החלה בינואר 2012, עת פרסם ״הניו יורק טיימס״ תחקיר, לפיו חבר הקונגרס מייקל גרים קיבל תרומות לא חוקיות מחסידיו של הרב יאשיהו פינטו למימון מסע הבחירות שלו בשנת 2010. הפרשה נחשפה ואז התברר: גרים נחשד במעורבות בסחיטה של אשת הרב, דבורה פינטו.



במקביל לפרשה האמריקאית, המשטרה בישראל בדקה חשדות נגד אחד מחסידיו של הרב, אברהם ישראל, שעמד בראש עמותת ״חזון ישעיה״. הפרשה הזו, שהולידה כתב אישום נגד אברהם ישראל, הובילה לפרשה אחרת: פרשת פינטו הישראלית שמערבת שני קצינים בכירים: ניצב מנשה ארביב, לשעבר מפקד להב 433 ותנ״צ אפרים ברכה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה. שניהם חסידים של הרב.



על פי כתב האישום שבו הורשע הרב פינטו, במסגרת הסדר הטיעון, הרב ניסה, על רקע התלונות בפרשת חזון ישעיה, לתת שוחד לתנ״צ ברכה ואפרים על מנת שיגלה לו פרטים מהחקירה. ברכה, כך על פי הפרקליטות, סיפר למפקדיו והסגיר את הרב.