כשהם עטופים בבני משפחה, ועם דמעות בעיניהם, הגיעו היום שלישי) הוריו של החייל יפתח גריידי ז"ל לבית המשפט המחוזי בלוד, בבקשה כי השופטים יגזרו עונש מאסר ממושך על בן גניש, שהורשע, במסגרת הסדר טיעון בהריגה. כזכור, בתחילה הואשם גניש ברצח, אולם בהמשך חתמה הפרקליטות על הסדר, לפיו הוא יודה בעבירת הריגה. במסגרת ההסדר לא הייתה הסכמה על העונש ולכן יטענו הצדדים לעונש. הפרקליטות מבקשת עונש מאסר כבד ומנגד הסנגור מבקש להקל איתו. מבחינת בני משפחתו של גריידי, שהתנגדה להסדר, מדובר עדיין ברוצח בדם קר. אביו, עזר גריידי, דיבר אל השופטים במראה קורע לב.



"שנתיים ו-10 חודשים אני מלווה את התהליך. את הבן שלי לא אקבל בשום צורה, אבל המעשה שפירק את משפחתי, פירק אותי. זה נעשה בשל מעשה חסר אחריות של אדם שביודעין ובאכזריות הביא למקרה טרגי, עצוב. החברה הישראלית צוללת וקיימת תחושה שכל אדם יעשה כישר בעיניו. בית המשפט הוא החממה ובלעדיו אנו באנרכיה. יש צלילה בחברה. אתם השופטים המחסום האחרון. את הבן שלו לא אקבל אבל יש עוד ילדים".
  

"עליכם להרחיק שור מועד שבחר בדרכו. יש אנשים שבמודע בוחרים בדרך הפשע כדרך חיים. כנראה שהפשע במדינת ישראל משתלם. אני אדם מהשורה. אני לא משפטן אבל יש שכל ישר ומעבר לפסק הדין.  עוד מעט שלוש שנים, לא עבר לילה אחד שישנתי מלא. זה פירק חי את החיים. אני מדבר בבתי ספר ובפני בני נוער. כשאתה מאבד את היקר לך מכל - חרב עליך עולמך. אני מבקש מבית המשפט, כמי שישב כאן בכל הדיונים. הבנתי שיש בעיה מבחינתנו. עומד מולנו אדם אכזר ומצפה שהאדם הזה ישלם את המחיר שעליו לשלם. לא למעני, למען החברה. שיבינו שאי אפשר לעשות ולצאת בזכות עורכי דין ממולחים".

עד האופי מטעם ההגנה, משה חסן מרעננה, אמר: "אני מכיר את בן גניש הרבה שנים והמשכנו לשמור על קשר עם המשפחה. הקמתי קרן 'רועי לא יחסר' לזכר בני שנהרג בתאונת דרכים ואנחנו עוזרים למשפחות נזקקות. בן גניש וחברים היו עוזרים לארוז חבילות ולהעביר אותן לנזקקים".

 "הניף את הסכין והוסיף חטא על פשע" 

פרקליטת מחוז מרכז קרן וקסלר אמרה לשופטים: "ראיתם את החברים של יפתח שהעידו בבית המשפט. הם כולם מלח הארץ. דקות ספורות לפני האירוע הם ישבו וצחקו ולא עלה בדעתם שיקרה הדבר הנורא. האירוע החל כשקלדרון נטפל לאחת הבנות ואז הגיע הנאשם והסלים את האירוע. בעקבות מעשה הנאשם התפתחה קטטה. המאבטחים כבר הגיעו והיתה כבר רגיעה. אבל אז הנאשם קיבל החלטה קטלנית, התקרב למטבח, הדף את מי שנקרה בדרכו ונכנס למטבח".

יפתח גריידי ז"ל. השתתף בקטטה?
יפתח גריידי ז"ל. השתתף בקטטה?


"הנאשם הניף את הסכין לעבר רועי, שנמלט מהמקום, ואז הניף את הסכיו לעבר יפתח והוסיף חטא על פשע כשהחליף את בגדיו ונמלט. העונש הראוי הוא המקסימלי הקבוע בחוק. אנו גם מבקשים לתת ביטוי מלא למעשה השיבוש. העונש המקסימלי על עבירת הריגה הוא 20 שנות מאסר. על בית המשפט גם לשקול את הפגיעה החברתית. יפתח היה בחור צעיר שכל עתידו לפניו. המדינה איבדה את אחד מטובי בניה, חייל קרבי בצה"ל, שלא נהרג בקרב. לא היה קינטור מצד המנוח. רק בגלל שהיתה דקירה אחת תוקן כתב האישום להריגה. הנאשם דקר אדם חף מפשע".

"חבריו של הנאשם הזהירו אותו מהתוצאה הקטלנית וניסו לאחוז אותו, אבל הנאשם המשיך בתכנית שלו וחתר למגע. הנאשם היה נחוש להמשיך בתכניתו. המעשה גרם לכך שחייהם של הוריו של יפתח אינם חיים. עולמה של המשפחה חרב עליה. הנזק שנגרם למשפחה ממותו של יפתח, שחייו נגדעו באכזריות, הוא כבד ביותר. אנו מבקשים גם להטיל על הנאשם פיצוי הולם ולקבל פיצוי  כבר בהליך הפלילי. מבקשים את הסכום המקסימלי של פיצוי לשני ההורים ואחותו. אנו מבקשים שהעונש הכולל יהיה 23-19 שנות מאסר.
 
הנאשם לא שיתף פעולה עם הרשויות והעלים ראיות. אין כאן חרטה כנה ואמיתית. אל מול הנסיבות החמורות של ביצוע העבירה - הנסיבות האישיות מתגמדות. עברו הפלילי של הנאשם מבהיר שהכתובת היתה על הקיר. אנו מבקשים מבית המשפט לנהוג במידת הרחמים כלפי החברה ומידת הדין כלפי הנאשם. אנו מבקשים מבית המשפט לנהוג במידת הרחמים כלפי החברה ומידת הדין כלפי הנאשם. בנוסף, גם את הקנס הכספי למשפחת גריידי.  

 "הוא לא ניסה להרוג אף אחד" 

בא כח הנאשם, עו"ד יורם הלוי, הציג קלסר עם פסקי דין תקדימיים: "הנאשם מלכתחילה לא ניהל הוכחות בהן כפר באחריותו למות המנוח. יש סניגור, ויש גם נאשם. תזקפו לזכותו של הנאשם שלא טען שאינו אחראי למותו: "פסקי הדין שהציגה הפרקליטות לא היו של הסדרי טיעון. כתב האישום היה חריג, הספק שעלה הוא לטובת הנאשם. הטיעונים לעונש לא היו על נסיבות המקרה, עם כל הצער על המקרה ועל הצער שנגרם למשפחת המנוח. התנהלות התיק על ידי הסניגורים הקלה על בית המשפט.
 
"אני לא יכול להגיד שהמנוח והנאשם התקוטטו. אבל בכתב האישום המתוקן יש משום סיבות להקלה בעונש. לנאשם לא היה דבר וחצי דבר עם המנוח. היה לו ריב עם רועי. הנאשם הביא סכין כדי לדקור את רועי וחבריו צעקו לו - 'אל תהרוג אותו, אתה תשב בכלא'. הנאשם לא רצה להרוג את רועי. גם אם נניח שהוא רצה לדקור את רועי, הוא לא רצה להרוג אותו. הוא לא ניסה להרוג אף אחד, בטח שלא את המנוח שהוא לא הכיר אותו. 
 
"התנהלות התיק על ידי הסניגורים הקלה על בית המשפט. אני לא יכול להגיד שהמנוח והנאשם התקוטטו. אבל בכתב האישום המתוקן יש משום סיבות להקלה בעונש. לנאשם לא היה דבר וחצי דבר עם המנוח. היה לו ריב עם רועי. כמו כן, רק מחצית מלהב הסכין חדר לגופו של המנוח ולא כל הלהב. הלהב לא נתקל במחסום והמסקנה היא שהדקירה לא היתה כוחנית. ישנם תסריטים שיש לרתום לטובת הנאשם".
 
 נעץ את הסכין בבטנו 

כזכור, התקרית אירעה בליל ה-21 באפריל 2014, במועדון "שש" ברעננה. גניש והנאשמים הנוספים, מני דבוש ושי קלדרון, בילו במועדון, כמו גם יפתח גריידי וחבריו. בין הצדדים התפתחה קטטה על רקע ניסיונו של קלדרון ליצור מגע עם ידידתו של גריידי.



במהלך הערב ניסה קלדרון ליצור מגע למרות שזו הביעה התנגדות. כשקלדרון המשיך במעשיו נחלץ חברה לעזרתה. מכתב האישום עולה כי בעקבות האירוע התפתחה קטטה במועדון בין הנאשמים לחבריו של המנוח ומאבטחי המועדון ניגשו אל המעורבים והפרידו ביניהם. גניש נכנס למטבח המועדון, נטל משם מזלג גריל ארוך וסכין קצבים. לאחר מכן הבחין גניש בגריידי ויחד עם דבוש הם הדפו אותו אל הקיר, הלמו בו באגרופים בזמן שדבוש דוקר אותו באמצעות המזלג וגניש נועץ בבטנו את הסכין.



הסיבה העיקרית להסדר הטיעון היא שינוי בעדותם של שני העדים המרכזיים בתיק. בעלותם על דוכן העדים, מסיבה שאינה ברורה, חזרו בהם העדים מגרסתם והעדות שלהם השתנתה משמעותית. מני דבוש, שהואשם בהריגה, חתם על הסדר ובמאי הודה והורשע בביצוע עבירות של אי מניעת פשע ובשיבוש הליכי משפט. הוא נידון ל-15 וחצי חודשי מאסר – אותם סיים לרצות בתקופת מעצרו. קלדרון הורשע באי מניעת פשע ונידון לחצי שנת מאסר, שהצטברה לעונש שריצה בתיק אחר.