יותר משנה וחצי לאחר שהוגש כתב האישום החמור, ובעקבות אין ספור דחיות ועיכובים, נפתח הבוקר (ראשון) שלב ההוכחות בתיק 512, בו נאשמים כמה ממי שנחשבים בכירי ארגוני הפשיעה בישראל, בשורה של מקרי רצח, ביניהם בפיגוע הפלילי בתל אביב ב-2003, שבו נרצחו שלושה אזרחים, באלימות, בעבירות סמים ועוד. גם בדיון אתמול ניסו הנאשמים ולהביא לדחיית התחלת המשפט, בראשם הנאשם המרכזי, יצחק אברג'יל, מהסיבה שאינם מיוצגים על ידי עורכי דין. אולם השופטים, בראשות השופטת גילית רביד, היו נחושים לפתוח במשפט, מה שהוביל למהומה באולם.



האולם היה מלא עד אפס מקום בנאשמים שאינם עצורים, ביניהם העבריין הבכיר מאיר אברג'יל, בבני משפחותיהם ובחבריהם. אחד הנאשמים התפרץ עם תחילת הדיון לעבר השופטת רביד, ואמר: "איך את רוצה לנהל תיק בלי עורכי דין? אשכנזים שולטים כאן משנות החמישים, השתלטו על המדינה, את אשכנזייה". השופטת הורתה להוציאו מן האולם.  בהמשך התפרץ נאשם נוסף בגידופים וקללות לעבר השופטת  ("את שרמוטה, לכי תזדייני") והתובע  ("לך חפש מי יזיין אותך יהומו") והוצא אף הוא מהאולם. 
 
יצחק אברג'יל טען בפני השופטת כי הוא צריך ללמוד את התיק שהוא הולך לנהל על חייו, שכן אין עורך דין שמייצג אותו, לאחר התפטרות הסנגוריה הציבורית. השופטת הזכירה לאברג'יל את זכותו לשכור את שירותו של עורך דין פרטי. "גזר הדין כתוב כבר מראש", ענה לה אברג'יל. "במקום לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסת, את רוצה שנאשם יעמוד כאן ללא עורך דין. זה צדק?"

 "שלא תהיה לו יד, שלא תהיה לו רגל, רק שיחיה" 
 

אך השופטת דחתה את טיעוני ההגנה והזכירה את פסק הדין של בית המשפט העליון, לפיו המשפט יחל במועד. כך ניתן האות לתחילת שלב ההוכחות, כאשר התובע, עורך הדין ניסים מרום מפרקליטות מחוז תל אביב, אמר בנאום הפתיחה: "נפרוס כאן ראיות שנאספו לאורך שנים בדבר פעילותו של ארגון פשיעה שפעל באופן שיטתי, היררכי ומאורגן ברחבי העולם. בבסיס הראיות עדויות של שישה עדי מדינה, מרביתם חברים בארגון, הנתמכות בהאזנות סתר ובעדויות נוספות. משפחות הקורבנות והנפגעים מחכות לצדק עבור יקיריהן, שדמם נשפך על לא עוול בכפם".
 
ראשון עלה להעיד, מאחורי זכוכית משוריינת, בני ברטל, עובד בצ'יינג' ברחוב יהודה הלוי בתל אביב בו בוצע ניסיון החיסול של העבריין זאב רוזנשטיין, שגבה את חייו של גיסו של ברטל, נפתלי מגד. "ביום האירוע עמדתי מאחורי הדלפק", שחזר. "רוזנשטיין הגיע, מלווה במאבטחיו, לפרוט כסף. אחרי כמה שניות, תכף כשהוא נכנס, נשמע פיצוץ. הכל נהיה עשן שחור, הכל הריסות. לא הבנתי מה קרה". 

זאב רוזנשטיין . צילום: חן גלילי
זאב רוזנשטיין . צילום: חן גלילי

 
בהמשך תיאר כיצד ראה את אחד הנפגעים ברגעי חייו האחרונים. "הוא היה במצב לא טוב, ממש חרחר, קולות מזעזעים. היו שם כל כך הרבה נפגעים". ברטל נסע יחד עם גיסו הפצוע לבית החולים. "בדרך דיברתי עם אמא שלו. היא אמרה, 'שלא תהיה לו יד, שלא תהיה לו רגל, רק שיחיה'. בבית החולים הבנו שהוא נפטר. מבית שהיה שמח – הפך לגיהנום. נגמרו החיים". בהמשך השבוע ימשיך מצעד העדים במשפט, שצפוי להימשך זמן רב. 
 
ב-11 בנובמבר 2003 החריד פיצוץ עז את צומת הרחובות אלנבי ויהודה הלוי בתל אביב. כתוצאה מהפיצוץ נגרם מותם של נפתלי מגד, רחמים צרויה ומשה מזרחי ונפצעו 51 אנשים ששהו בסמוך. מה שנחשד בתחילה כפיגוע לאומני, התברר בהמשך כעליית מדרגה חמורה במלחמות בין ארגוני הפשיעה באזור המרכז. 
 
תיק 512 נחשב תיק דגל של המשטרה והפרקליטות, בו 18 נאשמים, בהם כמה מהבכירים בעולם הפשע הישראלי. מאיר ויצחק אברג'יל, מוטי חסין ואבי רוחן, הם רק חלק מהשמות. בין העבירות המיוחסות להם - כל אחד על פי חלקו - רצח, ניסיונות רצח, עבירות סמים, הלבנת הון ועבירות נוספות. 
 
הם נאשמים כי היו מאוגדים בארגון פשיעה היררכי, בראשו עמד יצחק אברג'יל, שפעל בין השנים 2002-2006. פעילות הארגון כללה, בין היתר, ייבוא, יצוא, סחר והספקה של סמים בהיקפים נרחבים בין מדינות שונות בעולם וביצוע עבירות אלימות חמורות בישראל, אשר נועדו לבסס את השפעתו ועוצמתו של הארגון כנגד יריביו.
 
מכתב האישום עולה כי היעד לפיצוץ בתל אביב היה העבריין זאב רוזנשטיין, על רקע סכסוך עם הארגון וחשד מצדו של יצחק אברג'יל כי רוזנשטיין אחראי לרצח אחיו, יעקב. לאברג'יל מיוחסות עבירות של עמידה בראש ארגון פשיעה, רצח, ניסיון רצח - בין היתר של רוזנשטיין - קשירת קשר לפשע, פציעה בנסיבות מחמירות, גרימת חבלה, ייצוא, ייבוא, סחר ואספקת סמים מסוכנים. לו ולחסין מיוחס רצח העבריין דוד ביטון (דיידונה). 
 
לפניות לכתבת: [email protected]