פחות משבוע לאחר פינוי הבתים בעמונה, ומספר שעות לאחר אישור חוק ההסדרה בקריאה שנייה ושלישית, בג"ץ הורה היום (שני) למדינה להרוס 17 מבנים במאחז תפוח מערב שבשומרון, שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית, עד אפריל 2018. זאת, בעקבות עתירה שהגישו תושבי הכפר הפלסטיני הסמוך יאסוף. עם זאת, בעקבות הודעת המדינה כי בכוונתה לנסות ולהכשיר את המאחז, דחה בית המשפט את הדרישה לפנות את כל המאחז.



מארגון יש דין, שמייצג את בעלי האדמות, נמסר בתגובה: "צר לנו שבג"ץ מאפשר את המשך קיומו של המאחז, שקיומו מוביל לפגיעה מתמדת בזכויות האדם של התושבים הפלסטינים מהכפר הסמוך. ההחלטה מוכיחה שמדיניות הממשלה, ובראשה חוק ההסדרה שעבר אתמול, היא מדיניות גזל שמונעת מהפלסטינים אפילו זכויות בסיסיות".



טרם ברור האם חוק ההסדרה, שכאמור אושר הלילה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, יחול על תפוח מערב, שהרי הוחלט כי הוא לא יחול רטרואקטיבית. במהלך ההצבעה הלילה, 60 חברי כנסת הצביעו בעד החוק ואילו 52 הצביעו נגדו. לפי ההערכה, בג"ץ יפסול את החוק שהיועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע כי לא יוכל להגן עליו. 



בין המתנגדים לחוק היה ח"כ בני בגין (הליכוד). ראש הממשלה בנימין נתניהו שהיה בדיוק בדרכו מבריטניה לישראל, נעדר. יש לציין כי זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שבה הכנסת מחוקקת חוק שיחול על שטחים שנמצאים מחוץ לתחום השיפוט של מדינת ישראל.



מליאת הכנסת. הצביעה במהלך הלילה על ההסדרה. צילום: דוברות הכנסת