מסמרים להגברת הפגיעה במטען הנפץ של ארגוני הפשיעה: צבי וסרמן, ראש מעבדת החבלה שחקרה את פיצוץ המטען בניסיון החיסול של העבריין זאב רוזנשטיין לפני קצת יותר מ-13 שנה, שהסתיים בפציעתו וברציחתם של שלושה עוברי אורח, העיד היום (ראשון) בבית המשפט המחוזי בתל אביב בתיק 512. מעדותו עולה כי המטען, שהטמין לכאורה את ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל, נושא מאפיינים דומים למטעני חבלה ששימשו בפיגועי טרור.



ב-11 בדצמבר 2003 החריד פיצוץ עז את צומת הרחובות אלנבי ויהודה הלוי בתל אביב. כתוצאה מהפיצוץ, שהתרחש בעסק להמרת כספים בשעה שרוזנשטיין שהה בו, נגרם מותם של נפתלי מגד, רחמים צרויה ומשה מזרחי ונפצעו 51 אנשים ששהו בסמוך. מה שנחשד בתחילה כפיגוע לאומני, התברר בהמשך כעליית מדרגה חמורה במלחמות בין ארגוני הפשיעה באזור המרכז.



צבי וסרמן הגיע לזירה זמן קצר לאחר הפיצוץ והחל לחקור את האירוע הקשה. בעדותו בבית המשפט סיפר: "הגענו לזירה, ראינו את כל האפקטים שנגרמו כתוצאה מהפיצוץ... היו שם אפקטים של ריסוק, של פיוח, של רסס". לשאלתו הנגדית של סנגורו של אחד הנאשמים, עורך הדין משה יוחאי, למה נועד הרסס, השיב וסרמן כי "רסס נועד להגביר את אפקט הפיצוץ ולהגביר את הפגיעה".



הוא נפצע. שלושה עוברי אורח נרצחו. זאב רוזנשטיין. צילום: חן גלילי
הוא נפצע. שלושה עוברי אורח נרצחו. זאב רוזנשטיין. צילום: חן גלילי



העד פירט כיצד "הרסס היה בעצם מסמרים. אספנו בזירה כמות של כ-154 גרם מסמרים. סימני פגיעות הרסס נראו גם על הרצפה, גם באזור של הגגון (היכן שהוטמן המטען, מ"ש) וגם על הקיר בסמוך לכניסה לבית העסק". עוד הוסיף וסרמן כי לא ברור האם המטען הופעל בהפעלה אלחוטית או בדרך אחרת, וכן באיזה סוג חומר נפץ נעשה שימוש. הוא ציין כי ראה בזירה שתי גופות, אשר עליהן הבחין בסימני פגיעת הרסס.



בשלב זה ציין עורך הדין יוחאי, כי עד המדינה, אשר סיפק את המידע המפליל לכאורה את הנאשמים בהנחת המטען, הודה בעדותו כי הוא זה שהכין את המטען ולדבריו, "במטען שאני הכנתי לא היו מסמרים". "אז בוודאות אתה אומר שהיו מסמרים?", שאל יוחאי את וסרמן. "אני חקרתי מאות זירות בחיי. במטען הזה ספציפית המסמרים היוו רסס", השיב מומחה החבלה.



גם בדיון היום עסק הרכב השופטים, בראשות השופטת גיליה רביד, בסוגיית היעדר הייצוג המשפטי של חלק מהנאשמים, ביניהם הנאשם המרכזי, יצחק אברג'יל. השופטים הציעו לאברג'יל לממש את זכותו לחקור בעצמו את העד חקירה נגדית. "אני לא יודע לחקור, אני צריך עורך דין", השיב אברג'יל. בשלב זה התפרץ נאשם נוסף לעבר השופטים וצעק: "מה זה הדבר הזה? אי לי סנגור, תוציאו אותי. מה זה משפט אייכמן פה?"



לא רצה לחקור בעצמו. איציק אברג'יל. צילום: פלאש 90
לא רצה לחקור בעצמו. איציק אברג'יל. צילום: פלאש 90



משפט 512 צפוי להימשך עוד זמן רב. באולם שנבנה במיוחד מתחת לאדמה, שקירותיו בטון מזוין, מואשמים 18 נאשמים, בהם כמה מהבכירים בעולם הפשע הישראלי, ביניהם מאיר ויצחק אברג'יל, מוטי חסין ואבי רוחן, כל אחד על פי חלקו, בעבירות רצח, ניסיונות רצח, עבירות סמים, הלבנת הון ועבירות נוספות.



לפניות לכתבת: [email protected]