פרקליטות מחוז ירושלים החליטה היום (חמישי) על סגירת התיק נגד טכנאי הגז ובעלי תפקידים נוספים בחברת סופר גז, במסגרת חקירת מותם של ארבעה בני אדם כתוצאה מפיצוץ גז במבנה מגורים בשכונת גילה בירושלים, שאירע בינואר 2014. בהחלטת הפרקליטות נמסר כי לא נמצאה רשלנות בהתנהלות הטכנאי והחברה ומכלול נסיבות המקרה מצביעות על כך שמדובר באירוע נקודתי של ברז גז בתוך בית שנפתח מסיבה בלתי ברורה. עם זאת, הוחלט להעביר את ממצאי החקירה לבחינת הגורמים המוסמכים במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

כתוצאה מהפיצוץ המדובר נהרגו בני הזוג אבי וגלית טופאן ובנם יוסף חיים, בן השלוש, וכן, לינדה שוורץ, בת 51, שנפצעה אנושות ומתה מפצעיה כשבוע וחצי לאחר המקרה. בנוסף, כתוצאה מהפיצוץ נפצעו קל עוד מספר דיירים ונזק רב נגרם ל12 דירות בבניין.

ממכלול הראיות שנחקרו, עלה כי בשעה 22:00 בליל האירוע התקשר אבי טופאן ז"ל למוקד חברת סופר גז שבאחריותה נושא אספקת הגז לבניין והתלונן על כך שמשעות אחר הצהריים המוקדמות היה בדירה ריח של גז. זמן קצר לאחר מכן, הגיע טכנאי הגז, אשר על פי עדותו התרשם שלא היה ריח של גז בדירה. הטכנאי בדק את חיבורי הגז בבית ואת השעונים בכניסה לבניין וקבע כי לא נמצאה דליפה. לבקשתו של טופאן, סגר הטכנאי את הברז של שעון הגז שלו וכמעט שלוש שעות לאחר שעזב את המקום אירע פיצוץ הגז.

פיצוץ בלון גז בירושלים, צילום: כבאות והצלה ירושלים


אירוע נקודתי


מהפרקליטות נמסר כי חוות הדעת של כיבוי האש ומשרד התשתיות קבעה באופן חד משמעי שמקור הפיצוץ היה בדירת משפחת שוורץ, להם היה קיר משותף עם דירת משפחת טופאן. על פי ממצאי החקירה, הפיצוץ אירע כתוצאה מדליפה שנמשכה כשש עד ארבע שעות מברז גז שנמצא פתוח בארון המטבח של משפחת שוורץ. בפרקליטות ציינו כי לא נמצאה בנתוני חברת הגז, קריאה ממשפחת שוורץ השכנה למוקד ביום האירוע, ונסיבות פתיחת ברז הגז נותרו עלומות.

עוד נכתב בהודעה על סגירת התיק נגד חברת הגז, כי מכלול נסיבות המקרה מצביעים על כך שמדובר באירוע נקודתי של ברז גז בתוך בית שנפתח מסיבה לא ברורה. לא ניתן לומר ברמה המשפטית כי הטכנאי, שעבר הדרכות, הגיע בזמן בעקבות קריאה למוקד ועבד על פי כל הנהלים, פעל ברשלנות. גם לא נמצא כי יש די ראיות מעבר לספק סביר לקבוע כי בעלי התפקידים בחברת סופרגז התרשלו במעשיהם באופן שהביא לכדי פיצוץ הגז הנורא.