"שופט בישראל אינו ככל האדם", כך כתבה היום (שני) נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון, השופטת עינת רון, שהחליטה, בצעד נדיר, לדחות את הסדר הטיעון שנחתם עם השופט בדימוס, יצחק כהן, לפיו יסתפק בית המשפט באי הרשעה, ולהרשיע אותו בהטרדה מינית. השופטת סברה כי לא מדובר במקרה חריג ויוצא דופן, שמצדיק אי הרשעה וכתבה בנחרצות: "ברום תפקידו של הנאשם ובכירותו במערכת המשפט, כך מצופה ממנו התנהלות נורמטיבית וערכית יותר ומתן דוגמה ומופת לאחרים".



בניגוד לדחיית אי ההרשעה, החליטה השופטת שלא להתערב בעונש שעליו הוסכם עם הפרקליטות. היא הטילה עליו עבודות לתועלת הציבור בהיקף של 220 שעות וכן פיצוי למתלוננת בסכום של 2,500 שקל. עונשו של כהן מבטא אולי את היות העבירה שביצע ברף הנמוך, אך הפיכת הסדר הטיעון והכרעת הדין הנחרצת, שולחים מסר לשליחי ציבור - עליכם לקיים, בהקפדה יתירה, את נורמות ההתנהגות המחייבות כל אזרח.



רון ציינה כי "אין המדובר במעשים המצויים ברף הגבוה של עבירות המין, אך מדובר במעשה שהוא מעבר לליטוף אקראי והוא כולל החדרת ידו של הנאשם אל מתחת בגדיה של המתלוננת". עוד הדגישה בהכרעת הדין את פער התפקידים והגילאים הניכר בין מי שכיהן כנשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, לבין המתלוננת, אשר שימשה בעת המעשה עוזרת משפטית של שופט אחר בבית המשפט. "מעשה העבירה בוצע במהלך ביצוע תפקידו של הנאשם ואף בעת ביצוע תפקידה של המתלוננת, עת נשלחה על ידי השופט למסור מסמך כלשהו לנאשם", הזכירה.



"אין פה, אלא, ניצול ציני של מעמד בכיר ותפקיד בכיר, כלפי עובדת צעירה, שבאופן פורמלי אף היתה נתונה למרותו של הנאשם. יש במעשים אלה משום הפרת אמון בוטה כלפי המתלוננת עצמה, שהיא עובדת בית המשפט, הפרת אמון בוטה מצד הנאשם כלפי הנהלת בתי המשפט ומערכת המשפט כולה ואף הפרת אמון בוטה כלפי הציבור כולו", כתבה השופטת.



בטיעוניהן להסדר, התביעה וההגנה הרבו לטעון כי כהן נטל אחריות על מעשיו והביע חרטה. על כך כתבה השופטת: "אין בכך בלבד כדי לאיין את החומרה בנסיבות האופפות את המעשה ולהביא לאי הרשעתו של הנאשם". השופטת הזכירה את ההתרשמות מכהן, כפי שעולה מתסקיר המבחן בעניינו, לפיה "מעמדו ובכירותו בתפקידו טשטשו את הגבולות של מותר ואסור. לאורך השנים ולאור המעמד והכוח שצבר הנאשם בשל תפקידו הבכיר, חלה אצלו התרופפות ביחס לסוגיות של השפעה ושליטה וביחס לנשים והתייחסותו לנשים כאל אובייקט".



 "אחריות מקצועית למשפט צדק" 



עוד כתבה השופטת: "שופט בישראל אינו ככל האדם מבחינת החובות והאחריות הכבדה המוטלות על כתפיו. בהצהירו אמונים, ובעלותו על כס השיפוט, הוא מקבל עליו לא רק נטל, לעיתים כבד מנשוא, של אחריות מקצועית לשפוט משפט צדק, ולשאת במעמסה הכבדה שהכהונה מטילה עליו. הוא מקבל על עצמו לקיים בהקפדה יתירה, בראש וראשונה, את נורמות ההתנהגות המחייבות כל אזרח בחברה בתחום האזרחי והפלילי, ולא לסטות מהם ימין או שמאל".



כזכור, כהן הודה בכך שהושיב על ברכיו עובדת בית המשפט ונגע בה. בתמורה להודאה, הסכימה הפרקליטות לבקש מבית המשפט להימנע מהרשעה ומעונש מאסר. במקום זאת, המדינה ביקשה מבית המשפט, בהסכמת כהן, להטיל עליו עונש של שירות לתועלת הציבור וכן פיצוי למתלוננת. בפרקליטות ביקשו להסביר את ההסדר המקל, בכך ש"במסגרת שיקולי התביעה להגעה להסדר הטיעון נלקחו בחשבון עמדת המתלוננת, אשר הסכימה להסדר הטיעון; רמת הענישה המקובלת בבתי המשפט בגין מעשים מסוג זה - התואמת את שסוכם בהסדר; ושאר נסיבות העניין", אולם אין ספק שמדובר במעשים ברף הגבוה של הטרדות מיניות. אולם היום, כאמור, דחתה נשיאת בית המשפט, עינת רון, את עמדת הפרקליטות.



על פי כתב האישום, שהוגש נגד כהן באישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה שי ניצן, במהלך כהונתו של השופט כהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, בסמוך לחודש ספטמבר 2010, ביקש שופט מחוזי אחר מהמתלוננת, אשר עבדה בבית המשפט, למסור לשופט כהן מסמך.


המתלוננת נכנסה ללשכתו של כהן וכשמסרה לו את המסמך הוא הושיבה על ברכו ונגע בגב מתחת לחולצתה. במבוכתה, החלה המתלוננת לספר לכהן על חתונתה הקרבה, ולאחר זמן מה קמה. בתגובה קם כהן וחיבק אותה. כל זאת בניגוד לרצונה.