אזרחים ישראלים יוכלו לתבוע חברות ענק בינלאומיות, כמו פייסבוק, בבתי משפט בישראל ועל פי הדין הישראלי – כך קובע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. מחוות דעת שהגיש היועץ לאחרונה לבג"ץ עולה, כי סעיף חוזה ההצטרפות לפייסבוק, לפיו ניתן לתבוע את החברה רק בקליפורניה – דינו להתבטל - וכי במקום בו הספק בוחר להגיע למקום מושבו של הלקוח, ומשקיע מאמצים בשיווק ובכריתת עסקאות על מנת להרחיב את היקף עסקיו ורווחיו, עליו לאפשר ללקוח לממש את זכויותיו, בלא קושי ומאמצים מיוחדים.



חוות הדעת הוגשה במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת הענק, שהגיש אוהד בן חמו. בתביעה נטען כי פייסבוק הפעילה מנגנון ניטור להודעות פרטיות של משתמשים, קראה את תוכן ההודעות ועשתה בהן שימוש פסול. עוד טען בן חמו כי פייסבוק התעלמה מהדין הישראלי המחייב אותה לקבל הסכמה מדעת של המשתמשים לשימוש בתוכן ההודעות, בפרט כשמדובר בקטינים, לא רשמה את מאגר המידע שלה ברשם מאגרי המידע ולא נתנה הודעה מתאימה למשתמשים.



חברת פייסבוק הגישה בקשה לסילוק התביעה על הסף, בה טענה כי בהסכם ההצטרפות עליו חותמים משתמשים באתר בבואם לפתוח חשבון, נכתב כי כל סכסוך בין פייסבוק למשתמשים יידון בבית המשפט בקליפורניה. מחוות דעת היועץ עולה, כי מדובר בהתניות מקפחות, בין היתר לאור דיני החוזים בישראל.


בעמדת היועץ המשפטי, שהוגשה באמצעות עורכת הדין לימור פלד מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, מצוין כי הסוגיה הנידונה בתיק זה עלתה במספר תיקים בבתי המשפט הישראליים, כאשר חברות בין-לאומיות, כמו למשל Booking ו-PayPal, המקשות, באמצעות תניות כאלה, על הצרכנים להגיש תביעות ולשמור על זכויותיהם.



עמדת היועץ היא כי תניות שיפוט אלו מקפחות ודינן להתבטל. זאת לאור תכליתו של חוק החוזים האחידים מתקיים פער משמעותי בין הצרכנים לחברות הבין לאומיות. עלויות נוספות הכרוכות בתביעה במדינה זרה, המרחק הגיאוגרפי המשמעותי במדינה שבה על התביעה להתברר לעומת מדינתו של הצרכן, והקושי המובנה בהגשת תביעה לפי דין זר, כל אלה מוסיפים על פער כוחות משמעותי זה. "תניית השיפוט המופיעה בהסכם ההצטרפות של חברת פייסבוק עשויה להרתיע את המשתמשים הישראלים מפני מימוש זכויותיהם ועל כן היא מקפחת", נכתב בחוות הדעת.



עוד עולה מעמדת היועץ כי במקום בו הספק בוחר להגיע למקום מושבו של הלקוח, ומשקיע מאמצים בשיווק ובכריתת עסקאות על מנת להרחיב את היקף עסקיו ורווחיו, עליו לאפשר ללקוח לממש את זכויותיו בלא קושי ומאמצים מיוחדים במקום מושבו. "על ספק המביא את מרכולתו ללקוחות במדינה אחרת להיות ערוך גם להתמודד עם העובדה שבין מספר רב של עסקאות שעלו יפה ותרמו להרחבת היקף עסקיו, יהיו גם מיעוט של מקרים בהם עלול להתעורר סכסוך שיצריך התדיינות משפטית", נכתב.



כמו כן, לחברה הפועלת בארץ יש נגישות גדולה יותר לערכאות משפטיות המקומיות, מאשר נגישותו של הלקוח לערכאות משפטיות בארץ זרה אשר אין לו שום זיקה וקשר אליה. כך המצב גם ביחס לפייסבוק, לה מיליוני משתמשים בישראל. היא מפעילה ממשק בשפה העברית; פונה לקהל הישראלי ומסמכי ההצטרפות לאתר מתורגמים לעברית. יתכן שחוות דעת זאת תביא למבול תביעות נגד חברות הענק הבינלאומיות.