הצעד החריג בו נקטה היום (שני) נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, הוא לא הפעם הראשונה שבה היא בוחרת לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ, בכל הנוגע ליחסיה הטעונים עם שרת המשפטים, איילת שקד. בין השתיים התגלעו בעבר חילוקי דעות, שהגיעו לכמה שיאים. בין לבין מנסות השתיים לשדר יחסים תקינים ומקיימות פגישות עבודה שלוות על בסיס קבוע, אך ההשקפות הסותרות של שתי הנשים החזקות במערכת המשפט הובילו כבר ללא מעט עימותים מתוקשרים.



עוד בטרם מונתה לשרה היה ברור כי מדובר בפוליטיקאית דומיננטית, שתנסה להשפיע ולהשאיר חותם על מערכת המשפט. בהיותה חברת כנסת קידמה שורת חוקים שנועדו להצר את צעדיו של בית המשפט העליון ולכן מתח נרשם במשרד המשפטים לקראת הגעתה לתפקיד. אולם עד כה, כשרה, לא טיפלה ב"אקטיביזם השיפוטי" של בג"ץ, למעט התבטאויות, שהביאו עליה לא מעט ביקורת.



נאור, שיושבת בכס השיפוט בבית המשפט העליון משנת 2001 ומכהנת כנשיאה מזה שלוש שנים, נחשבת שופטת שמרנית ומאוזנת. ברור כי היא תומכת בשיטת הסניוריטי לבחירת מחליפה, אותה מבקשת שקד לשנות. לראשונה הוציאה אותה שקד משלוותה כשהאחרונה התבטאה בנושא בג"ץ מתווה הגז. "החלטת בג"ץ הייתה שגויה", אמרה בחריפות באפריל 2016 וטענה כי בג"ץ חרג מסמכותו כשדן במתווה. "שוב הפך עצמו בית המשפט העליון לזירה בה מתבררות שאלות פוליטיות וכלכליות מזוקקות".



דבריה של שקד נאמרו רק כמה ימים לאחר שנאור יצאה נגד הביקורת שנשמעה בממשלה על החלטת בג"ץ ואמרה כי "אינם מתאימים למדינה יהודית ודמוקרטית המכבדת את שלטון החוק ואת עצמאות הרשות השופטת".



שיא נוסף ביחסים העכורים נרשם כשבנובמבר האחרון, על רקע חילוקי הדעות בנוגע לשיטה לבחירת שופטי בית המשפט העליון, פרסמה נאור מכתב פומבי, בו כתבה בבוטות כי כוונתה של שקד לקדם חוק שישנה את השיטה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון הוא "הצבת אקדח על השולחן". אז נסוגה השרה והסירה את תמיכתה בחוק. הפעם נראה כי העימות בין השתיים נמשך. רק לאחרונה סירבה שקד לענות לשאלות עיתונאים על עמדתה ביחס למועמדותה של השופטת אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון. היום כבר הפך העימות סביב הסוגיה פומבי כאשר נאור פרסמה מכתב חריף בו היא טוענת כי אי מינוי מחליפה מהווה "פגיעה במערכת המשפט"