סכסוך חמולות עקוב מדם ממשיך לגבות מחיר כבד בכפר קאסם במשולש. לבית המשפט המחוזי בלוד הוגש היום (שני) כתב אישום נגד בן למשפחת אלג'ואברה, שנאשם בכך שריסס את רכבו של בן משפחת אבו ג'אבר, וכל זה בעת שהנאשם אמור היה לשהות במעצר בית. מדובר בהישג למשטרה ולפרקליטות, שהצליחו לפענח אחד משורת מקרי אלימות ביישוב, אך נראה כי זאת אינה המילה האחרונה במלחמת החמולות היריבות, ולגורמי חקירה יש טענות לבית המשפט, ששחרר את הנאשם למעצר בית – דווקא בכפר קאסם.



עד לפני שנים אחדות חיו שתי המשפחות, ממוצא בדואי, כחמולה אחת. בניהם נישאו לנשותיהם ועסקי מפעלי הבטון המשותפים שגשגו. סכסוך כספי נקודתי לפני כארבע הוביל לשורת איומים ומעשי אלימות קטנים, שהביאו לפילוג בין המשפחות, שכלל גם מקרי גירושין. הסכסוך הגיע לשיאו לפני שנה, ב-16 ביוני 2016. קטטה שהתפתחה בין כמה מהצעירים בכפר הובילה לרציחתו בדקירות של מוחמד אלג'ואברה ולפציעתם של שני אחים למשפחת אבו ג'אבר - והאות להסלמה ניתן.



המשטרה עצרה חשוד ברצח, מוחמד אבו ג'אבר, אולם הוא שוחרר בלא כתב אישום. אך לא רק במשטרה ייחסו לו את המעשה, אלא גם במשפחת אלג'ואברה. באוגוסט 2016, החליט אבי הנרצח, פארס אלג'ואברה, לגבות, לכאורה, מחיר ממשפחת אבו ג'אבר בגין הרצח. הוא נתקל בדודו של מוחמד אבו ג'אבר, בן 50, ללא עבר פלילי, שכל חטאו הוא שיוכו המשפחתי, וירה לעברו צרור יריות מטווח קצר. האב הואשם בניסיון רצח ומשפטו מתנהל בימים אלה.



אך שפיכות הדמים אינה פוסקת. חודש לאחר מכן נרצח אחד ממשתתפי הקטטה ביוני, ריבל אבו ג'אבר, ביריות, בכניסה לכפר קאסם. בין לבין נמשכים אירועי ירי בין הנצים, כאשר המשטרה מנסה להשתלט על המצב. במרץ האחרון נעשה ניסיון לחסל את מוחמד אבו ג'אבר. הוא נורה במפעל המשפחתי ונפצע קשה והאירוע לא פוענח.



גורמי אכיפת החוק סבורים ששמו ידם על מי שניסה לרצוח את אחיו, סמי אבו ג'אבר. סארי אלג'ואברה (32), אחיו של ההרוג הראשון בסכסוך, מוחמד, ביקש לכאורה לסגור מעגל. הוא אמור היה להיות במעצר בית בפיקוח אלקטרוני במפעל בכפר קאסם, במסגרת אישום נגדו בתיק נשק, אך ב-25 במאי נפתח עבורו "חלון", כדי שייפגש עם עורך דינו. מכתב האישום, שהגישה נגדו אתמול פרקליטות מחוז מרכז, עולה כי הנאשם ניצל זאת כדי לנסות ולפגוע בסמי אבו ג'אבר.



מכתב האישום עולה כי לפנות ערב נסע ברכב היגואר שלו בכביש המוביל מכפר ברא לאזור התעשייה בכפר קאסם. אבו ג'אבר חלף מולו וכשהבחין אלג'ואברה במי מדובר הוא ביצע סיבוב פרסה, התקרב ליגואר ונצמד לחלון השמאלי. בשלב זה החל לירות, באמצעות אקדח, לעברו של אבו ג'אבר, לפחות 11 כדורים. בתום הירי נמלט מהמקום. הכדורים הסבו נזק לשמשת חלון היגואר, אולם לא פגעו באבו ג'אבר.



כתב האישום מייחס לסארי אלג'ואברה עבירות של חבלה בכוונה מחמירה והפרת הוראה חוקית. "בנס לא נפגע איש", אמר למעריב גורם המלווה את החקירה. "איך יתכן שבית המשפט אישר לנאשם מסוכן כזה, בעיצומו של סכסוך דמים, לשהות במעצר בית, ועוד בכפר קאסם". שש שעות אחרי אירוע הירי בסמי אבו ג'אבר, כבר הגיבו בכפר קאסם בירי הפגנתי לעבר הצד השני והקץ לסכסוך לא נראה באופק.