מכה לפרקליטות: בית המשפט העליון הורה לתביעה להעביר לידי סנגוריו של דניאל נחמני, הנאשם באונס וברצח של הנערה נועה אייל בירושלים ב־1998, את חומרי הדנ"א שאפשרו את פריצת הדרך בחקירה ובסופו של דבר גרמו למעצר הנאשם. המדינה הודיעה כי תפעל ליישום הוראת בית המשפט.



גופתה של אייל (17) נמצאה בפברואר 1998 כשעליה סימני אלימות קשים. בנתיחה שנערכה לה נלקחו דגימות דנ"א של הרוצח. למרות חקירה אינטנסיבית בניסיון למצוא את הרוצח שמעשיו זעזעו מדינה שלמה, המשטרה לא הצליחה למצוא במאגר דגימות הדנ"א פרופיל מתאים והתיק נותר פתוח במשך שנים ארוכות. רק ב־2014, כאשר המשטרה ערכה, באופן תקדימי, חיפוש במאגר, במטרה לנסות לאתר אנשים שעשויים מבחינה גנטית להיות קרובי משפחה של הרוצח, נרשמה פריצת דרך בפרשה.



בחיפוש המשפחתי התגלה כי אביו של נחמני הוא בעל הסיכוי הסטטיסטי הגבוה ביותר להיות קרוב משפחתו של הרוצח. בעקבות זאת התבצע מעקב סמוי אחר נחמני, עד שנלקחה ממנו דגימת רוק, וכך התברר כי הדנ"א שלו מתאים, לטענת הפרקליטות, לפרופיל הרוצח. בעקבות זאת הגישה פרקליטות מחוז ירושלים, 16.5 שנים לאחר הרצח האכזרי, כתב אישום נגד נחמני שמתבסס בחלקו הלא מבוטל על אותה ראיית דנ"א.



סנגוריו של נחמני, עורכי הדין עופר אשכנזי ומיכל רובינשטיין מהסנגוריה הציבורית, ביקשו לקבל לידם את חומרי החקירה שכוללים בין היתר את פרופיל הדנ"א של האב, את פקודת החיפוש שהוזנה למחשב לצורך עריכת החיפוש המשפחתי במאגר, וקרוב ל־ 6,000 פרופילים של דנ"א שהתקבלו בחיפוש המשפחתי, ללא פרטים מזהים. הפרקליטות סירבה לבקשה בטענה כי "לא מדובר בחומרי חקירה" ושהעברתם תהווה פגיעה בפרטיות.



בית המשפט המחוזי בירושלים סבר אחרת והורה להעביר את החומרים לידי הסנגורים. הפרקליטות ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון, ובשבוע שעבר הודיע השופט אורי שהם כי הוא תומך בהחלטת המחוזי והוסיף בדבריו כי "תכליתה של זכות העיון בחומר החקירה היא לתת לנאשם הזדמנות מלאה ומיטבית להכין את הגנתו ולהתגונן מפני האישומים המיוחסים לו, כחלק מהגשמת זכותו של הנאשם להליך הוגן". עוד הכריע השופט כי "החומרים המבוקשים באים בגדרו של המונח 'חומר חקירה', כמשמעותו בסעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי", והורה כאמור למדינה להעביר את החומרים.



משפטו של נחמני, שמכחיש את ההאשמות נגדו, מתקרב לישורת האחרונה. כעת, בעקבות הכרעת העליון להעביר לידיהם את חומרי הדנ"א, ייטענו סנגוריו כי "החיפוש המשפחתי" של הדנ"א נעשה "שלא בסמכות" וינסו לקעקע את הממצאים הסטטיסטיים, המבוססים כאמור על קרבה משפחתית.



מהפרקליטות נמסר בתגובה להחלטה כי "מדובר בבקשת בא כוח הנאשם לקבל לידיו אלפי פרופילים של דנ"א של אזרחים מהמאגר המשטרתי, אשר עלו במהלך חקירת המשטרה בעניינו של הנאשם ברצח נועה אייל ז"ל, בלא שההגנה ביססה את הצורך שלה באותם פרופילים. הפרקליטות סברה כי לא רק שאין מדובר בחומר חקירה, אלא שהעברת המידע המבוקש עלולה לגרום לפגיעה חמורה בפרטיות אלפי אנשים שאין להם כל קשר לתיק. הפרקליטות תכבד את החלטת בית המשפט ותפעל ליישמה".