איסמעיל אבו עראם, בן 19 מיאטה שבאזור חברון, הואשם היום (שני) בבית המשפט המחוזי בלוד בביצוע פיגוע הדקירה בשופרסל ביבנה לפני כמעט חודש. בפיגוע נפצע באורח אנוש ניב נחמיה, סגן מנהל הסניף, אשר נאבק באבו עראם. כתב האישום מייחס לאבו עראם ניסיון רצח ולבית המשפט הוגשה בקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.



על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות פרקליטות מחוז מרכז, אבו עראם התחזק באחרונה מבחינה דתית וקיבל השראה ועידוד לקיים מצוות "ג'יהאד נגד הכיבוש היהודי-ישראלי". כחלק מהתחזקותו הדתית ביצע הנאשם במהלך חודש הרמדאן האחרון "עומרה" – עלייה לרגל למכה - ושהה בסעודיה במשך כ-12 ימים. מכתב האישום עולה כי במטרה לקיים הלכה למעשה מצוות ג'יהאד, החליט אבו עראם לרצוח יהודי ישראלי, באמצעות פיגוע דקירה בתוך שטחי מדינת ישראל.

תיעוד מצלמות האבטחה בזירת אירוע הדקירה ביבנה


עוד עולה, כי לשם כך יצא אבו עראם ב-2 באוגוסט מביתו אל תוך שטחי מדינת ישראל, ללא היתר חוקי לכך. הוא החליט לבצע את זממו באדם שמוכר לו כמעסיקו לשעבר, באמצעות סכין אותה ישיג ומיכל גז פלפל אותו הביא עמו. הוא הגיע בתחבורה ציבורית ליבנה. משלא עלה בידו לאתר את מעסיקו לשעבר, החליט כי יבצע את הפיגוע כלפי קורבן אחר, באמצעות סכין אותה יגנוב מהמרכול הסמוך. 


איסמעיל אבו עראם. צילום: אבשלום ששוני
איסמעיל אבו עראם. צילום: אבשלום ששוני


"הסתער על הקורבן ודקר"

לשם כך, נכנס אל המרכול, הגיע למעבר בו מוצגות סכינים למכירה, נטל לידיו סכין בעלת להב באורך 15 ס"מ והסליקה במכנסיו. במהלך שיטוטיו בין מעברי המרכול איתר את נחמיה, סגן מנהל סניף המרכול, בעודו מסדר מוצרים במעבר. אבו עראם הוציא את הסכין מתוך מכנסיו, הסתער על הקורבן כשהוא מניף את הסכין ודקר אותו בצווארו, בחזהו, בבטנו ובראשו. חרף פציעותיו הקשות, נאבק נחמיה בנאשם, תוך שהוא משליך לעברו כל חפץ שאיתר בסמוך אליו.

במהלך המאבק נשברה הסכין ונשמטה מידיו של אבו עראם. בשלב זה, הוא הוציא את מיכל גז הפלפל וכשהבחין כי נחמיה נס ממנו, ריסס את פניו ובהמשך ברח בריצה מן המרכול. בעקבות זעקותיו של נחמיה, המהומה שהתרחשה במרכול ובריחתם של הנוכחים תוך זעקות "מחבל", רדפו אחרי הנאשם מספר עוברי אורח במטרה ללכוד אותו ולאחר מרדף קצר הצליחו ללכוד את אבו עראם, עד שהגיעו כוחות המשטרה למקום.

ניב שוחרר לביתו: "החלמה לא פשוטה אבל נעבור את זה לאט לאט"

אתמול שוחרר נחמיה לביתו מבית החולים קפלן ברחובות לאחר שיפור משמעותי במצבו. "אני מרגיש קצת יותר טוב", סיפר לפני ששוחרר, "אני יודע שיש לי עוד הרבה זמן של שיקום והחלמה. פיזיותרפיה, קלינאית תקשורת, פסיכולוגים. החלמה לא פשוטה אבל נעבור את זה לאט לאט. אני מודה לבורא עולם כמובן, שנתן לי לעבור את הימים האלה שהוציא אותי מהמצב הזה. אני מודה לכל הרופאים שעמלו על המצב הבעייתי שהגעתי לפה. שעמלו להוציא אותי מזה. יש פה צוות מדהים שטיפל בי".  

ניב נחמיה עם הוריו לפני השחרור מבית החולים. צילום: אפרת שררה, בית החולים קפלן
ניב נחמיה עם הוריו לפני השחרור מבית החולים. צילום: אפרת שררה, בית החולים קפלן


ד"ר גיא לין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בקפלן שטיפל בניב יחד עם הצוות הרפואי, אמר כי הוא הגיע עם פציעות קשות מאוד ובסכנת חיים. ״ניב עבר סדרת ניתוחים מורכבים והוא גיבור. הצלחנו יחד איתו להתגבר על קשיים ולהתקדם בצורה מדהימה. יש לו תהליך שיקום ארוך בפציעות ובסוף התהליך הוא יהיה בריא לגמרי".

אמו של ניב, הדסה, אמרה: "אנחנו מודים לבורא עולם ולצוות הרפואי הנפלא בקפלן שתמכו וטיפלו בניב במסירות נפש". בסרטון שמתעד את הפיגוע, נראה המחבל תוקף את נחמיה מאחור ודוקר אותו מספר רב של פעמים, תוך שהם נאבקים.