בית המשפט העליון דחה הבוקר (רביעי) את ערעור המדינה על קולת עונשו של בן גניש, שהרג את החייל יפתח גריידי בקטטה במועדון ברעננה בשנת 2014 והותיר אותו על 15 שנות מאסר. השופטים דחו גם את ערעורו של גניש, שביקש להקל בעונשו. השופטת דפנה ברק-ארז הייתה במיעוט כשסברה כי יש להחמיר בעונש ולהעמידו על 18 שנה.



התקרית אירעה במועדון "שש" ברעננה. גניש והנאשמים הנוספים, מני דבוש ושי קלדרון, בילו במועדון, כמו גם יפתח גריידי וחבריו. בין הצדדים התפתחה קטטה, במהלכה דקר גניש את גריידי בסכין ודבוש נעץ בו מזלג.



גניש הורשע בהריגה ונידון ל-15 שנות מאסר, במסגרת הסדר טיעון, שנחתם עמו בעקבות שינוי בגרסתם של שני עדים לאירוע, מסיבה שאינה ברורה. אך בני משפחתו של גריידי מיאנו לקבל את הסדר הטיעון והמדינה לא השלימה עם גזר הדין ועל כן ערערה לבית המשפט העליון. במקביל, ערער גניש גם הוא על העונש וטען כי הדקירה אירעה במהלך קטטה אלימה.



היום דחו השופטים יורם דנציגר, דפנה ברק-ארז ודוד מינץ את טענות הצדדים. "יתכן מאוד שאילו הייתי משמש כשופט בערכאה זו במקרה דנן הייתי גוזר עונש חמור יותר על המערער, אך בכך אין כדי להצדיק התערבות בגזר הדין", כתב השופט דנציגר.



"אין לומר אפוא כי מדובר בעונש המבטא טעות מהותית או חריגה בלתי סבירה מרמת הענישה המקובלת בנסיבות דומות, עד אשר יש בו כדי להצדיק את התערבותנו", הוסיף השופט מינץ.



ואילו השופטת ברק-ארז, שהייתה כאמור במיעוט, כתב: "בשים לב לנזק שנגרם מביצוע העבירה, לעובדה כי קופחו חייו של אדם ללא סיבה, לאכזריות והאלימות שמשתקפות מהמעשה ולעובדה שמספר אנשים ניסו להניא את המערער מלדקור את המנוח – אני סבורה כי מתחם הענישה שקבע בית המשפט המחוזי מקל יתר על המידה".



"אין ערך לחיי אדם במדינה הזאת". עזר גריידי. צילום: מור שמעוני
"אין ערך לחיי אדם במדינה הזאת". עזר גריידי. צילום: מור שמעוני



עזר גריידי, אביו של יפתח, זועם על החלטת שופטי העליון של להחמיר בעונשו של גניש: "ככל שאתה קורא יותר פסקי דין אתה מבין שאין שופטים בישראל", אמר למעריב. "שלושת השופטים כותבים שצריך היה להחמיר בעונש, אך לא עושים זאת. זה כל כך עצוב ומקומם ורק מעיד למה האזרח הפשוט בישראל לא נותן אמון במערכת, שמכשירה אותנו להיות מדינת פשע. תהיה פושע, תיקח עורך דין טוב – לא יקרה לך כלום. תהיה אזרח טוב, תחנך את הילדים לתרום למדינה – תאכל קש. אין ערך לחיי אדם במדינה הזאת".