מינוייה של אסתר חיות היום (שלישי) לנשיאת בית המשפט העליון הביא עמו ברכות רבות על כישוריה, אך גם ביקורת על השימוש בשיטת הסיניוריטי. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את חיות על היבחרה ואמר כי הוא מאחל לה הצלחה בתפקידה החשוב. בנוסף לכך, נתניהו הודה לנשיאה הקודמת, מרים נאור, "על שנים ארוכות בה שירתה את מערכת המשפט בישראל במסירות, בנאמנות ובמקצועיות. מערכת המשפט בישראל היא מן המוערכות בעולם ועושה רבות לחיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל כדמוקרטיה שומרת חוק, ומעמדו של צה"ל כצבא מוסרי ראשון במעלה".



גם יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, בירך את חיות ואמר כי " בזמנים בהם בג"ץ מותקף – אנחנו מתייצבים מאחורי רשויות החוק, המשפט והאכיפה ונדאג שיישארו איתנים ועצמאיים, כיאה לדמוקרטיה".



"ציבור עצום מאס בהתנהלות מערכת המשפט". השר יריב לוין, צילום: פלאש 90
"ציבור עצום מאס בהתנהלות מערכת המשפט". השר יריב לוין, צילום: פלאש 90



"שינוי שיטת הבחירה, כדי להשיב את הציונות והיהדות למקום הראוי"



בניגוד לברכות הללו, שר התיירות יריב לוין (ליכוד) הביע ביקורת חריפה על הליך המינוי ואף קרא להתנהלות השופטים "מחוצפת". ״היום שוב מונתה נשיאה לבית המשפט העליון בהליך בחירה פיקטיבי הרומס את כל כללי המינויים בשירות הציבורי שהשופטים עצמם מרבים לכתוב עליהם בפסיקותיהם", אמר השר והוסיף כי "קשה שלא להתרשם מהאופן המחוצף שבו מינו פעם נוספת השופטים את מי שיעמוד בראשם, מבלי שאיש מעיז להתמודד על התפקיד ותוך שהוועדה מכפיפה עצמה לרצונם ומקבלת על עצמה בהכנעה את תפקיד חותמת הגומי".



"ציבור עצום מאס זה מכבר באופן שבו מתנהלת מערכת המשפט ומהפסיקות הפוסט ציוניות היוצאות תדיר משולחנם של השופטים המתמנים ב'דילים' נסתרים מהעין. אי אפשר להסתפק בנאומים- הגיע הזמן למעשים ובראשם מהלך נחוש לשינוי מן היסוד של שיטת בחירת השופטים, כדי שהציונות והיהדות ישובו למקום הראוי להם בסולם הערכים המשפטי״ סיים לוין את דבריו.



יו"ר סיעת "ישראל ביתנו, וחבר הוועדה לבחירת שופטים, הח"כ רוברט אילטוב, שהצביע בעד מינויה של חיות שלח את ברכותיו לנשיאת בית המשפט החדשה, אך הביע גם הוא ביקורת על הליך הסיניוריטי. "ברצוני לברך את השופטת אסתר חיות על מינוייה לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון. השופטת חיות היא שופטת ראוייה ומנוסה ועל כן החלטתי לתמוך בה. בעניין הסניוריטי - הגענו להסכמות בוועדה שהדיון בנושא צריך להיות עקרוני ולא פרסונלי. אנו נמשיך לדון בוועדה בנושא העקרוני הזה", אמר אילטוב.