שופט בית המשפט העליון הפורש, סלים ג'ובראן, פרסם היום (חמישי) את הכרעתו בבקשה של עובדיה שלום, שהורשע ברצח עו"ד שמואל לוינסון ומרצה כבר 22 שנות מאסר, לפתוח את התיק שלו מחדש. כבר למעלה משני עשורים טוען שלום לחפותו, ואף רתם לעניין את הסנגוריה הציבורית בניסיון לקבל משפט חוזר, בהסתמך על ממצאי DNA. בסופו של דבר, לאחר שקילה של מכלול הראיות שהוגשו, הוא החליט שלא לאפשר משפט חוזר.



בפסיקה נכתב כי השופט ג'ובראן בחן בקפידה את מכלול טענות המבקש ואת הראיות החדשות שהציג, ולא מצא כי קיימות ראיות חדשות בעלות פוטנציאל לשינוי תוצאות המשפט או כי נגרם לו עיוות דין. על יסוד האמור הגיע לכלל מסקנה כי המבקש לא הוכיח כי קיימת עילה להורות על משפט חוזר בעניינו, ועל כן פסק כי דין בקשתו להידחות".



"הובהר תחילה כי ראיות ה-DNA החדשות והראיות החדשות בעניינם של השלושה נעדרות משקל בבחינת פוטנציאל שינוי תוצאות המשפט, ומשום כך הן אינן תורמות לבחינה המצטברת. ג'ובראן בחן אפוא אם להשפעתן המצטברת של הראיות החדשות שהציג המבקש בנוגע לשימושו בסמים ולפרטים המוכמנים על משקלה של הודעתו, פוטנציאל מספק לשינוי תוצאות המשפט. נמצא כי לשני סוגי הראיות השפעה מוגבלת על משקלה הפנימי של ההודעה והשפעה שולית על משקלה החיצוני של ההודעה. לפיכך, קבע ג'ובראן כי אף לשילובן אין השפעה בעלת משקל סגולי משמעותי אשר מהווה פוטנציאל לשינוי תוצאות המשפט". 

שלום העלה בטיעוניו את העניין לפיו שתי ערכאות לא התייחסו לחזרה שלו מהודעתו, אך גם כאן החליט ג'ובראן כי לא די בכך על מנת לפסוק על משפט חוזר. כמו כן טען כי חוקרי המשטרה אף היטו את כיוון החקירה על מנת להרשיעו, ולא בדקו את הכיוונים שיועדו על מנת לזכות אותו, והוסיף כי לא הצליח להוכיח כי אכן כך פעלו החוקרים. 
על אובדן ראיות הוסיף: "נמצא כי אובדן המוצגים לא גרם למבקש נזק ראייתי משמעותי, בהיעדר ביסוס לכך שהיה נמצא עליהם הפרופיל הגנטי של הרוצח ושהיה בהם כדי לשפוך אור חדש על הרשעת המבקש".

למרות הדחייה, השופט ג'ובראן מתח ביקורת על הפרקליטות, שכן לדעתו היא לא שיתפה פעולה עם הסנגוריה, שביקשה פרטים וראיות שכבר היו קיימות בתיק: "השופט ג'ובראן קרא לרשויות המדינה השונות, לרבות פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, לבחון בכובד ראש את טענות הסניגוריה הציבורית בעניין הקשיים שבהליך המשפט החוזר, והעיר כי טוב יעשו אם יחדדו ויעדכנו נהליהן ותפקודן, על מנת לסייע לגילוי האמת ולהקל על הגשת בקשות לקיומם של משפטים חוזרים". 



המשפחה שיתפה פעולה עם הסנגוריה: "רוצים לדעת את האמת"


עו"ד לוינסון נורה ונרצח ב־2 באוגוסט 1994 בביתו בירושלים, לאחר שהפתיע פורץ. אחרי הרצח המשטרה עצרה נרקומנים ועברייני רכוש מוכרים מהסביבה. כחצי שנה לאחר הרצח נעצר שלום, שהיה מוכר למשטרה כנרקומן ועבריין רכוש. בחקירתו הפליל עצמו בביצוע הרצח. הוא הורשע, בדעת רוב, ונגזר עליו מאסר עולם. ערעורו נדחה בבית המשפט העליון.



מאז הורשע, הוא טוען לחפותו. הבקשה למשפט חוזר מתבססת בין היתר על ממצאי בדיקות DNA, אשר בוצעו במוצגים מזירת העבירה במעבדה בארה"ב ולא היו קיימות בימי הרצח, של אדם אלמוני שאינו שלום. בסנגוריה טוענים עוד כי פרטים מוכמנים לכאורה שמסר שלום פורסמו למעשה קודם לכן בתקשורת. עוד נטען כי מסיכת הגרב של הרוצח הלכה לאיבוד, "דבר שהסב נזק ראייתי אדיר".



טענה נוספת היא כי הרוצח הותיר אחריו טביעת נעל, שאינה של שלום; בתוך המסכה שנמצאה בזירה אותרו שערות, שאינן שלו; בזירה נמצאו 13 טביעות אצבע - ואף לא אחת שלו. אך לא רק ראיות מהזירה משמשות את הבקשה. נטען כי במהלך החקירה שלום היה במצב קשה, כתוצאה מתסמונת גמילה מסמים ("קריז"), דבר שלא אפשר לו לנהוג בהיגיון.



בשיחה עם "מעריב־השבוע" מכלאו, עוד לפני ההחלטה, הביע שלום חוסר אופטימיות. "אני ריאליסט ולא בטוח שמערכת המשפט הצינית שלנו תקבל את הטיעונים שלנו". בפרקליטות לא מתרשמים ואומרים: "הכל היה מונח בפני בית המשפט העליון. נעשתה בדיקה ובסיומה לא מצאנו שיש ראיות חדשות שיש להן פוטנציאל להביא לשינוי בתוצאות". שלום נישא בין כותלי הכלא ונולדו לו שלוש בנות. 


בני משפחתו של לוינסון תמכו בבקשה למשפט חוזר של שלום, מהנימוק שברצונם להגיע לחקר האמת בפרשה. הם אף סיפקו לסנגוריה דגימות DNA, שהושוו לאלה שנמצאו בזירה. בבקשה שיבחה הסנגוריה את אצילות הנפש של בני המשפחה.