"לאומנית, קולוניאליסטית ומפלה": היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מיכאל בן יאיר, תוקף היום (שני) במילים חריפות את חוק הלאום החדש שמקדמים שרת המשפטים, איילת שקד, ושר החינוך, נפתלי בנט. בפוסט שהעלה בדף הפייסבוק שלו, מזהיר השופט בדימוס כי בעקבות הצעד של בנט ושקד "תעוגן בחוקה עליונות העם היהודי במדינת ישראל ותבוטל הבטחת השוויון לכלל אזרחי המדינה".



בן יאיר שימש בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה בין השנים 1997-1993. לפני כן כיהן כ-12 שנים כשופט, תחילה בבית משפט השלום בעכו, לאחר מכן בבתי המשפט המחוזיים בחיפה ובתל אבי ולבסוף כשופט בפועל בבית המשפט העליון למשך כחצי שנה. בן יאיר אינו נוהג להתראיין לכלי התקשורת, אולם מחזיק בפרופיל פייסבוק, שבו הוא חווה מדי פעם דעתו על ענייני השעה.



"הדיון הציבורי הנערך עתה על 'חוק הלאום' ועל 'פסקת ההתגברות' (בחוק יסוד: החקיקה) אינו תמים כלל ועיקר", כותב בן יאיר. "אין מדובר רק בהפניה למשפט העברי בפעולת הפרשנות של בתי המשפט, ואין מדובר רק "בהשבת" ה"איזון בין הרשויות" מחמת פסיקת בג"ץ שביטלה הוראות חוק מסוימות, בלתי שוויוניות.



"מדובר בניצול קוניונקטורה פוליטית לשם העברת שני מעשי חקיקת יסוד מרחיקי לכת שכתוצאה מהם תעוגן בחוקה עליונות העם היהודי במדינת ישראל ותבוטל הבטחת השוויון לכלל אזרחי המדינה. מדובר בקביעה חוקתית ברורה, לפיה 'הזכות למימוש' הגדרה עצמית במדינת ישראל (שמקום כינונה הוא ארץ ישראל) ייחודית לעם היהודי'. וכן, מדובר בהתגברות על פסיקת בית המשפט העליון באמצעות מעשי חקיקה חוזרים, במקרה שהוא 'יסטה' בפרשנותו מהוראות חוקה אלה".



עוד כותב בן יאיר כי "חברים יקרים, אין מדובר רק ברוח רעה המנשבת במדינת ישראל. חקיקת יסוד זו היא הקדמה למעשה מדיני - כינונה של מדינת ישראל כמדינה אחת בארץ ישראל, דהיינו בין הים לבין הירדן, השלטת עליונותו של העם היהודי במדינה זו ושלילת זכותו של עם אחר להגדרה עצמית בחלק משטחה של ארץ ישראל. המחויבות בחוק הלאום המוצע לזכויותיהם של כלל אזרחי המדינה, לאמור - גם לזכויותיהם של אלה שאינם בני העם היהודי, היא לזכויותיהם האישיות בלבד, להבדיל מזכויותיהם הלאומיות".

לסיום רומז בן יאיר לנקודה מטרדיה בחוק הלאום: "חקיקת יסוד זו לאומנית, קולוניאליסטית ומפלה, והיא תהיה לחלק אינטגרלי מחוקת ישראל. במעשי חקיקה אלה ישראל מצהירה, בחוקתה, על היותה מדינה בה בני העם היהודי זכאים למעמד עליון, ועל נחיתותם המעמדית של בני עמים אחרים שאינם נמנים על המעמד העליון. מזכיר לכם משהו?"