הרשות השופטת ביטלה היום (שלישי) את השתתפותה באירוע לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון שייערך מחר באלון שבות. ההזמנה המפורטת נתקבלה ממועצת יש"ע ולאחר מכן הנושא נבחן שוב, והוחלט שהשופט ניל הנדל לא יגיע לאירוע, שצפוי להתקיים בהשתתפות נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו, לצד אישים רבים נוספים, כולל ראשי המועצות ביו"ש.



במכתב שנשלח לחבר הכנסת עיסאווי פריג', שהגיש שאילתא בנושא, נכתב: "לפני מספר שבועות התקבלה בקשה להשתתפות נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת מרים נאור, או נציג מטעמה באירוע שמארגן מטה ההסברה. כבוד השופט ניל הנדל התבקש על ידי הנשיאה לייצג את הרשות השופטת באירוע. לפני מספר ימים התקבל נוסח הזמנה מפורט. בעקבות זאת, לאחר בחינה מחודשת של הנושא, הוחלט שאין מקום להשתתפות של נציג של הרשות השופטת באירוע. על כן כבוד השופט הנדל לא ישתתף בו".



חוטובלי. "החלטה אומללה". צילום: פלאש 90
חוטובלי. "החלטה אומללה". צילום: פלאש 90



סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי אמרה בעקבות כך כי "ההחלטה של נשיאת בית המשפט העליון להחרים טקס ממלכתי של ממשלת ישראל בכפר עציון היא החלטה אומללה שמבזה את יחסי הכוחות בין הרשות השופטת למבצעת". 


היא הוסיפה כי "הרשות השופטת מסירה את גלימת המשפט והופכת את עצמה לשחקן פוליטי גלוי. דרושה רפורמה משמעותית שתסדיר מחדש את עקרון הפרדת הרשויות בישראל, לצד השמירה על יכולת הממשלה והכנסת לממש את רצון הבוחר".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן אמר: "אני נדהם כל פעם מחדש לראות אנשי ציבור מופתעים מהצד של הנשיאה נאור. תמיד אמרנו שביחס להתיישבות לא מדובר בפסקי דין אלא עשיית דין לעצמם תוך שימוש בתפקיד רם ונישא של שופט עליון לקידום אג'נדה אידיאולוגית. דבר חמור כשלעצמו. אבל כעת ברור יותר מתמיד כי מדובר בצעד החורג מכללי המשחק של בית המשפט שקבע בעצמו. על השופטים להחליט האם הם יהיו חלק מההיסטוריה של שיבת עם ישראל לארצו או חלק מההיסטריה של שמאל החרד לשלטונו האבוד".

עוד הוסיף נאמן וקרא לנאור לחזור בה לפני הטקס: "האירוע יתקיים כסדרו ולא מאוחר לעשות "חשיבה מחודשת" ולהבין כי לחגיגה כזו אין מקום לאג׳נדה פרטית וכנציגת ציבור של כל אזרחי ישראל, אין ראוי מכך שתכבד בנוכחותה את האירוע הממלכתי לפי פרוטוקול המקובל".