הסערה נמשכת: לאחר שהרשות השופטת החליטה לא לשלוח נציג מטעמה לטקס לציון 50 שנה להתיישבות באזור יהודה ושומרון (איו"ש) שייערך היום (רביעי) באלון שבות, העבירה שרת המשפטים איילת שקד מכתב חריף לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, בו כתבה לה: "פרמת את הממלכתיות ויצרת מראית עין מוטעית של אירוע בעל גוון פוליטי".



במסמך ציינה השרה גם כי "הצטערתי לשמוע על החלטתך למנוע מנציג בית המשפט העליון להשתתף בטקס הממלכתי לציון יובל לשחרור, יהודה שומרון, בנימין, הגולן והבקעה. כידוע, קיומו של הטקס נקבע בהחלטת ממשלה מס' 2505 מיום 9.4.17, ומשכך מדובר באירוע ממלכתי בו משתתפים נציגי סגל א', ובכללם נציג בית המשפט העליון".



היא הוסיפה כי "בעצם הודעתך, פרמת את הממלכתיות של טקס רשמי עליו החליטה הממשלה ויצרת מראית עין מוטעית של אירוע בעל גוון פוליטי. למרות שרצונך היה להימנע ממחלוקת פוליטית, הרי שהמטרה הוחטאה, ויפה כתבה התנועה לאיכות השלטון במכתב אל גברתי היום כי 'הדבר עלול לשחק לידיהם של המבקשים לצייר את בית המשפט העליון כשחקן במישור הפוליטי, בבחינת בא לברך ויצא מקלל'".



השופטת נאור סברה שהשתתפות נציג הרשות השופטת בטקס לציון 50 שנות התיישבות ביהודה ושומרון היא עבירה על כללי האתיקה של השופטים, האוסרים עליהם לקחת חלק באירועים פוליטיים או להביע בפומבי דעה בעניין שנוי במחלוקת ציבורית, כך עולה מתגובת מערכת בתי המשפט לעתירת עמותת רגבים, נגד החלטת הנשיאה לבטל את ההשתתפות. עוד צוין בתגובה כי מדובר באירוע חד-צדדי, בו "הבמה מסורה לצד אחד".



"בימים האחרונים, לאחר שהנשיאה עיינה בהזמנה המפורטת ובמחשבה נוספת הגיעה הנשיאה למסקנה שהאירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית. על כן, ומבלי נקיטת עמדה של הנשיאה או מי משופטי בית המשפט העליון לנושא השנוי במחלוקת, החליטה הנשיאה שראוי שהרשות השופטת לא תשתתף באירוע", נכתב בתגובה. לדעת הנשיאה, השתתפות הרשות באירוע אינה עולה בקנה אחד עם סעיפים 17 ו-18 לכללי האתיקה לשופטים".



ליברמן. גם הוא ביקר את ההחלטה. צילום: חגי פריד
ליברמן. גם הוא ביקר את ההחלטה. צילום: חגי פריד



עוד נכתב כי "הנשיאה מבקשת להדגיש כי מערכת בתי המשפט תמשיך לקחת חלק באירועים ממלכתיים ולכבד אותם בנוכחות שופטים. יחד עם זאת, מערכת בתי המשפט נמנעת מהשתתפות בכל אירוע שנוי במחלוקת ציבורית, ובפרט כאשר הבמה כולה מסורה לצד אחד".



בתשובת המדינה להחלטה נכתב כי "האירוע לציון 50 שנה להתיישבות באיו"ש הוא ממלכתי והיה צריך להתקיים בנוכחות נציג הרשות השופטת - זאת עמדת המדינה כפי שהוגשה לבג"ץ היום, בעקבות החלטת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, לבטל את השתתפות השופט ניל הנדל בטקס. עם זאת, בפרקליטות סבורים כי "אין בהיעדרות של מוזמן כזה או אחר כדי להקים עילה משפטית המחייבת לבטל את האירוע".


שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התבטא בחריפות בנושא ואמר: "הצטערתי לשמוע על החלטתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, להחרים את הטקס הממלכתי לציון 50 שנה לשחרור יהודה ושומרון, וזאת בשל היותו של האירוע 'שנוי במחלוקת'. ההחלטה הזו הפתיעה אותי, על רקע המסורת רבת השנים של השתתפות הרשות השופטת בטקסים ממלכתיים, בהם גם הטקס המציין את יום שחרור ואיחוד ירושלים, באותה המערכה בה שוחררו גם יהודה ושומרון. ההחלטה מפתיעה אף יותר, על אחת כמה וכמה כשהטקס מתקיים בגוש עציון, מקום המבטא קונצנזוס ישראלי רחב ביותר.

כזכור, בשלישי האחרון התקבלה ההחלטה בנושא. ההזמנה המפורטת לאירוע נתקבלה ממועצת יש"ע ולאחר מכן הנושא נבחן שוב, והוחלט שהשופט ניל הנדל לא יגיע לאירוע, שצפוי להתקיים בהשתתפות נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו, לצד אישים רבים נוספים, כולל ראשי המועצות ביו"ש.

במכתב שנשלח לחבר הכנסת עיסאווי פריג', שהגיש שאילתא בנושא, נכתב: "לפני מספר שבועות התקבלה בקשה להשתתפות נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת מרים נאור, או נציג מטעמה באירוע שמארגן מטה ההסברה. כבוד השופט ניל הנדל התבקש על ידי הנשיאה לייצג את הרשות השופטת באירוע. לפני מספר ימים התקבל נוסח הזמנה מפורט. בעקבות זאת, לאחר בחינה מחודשת של הנושא, הוחלט שאין מקום להשתתפות של נציג של הרשות השופטת באירוע. על כן כבוד השופט הנדל לא ישתתף בו".