בצל סערת היעדרות שופטי העליון מהטקס שיתקיים לציון חמישים שנה להתיישבות ביהודה ושומרון, בג"ץ דחה הערב (רביעי) את עתירת תנועת "רגבים" שמטרתה לחייב את נשיאת העליון, מרים נאור, לשלוח נציג לאירוע. הרכב השופטים, בראשות השופט אורי שהם, נמק את הדחייה ב"בהעדר עילה להתערבותנו". השופט שהם כתב כי "כי אין חולק על העובדה כי מעמדם של שטחי איו"ש שנוי במחלוקת ציבורית עמוקה. הימנעות נציגי הרשות השופטת מליטול חלק באירוע, ממלכתי או אחר, בעל אופי קונטרוברסאלי, עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה, בהם מחוייבים כלל חברי הרשות השופטת".



השופט יצחק עמית הצטרף לדעתו של שהם והוסיף כי "הנחייתה של הנשיאה ניתנה במסגרת סמכותה הכללית והטבועה כמי שעומדת בראש מערכת בתי המשפט. יש להצר על כך שבית המשפט נקלע, שלא בטובתו, לסיטואציה בלתי אפשרית, והרצון הכן להימנע מהשתתפות בטקס שנוי במחלוקת, הפך לשנוי במחלוקת כשלעצמו". לדעתם הצטרף השופט יצחק דנציגר.
כזכור, סערת ביטול ההשתתפות של הרשות השופטת בטקס מפלגת את צמרת מערכת המשפט. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יצא נגד החלטתה של נשיאת בית המשפט העליון, לבטל את השתתפותו של שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, בטקס. כך גם שרת המשפטים, איילת שקד. 

בתגובת המדינה לעתירה לבג"ץ נגד ההחלטה, נאמר כי האירוע לציון 50 שנה להתיישבות באיו"ש הוא ממלכתי והיה צריך להתקיים בנוכחות נציג הרשות השופטת. עם זאת, בפרקליטות סבורים כי "אין בהיעדרות של מוזמן כזה או אחר כדי להקים עילה משפטית המחייבת לבטל את האירוע".  

איילת שקד. צילום: אבשלום ששוני


מוקדם יותר הגישה נאור את תגובתה שלה, לפיה היא ההשתתפות הייתה מהווה עבירה על כללי האתיקה של השופטים. בתגובתה, תיארה הנשיאה את השתלשלות האירועים שהביאו לביטול מעורר המחלוקת. לפני כחודש קיבלה הזמנה ראשונית ממרכז ההסברה של משרד התרבות והספורט, לטקס לציון יובל לאיו"ש, שיתקיים בגוש עציון. שופט בית המשפט העליון ניל הנדל התבקש על ידי נאור לייצג את הרשות השופטת בטקס. אולם לפני עשרה ימים התקבלה בלשכתה ההזמנה המפורטת, לפיה מדובר באירוע "לחגיגת היובל לשחרור יהודה, שומרון, בקעת הירדן ורמת הגולן" וכי הוא יתקיים במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ובכירים נוספים.
 
"בימים האחרונים, לאחר שהנשיאה עיינה בהזמנה המפורטת ובמחשבה נוספת הגיעה הנשיאה למסקנה שהאירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית. על כן, ומבלי נקיטת עמדה של הנשיאה או מי משופטי בית המשפט העליון לנושא השנוי במחלוקת, החליטה הנשיאה שראוי שהרשות השופטת לא תשתתף באירוע", נכתב בתגובה. לדעת הנשיאה, השתתפות הרשות באירוע אינה עולה בקנה אחד עם סעיפים 17 ו-18 לכללי האתיקה לשופטים". 
 
עוד נכתב כי "הנשיאה מבקשת להדגיש כי מערכת בתי המשפט תמשיך לקחת חלק באירועים ממלכתיים ולכבד אותם בנוכחות שופטים. יחד עם זאת,
מערכת בתי המשפט נמנעת מהשתתפות בכל אירוע שנוי במחלוקת ציבורית, ובפרט כאשר הבמה כולה מסורה לצד אחד".

שרת המשפטים, איילת שקד, הגיבה במכתב חריף ששיגרה לנאור. אין זאת הפעם הראשונה ששתי הנשים החזקות ביותר במערכת המשפט מתכתשות בפומבי. " הצטערתי לשמוע על החלטתך", כתבה שקד לנאור. "כידוע, קיומו של הטקס נקבע בהחלטת ממשלה, ומשכך מדובר באירוע ממלכתי שבו משתתפים נציגי סגל א', ובכללם נציג בית המשפט העליון. "בעצם הודעתך, פרמת את הממלכתיות של טקס רשמי שעליו החליטה הממשלה ויצרת מראית עין מוטעית של אירוע בעל גוון פוליטי. למרות שרצונך היה להימנע ממחלוקת פוליטית, הרי שהמטרה הוחטאה".