"מדובר במינוי טוב מאד למדינת ישראל", אומר סגן נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, אליקים רובינשטיין למעריב, לקראת מינויה של השופטת אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון. "היא אישה נבונה, עם שכל ישר וחושים טובים וניסיון של 27 שנים על כס השיפוט, מחציתם בבית המשפט העליון. יש לה הבנה רבה של המערכת. לא יהיה לה פשוט, כפי שלאף אחד בתפקיד לא יהיה פשוט. אנחנו חיים במדינה מורכבת. המורכבות מתנוססת מעל כל מה שקורה ובית המשפט אינו שונה". 



"גם המאבקים שיש להתמודד איתם הם אותם מאבקים. הוויכוחים חוזרים על עצמם וכפי שהתמודדנו איתם עד היום – היא תתמודד", הוסיף רובינשטיין. "אני מאמין באמונה שלמה שזהו במינוי טוב מאד למדינת ישראל. מדובר באישה שלא נולדה עם כפית זהב בפה והרימה ובנתה את עצמה. אביה פחח ניצול שואה ובתו נשיאת בית המשפט העליון".



אליקים רובינשטיין. "מינוי טוב למדינה". צילום: עדי כהן צדק
אליקים רובינשטיין. "מינוי טוב למדינה". צילום: עדי כהן צדק



מחר ייערך בבית המשפט העליון בירושלים טקס פרישתה של הנשיאה היוצאת, השופטת מרים נאור. תחילה היא תקרא את שני פסקי הדין האחרונים שלה – פסק הדין בדיון הנוסף בהרכב המורחב, שנאור עמדה בראשו ועוסק בפתיחת המרכולים בתל אביב בימי שבת, ובערעורו של רועי מור יוסף נגד התביעה הצבאית, בתיק שעוסק בשאלה אם יש להרשיע את המערער בניסיון שימוש בסם מסוכן, כאשר לא הוכח שהחומר נאסר בדין לשימוש, אך המשתמש האמין שמדובר בסם בלתי חוקי.



לאחר מכן יישאו דברים שרת המשפטי, איילת שקד, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, יושב ראש לשכת עורכי הדין, אפי נווה ולבסוף יישמעו דבריהן של הנשיאה הנכנסת חיות והנשיאה הפורשת, נאור. אחר הצהריים יתקיים בבית נשיא המדינה בבירה טקס השבעתה של חיות ושרביט הנשיאות יעבור באופן רשמי.



נאור כיהנה בתפקיד הנשיאה בתפקיד זה מינואר 2015, והיא שופטת בית המשפט העליון משנת 2001. היא נחשבה שופטת שמרנית ומאוזנת. עם זאת, היא הייתה נשיאה דעתנית, אשר לא היססה להביע את עמדותיה בנוגע למערכת בתי המשפט, אם כי התעקשה שלא לשלוח נציג לטקס לציון יובל להתיישבות באיו"ש, מאחר שמדובר בנושא פוליטי.



מרים נאור. הנשיאה היוצאת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מרים נאור. הנשיאה היוצאת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



יחסיה עם השרה שקד היו סוערים. לראשונה הוציאה אותה שקד משלוותה כשהאחרונה התבטאה בנושא בג"ץ מתווה הגז. שיא ביחסים העכורים נרשם כשבנובמבר האחרון, על רקע חילוקי הדעות בנוגע לשיטה לבחירת שופטי בית המשפט העליון, פרסמה נאור מכתב פומבי, בו כתבה בבוטות כי כוונתה של שקד לקדם חוק שישנה את השיטה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון היא "הצבת אקדח על השולחן". אז נסוגה השרה והסירה את תמיכתה בחוק.



את מקומה תתפוס שופטת שנחשבת חריפה ודעתנית גם כן. חיות בת ה-64 היא ותיקת השופטים בבית המשפט העליון, עם ותק של למעלה מ-14 שנות כהונה בו ולמעלה מ-27 שנות ותק שיפוטי בכל הערכאות. "היא מאד יסודית, קפדנית, משפטנית חדה, דייקנית ונחושה מאד בעמדותיה. שופטת מהמעלה הראשונה", אומרת עליה שופטת העליון בדימוס עדנה ארבל. "משפטנית מצוינת, מנוסה, מוכשרת", מתארת נשיאת העליון לשעבר, דורית ביניש. "יש לה ראייה מאד חדה של הדברים. היא שופטת מאד ערכית, קפדנית עם עצמה ועם אחרים, משקיעה ומקפידה קלה כחמורה. היא האדם הנכון. היא תדע לצלוח את האתגרים ככל שניתן".