דיון סוער התקיים היום (רביעי) בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. נשיא בית הדין מתח ביקורת חריפה על עורכי דינה של שירה רבן, עובדת מעון ראש הממשלה לשעבר ועל ניסוח כתב התביעה נגד אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו. התביעה מנוסחת באופן בוטה ומכילה דימויים כגון הכינוי "שפחות" עבור עובדות הניקיון במעון והשופט, אייל אברהמי, לא ראה זאת בעין יפה. "עושה רושם שכתב התביעה נועד לאוזניים אחרות ולא לבית המשפט. לא ארשה זאת".



בית הדין דן בבקשת בא כוחה של נתניהו, עורך הדין יוסי כהן, להוציא צו איסור פרסום על פרטיהם האישיים של עובדים שאינם בין התובעים ועל דבריהם, בין היתר באמצעות מסרונים כמו אלה שפורסמו בתקשורת לאחרונה. "הפרסום האדיר והמסיבי של דברים אלה גורם לנזק ולאווירה לא טובה בין העובדים", טען עורך הדין כהן, "במיוחד שהלשון של התביעה היא גסה, לא ראויה".



בא כוחה של רבן, עורך הדין אורן גרוס, אמר בתגובה לטענות כי התביעה נוסחה על סמך תיאוריה הישירים של העובדת. "כתב התביעה נוסח בדיוק כפי שהתובעת תארה בפנינו את האירועים במעון ראש הממשלה. אם מעסיק צווח על עובד מול עובד שיושב איתו כתף אל כתף הוא יהיה מפוחד - וזה מה שקרה לתובעת", אמר.



עורך הדין כהן ביקש שנתניהו תימחק מרשימת הנתבעים וחזר על טענתו, לפיה "כל תקופת עבודתה של התובעת במעון היא 100 שעות, מתוכם דיברה עם הגברת נתניהו פעמיים. מי שתובעים אותו צריך לדעת על מה הוא נתבע". עם זאת, המדינה התנגדה להוצאתה של נתניהו מרשימת הנתבעים. נציגת הפרקליטות אמרה בדיון כי "כל המסכת עובדתית נערכת בקומה השנייה (של המעון, מ"ש). אין שם מישהו מהמדינה שיודע מה מתרחש שם וגברת נתניהו היא זו שנותנת את ההוראות. רק היא תוכל להגן על גרסתה, לכן אנו עומדים על זה שאי אפשר למחוק אותה מכתב התביעה".



הצדדים הסכימו על הוצאתם מהרשימה של רבקה פאלוך, יועצת ראש הממשלה לענייני חרדים ואפי אזולאי, אב הבית במעון ראש הממשלה. בסוף הדיון החליט השופט אברהמי שהחלטה בבקשת החסיונות תינתן בשלב מאוחר יותר, במה שנראה כתחילתו של משפט סוער נוסף שיעסוק בנעשה במעון ראש הממשלה.



"התעמרות, מסדרים והתקפי זעם"


כזכור, לפני כשבועיים פורסם כי לבית הדין האזורי לעבודה הוגשה תביעה בגין העסקה פוגענית נגד אשת ראש הממשלה. בתביעה נטען כי בעת שהאישה, צעירה חרדית, הועסקה במעון רה"מ, במשך חודש בלבד, עד ש"נסה על נפשה", היא עברה התעמרות, שכללה ראיונות עבודה מתישים, מסדרים, איסורים שונים ומשונים ועוד. בתביעה מתוארים התקפי זעם של נתניהו: "הגב' נתניהו הייתה נתקפת חדשות לבקרים בהתקפות זעם של ממש, מושכת בשערות ראשה תוך שהיא צועקת וממלמלת כשדמעות זולגות מעיניה, נושכת את שפתיה, מלהיטה עצמה בחמה ובכעס, מוחאת כפיים כשידיה רועדות ופניה מאדימות", נכתב.

העובדת תובעת פיצויים בסכום של 225 אלף שקלים. אין זאת הפעם הראשונה שנטען כי במעון ראש הממשלה שוררים תנאי העסקה פוגעניים. בית המשפט פסק פיצויים לשני עובדים לשעבר – מני נפתלי וגיא אליהו – בסכומים של מאות אלפי שקלים. בתביעה החדשה, שדב הגשתה פורסם לראשונה הבוקר בידיעות אחרונות, נטען כי נתניהו "לא הפנימה כנראה את האמור בפסקי הדין ואת העובדה כי בית הדין האזורי לעבודה קבע כי עובדי המעון היו חשופים להתנהגות פוגענית חוזרת ונשנית". 



יום לאחר הדיווח פורסמה התכתבות ההודעות של העובדת עם אחותה. "יצאתי מהעבודה קודם צריכה לחזור בארבע מיררה את חיי. הרגשתי שאני לא בן אנוש משמונה וחצי בבוקר רוצה להיכנס לשירותים או לאכול", נכתב בהודעה אחת.



באחרת נכתב: "אני לא מאמינה שאני צריכה לחזור לשם היום. סיוט סיוט סיוט. מזל שב-6 היא נכנסת לאיפור שיער נתבטל קצת". אחרי שחזרה הביתה כתבה לאחותה: "איזה כיף אוכל שתייה אסלה זה לא ברור מאליו תודה להשם. יצאתי בשעה טובה לא חיה ולא מתה".



ראש הממשלה נתניהו התייחס לפרסום ההודעות וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "לא התפלאנו על הדיווחים המגמתיים, החד-צדדיים והמכפישים הערב במהדורות החדשות בטלוויזיה וגם לא הופתענו מכך שהם צנזרו את תגובתנו. זאת תביעת סרק שממחזרת טענות ישנות בשיטת ''העתק-הדבק" ומרוחה על דפי ידיעות אחרונות. התובעת הועסקה במעון רק עשרה ימים בזמן שהגב' נתניהו שהתה בו והאינטראקציה ביניהן ארכה כמה דקות בלבד, ועל כך התובעת דורשת לא פחות מ- 225 אלף ש''ח.