כמעט 10 חודשים מאז נחשפה בתחקיר מיוחד של עוז רוזנברג ב"מעריב" פרשת שוחד לכאורה במהלך הבחירות במועצה המקומית עמנואל שבשומרון, הודיעה היום (ראשון) המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לראש המועצה המקומית בעמנואל, עזרא גרשי, ולרב קהילת חב"ד ביישוב, חיים קיז'נר, כי נשקלת העמדתם לדין בגין העבירות שנחשפו.



מאז שהסתיימה החקירה המשטרתית בנושא, שהסתיימה בהמלצה על הגשת כתב אישום נגד ראש המועצה המקומית והרב קיז'נר, חזר גרשי לתפקידו במועצה, כאילו דבר לא קרה. בנוסף לכך, אנשים בסביבתו אף שמעו אותו מצהיר כי בכוונתו להתמודד על התפקיד בשנית בבחירות שייערכו בנובמבר 2018.



כפי שנחשף בתחקיר של ''מעריב סופהשבוע' מחודש פברואר השנה, החשדות כנגד גרשי התעוררו לאחר שמספר תושבים בעמנואל, צפונית לאריאל שבשומרון, פנו מיוזמתם אל חוקרי לה"ב 433 עם מסמכים, הקלטות וטענות למעשי שחיתות שנמשכים שנים תחת שרביטו של גרשי, שמכהן כראש מועצה מאז שנת 2009.



החשוד העיקרי: ראש המועצה עזרא גרשי, צילום: קובי גדעון, פלאש 90
החשוד העיקרי: ראש המועצה עזרא גרשי, צילום: קובי גדעון, פלאש 90



כסף ומתקני ציבור בתמורה לקולות



הפניות הללו הובילו תחילה לבדיקה משטרתית בלתי רשמית, וזו הפכה לאחר מספר חודשים לחקירה של ממש. לאחר פרסום התחקיר הפכה החקירה בעניינו של גרשי רשמית וגלויה. חשד החוקרים התמקד תחילה בהיבטים של קשריו לכאורה עם חברות בנייה חיצוניות שקיבלו היתר לבנות בעמנואל. במסגרת זו פשטה המשטרה בחודש אפריל האחרון על מועצת עמנואל ועיכבה לחקירה שורת בכירים במועצה, בעבר בהווה, בחשד למעורבות ישירה או עקיפה בנעשה.



במקביל התמקדו החוקרים בחשד שני, הסכם מאוקטובר 2013, תקופת בחירות בעמנואל, שמפרט שוחד בחירות לכאורה בין גרשי ובין ראש קהילת חב"ד בהתנחלות, ומהווה לכאורה שוחד בחירות. ההסכם, שהתפרסם גם ב'מעריב', מפרט שורת סעיפי התחייבות לכאורה בין השניים: מתן כסף ומתקנים למוסדות הקהילה בעמנואל מצד גרשי, ובתמורה יעמיד לרשותו רב הקהילה מאות קולות של אנשיו לטובת גרשי ביום הבוחר. גרשי מצדו הכחיש את החשדות, הן בתקשורת והן במשטרה, וטען כי ההסכם למעשה מזויף. ואולם בחודשים שחלפו מאז פשטה המשטרה על המועצה, הצליחו חוקרי יאח"ה להתחקות אחר די ראיות שקושרות את גרשי למעשה.



"הדעות פה חצויות", אמר ל"מעריב אונליין" גורם בכיר במועצה בסיום החקירה המשטרתית על האווירה בהתנחלות עם התקבל הודעת המשטרה כי החקירה תועבר לידי הפרקליטות. "יש כאלה ששמחים ויש כאלה שחוששים כי לא יודעים ממה שיבוא. ככה זה אנשים". על פי הערכות בהתנחלות, בחירות חדשות יצטרכו להתקיים בתוך 60 יום מהזמן שהמועצה תעמוד ללא ראש, אם אכן כך יקרה, תקופה שבמהלכה צפוי אחד מסגניו של גרשי לשמש ראש מועצה זמני.




חשיפת הפרשה במוסף מעריב ב-03.02.2017
חשיפת הפרשה במוסף מעריב ב-03.02.2017