"תביעה של לוחם": בצעד חריג התייצב היום (חמישי) פרקליט מפרקליטות המדינה, בשם היועץ המשפטי לממשלה, לדיון בתביעה אזרחית שהגיש קצין מילואים נגד יוצר הסרט 'ג'נין ג'נין'מוחמד בכרי. הקצין, סא"ל במילואים ניסים מגנאג'י, תובע בגין לשון הרע את בכרי. בדיון, שהתקיים בבית המשפט המחוזי בלוד, אמר הפרקליט, עורך הדין ניר קידר, כי היועץ החליט להתייצב בהליך מכוח סמכותו, אחרי שסבר שיש כאן עניין ציבורי שמצדיק זאת. "דעת היועץ תומכת בתביעה, לאחר שהתקבלו פניות מהתובע וגורמים שלטוניים דוגמת הרמטכ"ל בנושא. מדובר בתביעה של לוחם".



מוחמד בכרי בביהמ"ש - צילום: אבשלום ששוני

בתביעה טוען מגנאג'י, כי הוא נראה ומזוהה בסרט בקטע שבו מרואיין מבוגר תושב ג'נין שטוען כי במהלך הלחימה עלו לכאורה חיילים לביתו וגזלו את כל חסכונותיו. מגנאג'י נראה כשהוא פוסע עם שני קצינים נוספים ליד ג'יפ צבאי, כאשר ברקע אומר המרואיין: "אמר לי 'תשתוק או שאחסל אותך'". לטענת התובע, הסרט ממשיך להיות מופץ ומוקרן גם בימים אלה.



כדי לתמוך בקצין המילואים הגיעו לדיון הטעון מפקד פיקוד מרכז, אלוף רוני נומה, ומפקד חטיבה 5, אל"מ בצלאל שנייד. מנגד התייצב גם בכרי עצמו, מלווה בחבר הכנסת איימן עודה ובבא כוחו, עורך דין מיכאל ספרד, שביקש מבית המשפט לסלק את התביעה על הסף והביעה תמיהה על מעורבותו של היועץ. "איך יתכן שהיועץ המשפטי לממשלה מתייצב בתיק, שאינו אינטרס של מדינת ישראל", אמר בדיון. "בתביעה לא נאמר מה היא הדיבה? התחושה החזקה שהתיק הזה בבית המשפט נעשה שימוש לרעה בהליכי בית המשפט".


בכרי בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני


עוד טען עורך הדין כי "אין טענה שהתובע בסרט, למעט אותן שלוש שניות בו, כל צופה שצופה בסרט לא מזהה אותו כי הוא מופיע עם גבו למצלמה, מדובר בתמונה כללית של אווירה כל צופה מבין זאת, מטרת התובע למשוך את התיק לשנים".

עורך הדין טל שפירא, המייצג את מגנאג'י, טען כי "אין מחלוקת שזה תביעה בין שני אזרחים. מרשי תובע את הנזק שנגרם לו כתוצאה משידורים חוזרים של הסרט. בית המשפט קבע בצורה חד משמעית שמדובר בסרט שקרי, שמוציא את דיבתם לרעה של חיילי צה"ל. בסרט יש טענה של אירוע בזיזה לצד תמונתו של התובע, וקל לזהותו. אם זאת לא לשון הרע - אני לא יודע מה כן".

בתום הדיון אמר היוצר בכרי כי "המשפט הזה הוא חלק מרדיפה פוליטית, שמאז עליית הימין הישראלי לשלטון הולכת ומחריפה. אין לאיש מונופול על האמת, גם לא לי, וגם לא לבית המשפט. אני הבאתי את האמת של הפלסטינים שעברו חוויה קשה. בעיני הישראלי המצוי זו הוצאת דיבה, אך בעיניהם של הפלסטינים לא".