בצל מאבק המתמחים נגד ההוגנות של בחינות ההסמכה בעריכת דין, תקיים לשכת עורכי הדין החל ממחר ובמהלך סוף השבוע הקרוב את כנס החורף השנתי שלה בנושא חדלות פרעון. בין המשתתפים בכנס חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט. הוא צפוי לקחת חלק בשני מושבים שונים בכנס. בתמורה, תממן הלשכה את טיסותיו של חבר הכנסת ואת הלינה שלו בבית המלון באילת. שבוע וחצי לאחר מכן, יתקיים בוועדת החוקה דיון טעון בתלונות המתמחים על הבחינה. על פי סלומינסקי, הוא קיבל את אישור ועדת האתיקה של הכנסת. האם מדובר בהתנהלות נאותה בצדו של סלומינסקי? לדידו כן.



מועד החורף של בחינות ההסכמה של לשכת עורכי הדין התקיימו בדצמבר האחרון, לראשונה במתכונתן החדשה. זאת לאחר שיושב ראש הלשכה, עורך הדין אפי נוה, חרט על דגלו צמצום שערי הכניסה למקצוע המבוקש. בסוף החודש, כשהתפרסמו תוצאות הבחינה, נודע כי כמעט 70 אחוז מהנבחנים נכשלו בה. על פי התוצאות, 34 אחוז מבין יותר מ-2,500 הנבחנים קיבלו ציון עובר בבחינה.



עוד בטרם פרסום התוצאות העגומות פתחו המתמחים בצעדי מחאה נגד מתכונת הבחינה ונגד התנהלות לשכת עורכי הדין והעומד בראשה. הם החלו להפגין מחוץ לביתו של נוה ברמת השרון, במחאה על דרגת הקושי, לטענתם, של מבחני ההסמכה האחרונים. על פי מארגני המחאה, הלשכה הקשיחה את המבחנים כחלק ממלחמתה בהצפת מקצוע עריכת הדין. בד בבד, הוחלט בכנסת לקיים דיון בנושא בוועדת החוקה, בראשותו של סלומינסקי, ב-16 בינואר.



ההזמנה של לשכת עורכי הדין לח"כ סלומינסקי
ההזמנה של לשכת עורכי הדין לח"כ סלומינסקי



אך כאמור, כמה ימים קודם לכן, ישהה חבר הכנסת באילת בחסות הלשכה. הוא צפוי להשתתף במושב לרגל פרישתו הצפויה של שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, שיתקיים מחר, וכן ב"טיש" שיתקיים בשבת הקרובה. לצורך כך, יצטרך חבר הכנסת ללון שני לילות בעיר הדרומית. "לידיעתך, הלשכה תממן את הטיסות והלינה במלון בו מתקיים הכנס", נכתב לסלומינסקי בהזמנה ששיגרה אליו הלשכה.



מטעמו של חבר הכנסת סלומינסקי נמסר בתגובה כי הוא "לוקח חלק בכנסים רבים כחלק מתפקידו כיו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. כנס חדלות פירעון שאליו הוזמן, אינו שונה הן באופיו והן בתוכנו מכנסים רבים. יתרה מכך, מזה למעלה משנה מקיימת ועדת חוק חוקה ומשפט דיונים אינטנסיביים בעניין הרפורמה בחוק חדלות פירעון ושותפים לדיונים נציגי הכנ"ר, משרד המשפטים, מערכת המשפט ולשכת עורכי הדין וכולם צפויים להשתתף בכנס נשוא הפנייה שהינו כנס מקצועי לחלוטין".



"מעבר לכך, חבר הכנסת סלומינסקי הוזמן לכנס זמן רב בטרם שהתקיימו מבחני הלשכה ומכאן גם שבטרם נודעו התוצאות ובטרם הוגשה הבקשה לדיון בוועדה. השתתפותו אושרה כנדרש על ידי ועדת האתיקה של הכנסת ומצער שגורמים מוטים בעלי עניין מנסים ליצור מצג שווא אותו הם בודים מלבם. למותר לציין כי הדיון בנושא המתמחים בוועדת חוקה הוא דיון ציבורי בלבד וממילא לוועדת חוקה אין סמכות בחוק לקבל החלטה אופרטיבית בעניין מבחני הלשכה נושא הדיון".



מלשכת עורכי הדין נמסר: "ח"כ ניסן סולמינסקי הוזמן לכנס חדלות פירעון זמן רב לפני שהתקיימו מבחני הלשכה ובטרם נקבע הדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט. השתתפותו בכנס אושרה על ידי ועדת האתיקה של הכנסת על פי הנהלים המקובלים. בנוסף לכך הדיון בנושא המתמחים בוועדת חוקה הנו דיון ציבורי בלבד ולוועדת חוקה אין סמכות בחוק לקבל שום החלטה אופרטיבית בעניין מבחני הלשכה נושא הדיון".



הכותבת הייתה בעצמה בעבר אורחת של לשכת עורכי הדין בכנסים שערכה הלשכה באילת.