כשניצב משנה בדימוס נחום לוי מחייך אי אפשר לדעת אם זו הציניות או שזה הייאוש שחלחל. מי שהיה בעבר סגן ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה, ולאחר מכן יועצו לענייני שחיתות ציבורית של מבקר המדינה, ראה הכל ושום דבר לא מפתיע אותו. לוי חקר ארבעה ראשי ממשלה, בנימין נתניהו, אריאל שרון, אהוד אולמרט ואהוד ברק, וגם שרים וראשי ערים. הוא ראה איך חלקם ממשיכים להמריא ואילו הוא, שומר הסף, כבר כמה שנים יושב בבית ומבלה הרבה עם הנכדים. ללא מעט אנשים בצמרת היה נוח להוציא אותו, שיתייבש בגמלאות.



“אם יהיו בחירות, ביבי, עם כל החשדות, יזכה פעם נוספת", הוא משוכנע. “אותך שחיתות אולי מרתיחה, אותי גם, אבל את רוב האנשים בחוץ זה לא מעניין. ראש עיר מושחת? שיהיה. העיקר שהכיכרות יפות ומנקים את האשפה. שלומי לחיאני נבחר בבת ים שוב אחרי שהוגש נגדו כתב אישום. תחקירים זה פיקנטי, אבל אף אחד לא בא חשבון עם אותם מושחתים".



מדינה מושחתת?


“יש את מדד השחיתות הבינלאומי. מ–2010 ועד היום ישראל נמצאת סביב המקומות 30–34 מתוך יותר מ–170 מדינות. הנתון היותר מעניין הוא שבין מדינות ה–OECD, שאליהן ישראל רוצה להידמות, אנחנו נראים הרבה פחות טוב, שם אנחנו בשליש התחתון של הרשימה. הנזהרים בלשונם יאמרו: מדינה שיש בה שחיתות. ומי שלא נזהר אומר: מדינה מושחתת. מדינה שבה ראש ממשלה, נשיא ושר אוצר ישבו בכלא".



שר פנים ישב בכלא וחזר לתפקידו.


“זה בכלל אובדן הדרך שמורשע חוזר לאותו כיסא, אבל זו מדינת ישראל, זה מה יש".



איך אתה מסביר את זה?


“כוח משחית, ואצל ראשי רשויות המספרים אסטרונומיים. מה שמפורסם זה רק קצה קרחון של תופעה, כי אף אחד לא מפרסם מה קורה במועצה קטנה שמעניינת רק את המקומון. עוד בתקופתי דיברו על עשרות - 50, 60. ראשי הרשויות לא מסתבכים בקדנציה הראשונה, אז הם יותר זהירים, אלא בשנייה, כשהם יושבים טוב על הכיסא וחושבים שלהם זה לא יקרה".



אולמרט. צילום: פלאש 90
אולמרט. צילום: פלאש 90



זה נשמע הכי לא זהיר שיש.


“איך תסביר את ראש הממשלה נתניהו? הוא נכווה ברותחין בחקירות קודמות של פרשת עמדי, סיפור ההובלות מסוף שנות ה–90, שהיה לי חלק בחקירתה. יצא בשן ועין עם דוח ציבורי של היועץ המשפטי אליקים רובינשטיין. גם שם קיבל שירות ללא תשלום. נו? לא לומד, לא מפנים וחוזר לעצמו בתיק 1000, המתנות. איך מסבירים? אני ואפסי עוד".



הוא חוזר ואומר: לא יהיה כלום, כי אין כלום.


“לא עולה כסף לזרוק מילים. זה משפיע על קהל הבוחרים, שבוודאי רוצה להאמין שלא היה כלום. עמוק בתוכו אני מאמין שנתניהו יודע שזה עלול להסתיים בכתב אישום על שוחד".



איפה עובר הגבול בין נהנתנות לשחיתות?


“להיות נהנתן, כל עוד זה בכספך, זה יופי. אבל בלשון החוק, כשאתה מקבל כספים בתמורה לדברים שאתה עושה, זה שוחד. ואם זה לא שוחד, זו הפרת אמונים".



סיפורי המתנות ממילצ'ן ופאקר הדהימו אותך?


“לא. כשהייתי אצל מבקר המדינה בין השנים 2010–2012 טיפלתי בפרשת ביביטורס. אותו הדבר. גבירים שמממנים את מי שהיה שר אוצר ולפני כן ראש האופוזיציה בנסיעות לחו"ל, ארוחות, טיסות. זה דפוס התנהגות כנראה. אני לא פסיכולוג, לכן אמרתי שתמוה בעיני שאדם לא מפנים. גם אדם פחות אינטליגנטי מנתניהו, ונתניהו אינטליגנטי, חריף וחכם, היה מבין מה מותר ומה אסור. זה לא משהו שהוא על הגבול הדק משפטית. אני לא יודע לגבי הפרשה עם נוני מוזס, נאמר שהוא יכול לחשוב שמותר לדבר עם עיתונאים. פה, על פי הפרסומים, אתה לכאורה מקבל או דורש מתנות ובתמורה עושה דברים עבור הנותן. בלשון החוק זה שוחד".



דרעי. צילום: פלאש 90
דרעי. צילום: פלאש 90



ביבי בצרות?


“אני חושב שבתיק 1000, לפחות על פי מה שפורסם, יש ראיות לעבירות שוחד. יש את המתנה שקיבל ואת הסיוע למילצ'ן. יהיה קשה לסגור את התיק. הדבר היחיד שיכול להיות שם זו התלבטות בין עבירת שוחד להפרת אמונים. יאמרו שלא התגבשה תשתית מתאימה לשוחד, אבל כן להפרת אמונים. זה קורה אם לא מצליחים להוכיח תמורה, אף על פי שבשוחד יש סעיף ‘שלח לחמך' ולא חייבים להוכיח. אני לא מכיר תיקים שבהם הפרקליטות הגישה כתב אישום על שוחד מבלי שהייתה תמורה, לכן אמורים למצוא אחת שקשורה לתפקיד. מה שבטוח, החקירות מטרידות את ביבי. ראשו לא פנוי לענייני המדינה במאה אחוז".



ממסמסים את החקירות?


“מהשלב שבו עלו החשדות עד השלב שבו היועץ המשפטי החליט לפתוח בחקירה עברו חודשים. ברגע שהתחילו לחקור, צריך להבין שזה לוקח זמן. חלק מהעדים בחו"ל ויש לבצע חיקורי דין והליך כזה הוא מסובך. אתה גם לא יכול להפיק ממנו את מה שמפיקים בארץ. בארצות הברית יושב פרקליט שקיבל את בקשת המדינה והוא זה שאמור לחקור את החשוד. לפעמים, אם הם גמישים, נותנים גם לך להשתתף, אבל לא בשפתך אלא באנגלית, וזה הרבה יותר מסובך".



בלי ביצים



לוי רואה את הלחץ על היועץ המשפטי מנדלבליט לסיים עם החקירות - וחוזר אחורה בזמן. “חקירת דרעי ארכה שנים", הוא נזכר. “ביאח"ה לא נתקלתי בתופעה שמישהו מלמעלה אמר: ‘תפסיקו לחקור וניפגש בעוד חודשיים'. אבל בתיק 1000, המתנות, כל פעם מופיע בתקשורת שנמצא משהו נוסף. לדעתי, אם הדברים הנוספים הם לא בעלי משקל, כמו מישהו שנתן שוחד, אלא זוטות, היה מקום לסיים את החקירה. ביאח"ה הופכים כל אבן, זה התפקיד, אבל לאחר שהאבנים נגמרות ועוברים לפירורים, אז יש מקום לגמור".



מנדלבליט. צילום: פלאש 90
מנדלבליט. צילום: פלאש 90



בחקירות רגישות שבהן השתתפת אין הנחיות מלמעלה?


“יכול להיות שראש אגף החקירות קיבל שיחות, אבל הוא לא העביר אותן למטה. תמיד אחרי שנה של חקירות עולה השאלה מתי מסיימים. לא קובעים תאריך, אבל יודעים שאי אפשר להחזיק ראש ממשלה במשך ארבע שנים. גם המפכ"ל הבין. כשאמר בתחילת הקדנציה שחקירת נתניהו תארך עוד זמן קצר, זה היה קשקוש".



וקביעת מנדלבליט שנתניהו לא קשור לפרשת הצוללות?


“מאוד חמור. לא נתקלתי בתופעה דומה. חקירה היא דינמית ומתפתחת. היום אתה חוקר מישהו שפותח צוהר לדבר שכלל לא ידעת שקיים. איך אפשר לומר מראש שנתניהו לא חשוד? לטעמי תיק 3000, הצוללות, לא יכול להסתיים מבלי שנתניהו ייחקר, כעד או חשוד. ולא סתם כי הוא ראש הממשלה אלא משום שאישר את העסקה. צריך לשאול: למה אישרת? מה אישרת? מה עוד שכל הכוורת שלו מעורבת".



מנדלבליט לדעתך במלכוד?


“הוא היה מזכיר הממשלה, עבד עם נתניהו ורק אחר כך התמנה ליועץ המשפטי. לא מקנא בו. לא רוצה לחשוד שמניעיו זרים, אבל קשה לו. לכן הוא היה צריך לקבל החלטה מיד עם כניסתו לתפקיד היועץ שבתיקי נתניהו הוא לא נוגע. היום הוא בתוך העניין. הם יושבים אחד ליד השני, חברים, ועכשיו הוא אמור להחליט על גורלו".



הוא שומר הסף.


“במועצות מקומיות יש מבקרים פנימיים, יועצים משפטיים, אבל חלק גדול מהם לא עושה כלום. הייתי שנתיים במשרד מבקר המדינה ולדעתי הגיעו אלי שני מבקרים פנימיים כדי לספר משהו. רובם לא יעזו לבקר, כי מחרתיים הם לא יהיה ברשות. יועץ משפטי עם ביצים היה אומר: ‘את זה אתה לא יכול לעשות'. אולי ראש הרשות לא היה מבצע, אבל מי ממנה את המבקרים והיועצים המשפטיים? ראש הרשות עם המנכ"ל. לכן זה סותר את ההיגיון שאותו אחד יפעל נגד".



אהוד ברק. צילום: פלאש 90
אהוד ברק. צילום: פלאש 90



אתה לא חששת מעיכוב בקידום?


“היו מחשבות. הקידום היה אטי ואין לי ראיות שזה משום שחקרתי את איקס. בשיטת המינויים יש פגם. צחי הנגבי, לפני שהיה השר לביטחון הפנים, נחקר בפרשת עמותת דרך צלחה (התיק נסגר מחוסר ראיות - א"ל) על ידי מירי גולן, שהייתה ראש יאח"ה וגם על ידי. הייתה חקירה קשוחה ולאחר כמה זמן הנגבי התמנה לשר והוא זה שאמור היה לחתום על קידומה של גולן, שהייתה אכבר גבר מבחינת תעוזה ומלחמה בשחיתות. היא לא קודמה. הגישו בג"ץ והנגבי אמר שם: ‘אדע להפריד בין תפקידי כשר למה שהיה בעבר בחקירות ולא אפגע בחוקרי'. כן, בטח ידע להפריד".



בלי פוליטיקה



באוקטובר 2011 היה זה יריב לוין, אז ח"כ בליכוד ויו"ר ועדת הכנסת, שהתרעם על ראיון שהעניק נחום לוי לעיתון “הארץ". הוא ניצל את הפרסום וכתב מכתב שבו דרש ממבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, להזיז את לוי מבדיקת פרשת ביביטורס.



“בראיון שנערך עמו חשף נצ"מ לוי פרטים מחדר החקירות, תוך שהוא קובע עמדה ביחס למר נתניהו, ביחס להתנהלותו כנחקר וביחס לאופיו, בדרך שאינה מותירה כל ספק באשר לדעה המוקדמת כלפי נתניהו שהוא מביא עמו לבדיקה המתקיימת בימים אלה במשרדך. יתר על כן, למקרא הדברים מתקבל הרושם הברור כי לוי עדיין חש אכזבה מתוצאותיה של פרשת עמדי, בשעה שמר נתניהו, כמאמר הכתבה, ‘נחלץ' מהרשעה שהייתה עלולה למנוע ממנו לשבת במקום שבו הוא יושב היום", כתב לוין.



לקראת סוף המכתב הוסיף: “לא בלב קל הנני פונה אליך בעניין זה, אך אני סבור כי כאיש ציבור חלה עלי חובה שלא להחריש נוכח הדברים שפורטו לעיל במכתבי, אשר לטעמי מחייבים את מידורו של נצ"מ לוי מהבדיקה בעניינו של ראש הממשלה, ולו מחמת מראית פני הדברים".



לוי זוכר היטב את המכתב. “לינדנשטראוס זרק אותו מכל המדרגות", הוא מחייך. “לא העלה על דעתו אפילו. אלי לא הרימו טלפונים. היה את הסיפור בחקירת דרעי, שרצה להחליף את צוות החקירה ובתמורה הבטיח להתחיל לדבר. אותו דווקא לא זרקו מהמדרגות ברגע שהעלה את הבקשה המטורפת, אבל בסופו של דבר התעשתו ודחו חלקית, כי בחקירה הראשונה הביאו את ראש יאח"ה, שהיה אז יוסי לוי, והוא ניהל אותה".



חוקר לא מביא איתו דעות פוליטיות?


“מעולם לא הייתה לי בעיה. הייתה אצלנו חוקרת שדעותיה היו בצד הימני של המפה והשתייכה לצוות החקירה של נתניהו. לא ראית עליה כהוא זה הקלות. כשאתה מקבל את חומר החקירה ורואה את החשדות, אתה מתפלץ. שואל איך הוא עשה את זה גם אם הוא מתאים לדעות הפוליטיות שלך. אתה ננעל על הפליליות".



לא נטפלים לראש הממשלה ומשפחתו?


“קשקושים. מה זה נטפלים? כשהייתי חוקר אנשים עשירים מארצות הברית שהיו מעורבים בהעברות כספים לארץ מחו"ל, היו אומרים: ‘למה אתם מתחילים איתם? בסוף הם לא יעבירו כספים שהמדינה נהנית מהם'. מה אנחנו, מקלט להלבנת הון? לא נחקור כי זה עלול לפגוע בתרומות? צריך לחקור. בתיק 1000 אני לא מבין איך לא חקרו את ביבי ואשתו במקביל. ובנושא פאקר, גם הייתי מוסיף את הבן יאיר. היה צריך לחקור את שלושתם, ומשום מה לא עשו את זה. בעיני מדובר במחדל חמור".



נתניהו. צילום: פלאש 90
נתניהו. צילום: פלאש 90



כדי להגיע לראש הממשלה אתה הולך דרך המשפחה?


“לדעתי, אשתו מעורבת יותר ממנו בחלק מהמקרים. בתיק עמדי וההובלות שרה הייתה דמות מפתח. היועץ המשפטי רובינשטיין הוציא אז דוח ציבורי מאוד נוקב, אבל עדיין זה היה רק דוח ציבורי, אף על פי שחוות דעתה של פרקליטת המדינה עדנה ארבל הייתה שצריך להעמיד לדין".



בלי למצמץ


נחום לוי ישב בחדר החקירות מול ארבעה ראשי ממשלה, אבל רק אולמרט הורשע וישב בכלא. האחרים המשיכו בחייהם הציבוריים. “לאחר שמורידים מראש ממשלה מאבטחים, יועצים ומי שרץ אחריו, הוא נכנס לחדר החקירות סולו, לא כמו בארצות הברית, כשעורך דין יושב לידו", הוא אומר.



אפשר להפעיל מניפולציות?


“בגבולות הטעם הטוב ובמסגרת החוק. אם צריך, מרימים קול. ואם צריך, אז מטיחים. העניין היחיד עם ראש ממשלה הוא שהוא יכול לתזז אותך. הוא קובע את לו"ז החקירות בדרך כלל: מחר אני בפגישה, מחרתיים אני בנסיעה, ביטחון המדינה. סיפורים".



איך הם כנחקרים?


“כולם נותנים תשובות שלפעמים אתה מתפלא: איך בן אדם שמכהן בתפקיד כמו שלו נותן תשובות טיפשיות כאלה. הם לא מרשימים, כי הם במצוקה ואני מבין. אין להם תשובות אמת, כי אחרת החקירות היו הרבה יותר קצרות וברורות. עלובים, ממש עלובים".



תן דוגמה.


“במהלך החקירה אמו של ביבי נפטרה, אז הוא אמר: ‘אתם הרגתם את אמא שלי'. או כשהוא עבר במסדרון והייתה פינת אזכרה לרבין עם תמונה שלו, הוא אמר: ‘עכשיו רואים שכולכם שמאלנים'. גם אם אתה חושב ככה, איזה יציאות? או שראה רשימת שופטים תורנים על הלוח, ואז הוצאנו צו חיפוש לביתו ברחוב עזה. לפי התאריכים הבין מי היה השופט ואמר: ‘או, אני רואה מי הוציא לי צו חיפוש'. ממש לא ברורה ההתנהגות הזו".



איך היה שרון כנחקר?


“ביבי היה נסער, לא תגיד מפוחד, אבל חשדן. שרון היה נחמד, אם ניתן לדרג. אצל שרון היה בורקס על השולחן והוא דרבן אותנו לאכול".



שרון. צילום: פלאש 90
שרון. צילום: פלאש 90



זו טקטיקה?


“אני חושב שזו האישיות. לא מכיר אותו, אבל הוא היה נחמד. רק ענה תשובות שלא מהעולם הזה".



למה הכוונה?


“שרון אמר: ‘אנחנו משפחה חמה ומגובשת, אבל על כספים לא מדברים, לא יודע מה זה כסף'. לאנשים האלה אין כיסים. לא יודעים מה זה להוציא שקל, לכן אין גם ארנק. שרון לאורך החקירה טען שלא ידע על מיליון וחצי דולר בחשבון הבנק שלו ושל הבנים. לא שמע, לא ראה. מיליון וחצי דולר ייכנסו לחשבונך ולא תדע?".



והוא יצא כמלך ישראל.


“בתיקי צווארון לבן, בניגוד לתיקי רצח, שבהם יש כדור בלב, אקדח ולפעמים חשוד, יש ראיות נסיבתיות. צריך להסיק מסקנות כשאין מסקנה אחרת. בתיק שרון וסיריל קרן היו ראיות נסיבתיות ושרשורים של העברות כספים מרוסיה לשווייץ ולדרום אפריקה, כספים שבסופו של דבר הגיעו מחברות שקשורות למרטין שלאף. לא רצו לשמוע על הגשת כתב אישום נגד שרון, כי טענו שזה מסובך ולא ברור. העובדה היחידה היא ששלאף, איל קזינו, שנהג להגיע לארץ כל שני וחמישי והחזיק וילה בהרצליה פיתוח, פחד לנחות כאן ומכר את הבית. הבין שהוא לא בסדר".



סגירת התיק אכזבה אותך?


“בוודאי, החקירה מוצתה, אבל לא הגיעה לכתבי אישום - אם לא נגד שרון אז לפחות נגד הבנים, אף על פי שנגד עמרי הוגש כתב אישום, אבל בסיפור אחר. הבן השני, גלעד, שמר על זכות השתיקה כמו שמזמן לא ראינו. יש חשודים שאומרים 'בוקר טוב', אתה מציע להם קפה, ואז מתחילים לחקור והם עונים: ‘שומר על זכות השתיקה'. גלעד שרון אפילו 'בוקר טוב' לא אמר".



מה אפשר לעשות מול שתיקה?


“במקרה שלו זה אולי שימש אותו, עובדה שבסוף לא יצא כלום. במקרה של דרעי, אם אתה שואל אותי, זה לא שימש. כשאתה שותק, מתחילים לחקור מסביב. הרי גם מי שלא שותק מדבר בדרך כלל שטויות. החקירות הן בנקים, טלפונים, שותפים אחרים. יש דבר שנקרא להפעיל את כל הערכה על החשוד, ואז כשבאים אליו אומרים באזהרה: ‘תדע שהשתיקה עלולה להוות סיוע לראיות שכבר קיימות ולשמש כנגדך'. אם אתה חושב שלמשטרה אין כלום ואין סיכוי שתגיע למשהו, שתוק. אבל אם אתה לא חושב שזה המצב, ויש שותפי סוד, אז כמו שאמר פרקליט המדינה - כשיש שותפים, מישהו מהם בסוף ידבר. זה הוכח בתיקים 1000, 2000 וגם 3000. שתיקה לא מוסיפה. ואם לא עשית כלום, מה יש לך לשתוק?".



לוי מעיד במשפט דרעי. צילום: פלאש 90
לוי מעיד במשפט דרעי. צילום: פלאש 90



למה אולמרט היה היחידי שנפל?


“הוא דוגמה לאחד שלא הפנים - מחשבוניות הליכוד ובנק צפון אמריקה. מי שהפילו אותו היו שותפי הסוד, עד המדינה דכנר ושולה זקן. היו במקרה שלו יהירות וחמדנות. מקבלים שוחד וחושבים שהדבר לא יתגלה. כנראה הם מאוהבים בחיים הטובים. טיסות בביזנס, מלונות פאר. אם אתה חי על משכורת של עובד ציבור לא בטוח שזה מספיק".



אולמרט הבין שהטבעת מתהדקת?


“אולמרט היה עוקצני בתגובות. כל אדם יודע מה עשה, השאלה היא אם הוא קולט מה החוקרים יודעים. באולמרט נהגו באופן שמנוגד למה שמקובל ביאח"ה, כשרק בסוף מטיחים את ההאשמות. אצלו שלומי איילון, שהיה ראש יאח"ה, החליט בהחלטה נבונה להטיח ישר: ‘קיבלת כספים?'. הוא ענה: ‘מעולם לא'. ואז הטיחו לו את טלנסקי בפנים והוא לא ידע מאיפה זה בא לו. טלנסקי היה אז חצי סוד".



איך אהוד ברק היה כנחקר בפרשת העמותות?


“ענייני. תשובות של ‘אני לא יודע'. והאמת היא שלא יכלו לקשר אותו לכלום פרט לכך שכל העמותות פעלו עבורו. מי שכן קישרו היה בוז'י הרצוג. חשבתי אז לעצמי כמה הרצוג מקושר לקרנות בחו"ל שניתן להוציא מהן כספים ולאו דווקא לפעילויות פליליות. מקושר לתורמים ברמות הכי גבוהות. הרצוג שתק בחקירה וזה נראה מוזר שאיש בתפקיד כל כך מכובד שותק, למרות שזכותו".



מזכירים לו את זה עד היום.


“זה הפריע לו? תשאל עכשיו שישה אנשים ברחוב אם בוז'י שתק, הם יזכרו? לאף אחד לא אכפת".



בלי עבודה



בפרשת ביביטורס, שאותה לוי בדק במסגרת עבודתו במשרד מבקר המדינה, הוא חשב שהצליח לסגור על ראש הממשלה נתניהו, אבל אז התחלף המבקר. יוסף שפירא מונה, ולוי סיים את תפקידו.



“לדעתי, המבקר שפירא מסמס את הפרשה מפה ועד לאמריקה", הוא לא מחמיץ הזדמנות להכניס למי שהראה לו את הדלת. “הוא יכול להגיד 20 פעם שהתיק מוסמס בגלל העבודה הרשלנית שלי במשרד המבקר, חבל שאי אפשר לשאול את לינדנשטראוס על עבודתי. ארי הרו, עד המדינה, היה אצלי בבדיקות, כי מבקר המדינה לא חוקר. הרו היה מנכ"ל ארגון ‘ידידי הליכוד' בארצות הברית שמימן לביבי ולשרה טיסות. הוצגה בפניו השאלה מה פתאום הידידים מימנו לביבי טיסות כשהוא לא עשה דבר עבור הארגון. תשובתו הייתה: ‘אני צריך לבדוק'. עד שפרשתי ממשרד המבקר הוא לא חזר עם תשובה אחרת. אם הייתי המשטרה אז, הרו לא היה מסיים בכך שסיפר סיפור. הוא היה צריך לומר דברים ברורים. החומר עבר למשטרה, ואני מניח שחלק מהלחץ עליו כעת היה סיפור הידידים האמריקאים".



איך לטענתך ממסמסים סיפור גדול כמו ביביטורס?


“המבקר סיים את העבודה והחל כדרור בין משרדו למשרד היועץ המשפטי. היועץ מחזיר למבקר, וחלק, לא הכל, עובר למשטרה. והזמן חולף ובסופו של דבר גם אם היועץ חושב שיש עבירות, הן נכנסות למסגרת התיישנות. לאחר שפורסם התחקיר של רביב דרוקר, מי שהיה אמור להרים את הכפפה זה בכלל אגף החקירות במשטרה, אבל הוא עצם עיניים. לינדנשטראוס, שהיה מחויב לטיפול בשחיתות ציבורית, הבין שאם הוא לא ירים, אף אחד לא ירים".



ארי הרו. צילום: פלאש 90
ארי הרו. צילום: פלאש 90



הרבה דברים אז יצאו לתקשורת.


“למשרד מבקר המדינה אין כלים כמו למשטרה. אין סמכות מעצר, עיכוב או חיפוש, מה שיש לו זה את התקשורת. ועובדה שהוא הצליח, כי בתקופתו הייתה הרתעה בנושא השחיתות הציבורית. לינדנשטראוס אהב תקשורת, אבל זה חלק מהמיומנות, להשתמש בה לצרכיו".



הוזזת מהתפקיד בגלל הלוחמנות שלך?


“היו לוחמנים ממני. אני רק יכול להסיק מסקנות. טיפלתי בפרשת ביביטורס שעמדה בפני סיכום. מי שמינה את המבקר הנכנס, שפירא, היה ביבי ולכן הוא חש במצוקה נוראית. הוא הרי בא והודיע: ‘לא אחליף אותך, אתה ממשיך', ושבוע לאחר מכן התהפך עם איזו יציאה מטומטמת שאני לא מבין איך מבקר המדינה, אדם נבון, יכול לומר. הוא אמר שבתקופת לינדנשטראוס היה גל שחיתות ועכשיו השחיתות בירידה ולכן הוא לא צריך יועץ בנושא".



היה לכם תאקל לפני כן?


“איך שהוא נכנס לתפקיד העברתי לו את הסיכום בפרשת ביביטורס. הסיכום שכב אצלו במשך שבועיים מבלי ששמעתי תגובה. בשלב מסוים ערוץ 10 פרסם כתבה על זה אני שומר את הסיכום אצלי כדי להחזיק את המבקר בביצים שיאריך לי את התפקיד. קשקוש, הסיכום היה על שולחנו. אחרי הכתבה אמרתי למבקר שאני מבקש שיתנצל, והוא אכן הוציא הודעה לתקשורת".



היית צריך להתנהל אחרת?


“יכול להיות שאני תמים ונאיבי. האמנתי שמבקר המדינה הוא אדם חף מאינטרסים, ומסתבר שזה לא כך".



בלי שקיפות



נחום לוי הוא היום חבר בעמותה לטוהר המידות, ממשיך ללחום בעד הצדק, אבל בגיל 65 הוא במיוחד בצד, הרי הכלבים נובחים והשיירה עוברת.


“אתה רוצה לשאול אם אני מאוכזב מהקריירה? אולי כן", הוא הודה. “הרגשתי שעשיתי משהו, אבל כשהסתכלתי ימינה ושמאלה ראיתי כל מיני מוכשרים במירכאות שעקפו אותי בסיבוב. חשבתי שאני יכול להיות ראש יאח"ה. הבעיה באנשי יאח"ה שקידומם אטי. אתה יכול להיתקע בדרגת רב פקד ולא לעבור לסגן ניצב, שזו קפיצת מדרגה במשטרה. לחוקרי יאח"ה אין הרבה מה לעשות בחוץ, ככה חושבים המפקדים. אם יהיו שני מועמדים לתפקיד, אחד מיאח"ה ואחד מתחנת בת ים, כמובן שייקחו את זה מתחנת בת ים, כי המפקד יגיד: ‘מה אני צריך את ההוא מיאח"ה שכל הזמן מתעסק בניירת ומדפדף בחשבונות בנק, מה הוא מבין במשטרה?'. זה לא נכון".



אולי אתם מרגיזים יותר מדי אנשים.


“אין במדינה רצון לנקות את השחיתות. למה שיחוקקו חוקים שיפגעו בעצמם? אתה יודע ששרים מגישים הצהרות הון למבקר המדינה וחברי כנסת מגישים ליו"ר הכנסת, ובשני המקרים זה נדחף לכספת ואף אחד לא בודק. לדעתי, הם מחויבים להגיש הצהרות גם בסיום התפקיד. אולי מישהו היה לפחות בודק בהתחלה ובסוף מה הצהירו, ואולי היה שואל את אותו בן אדם, מבלי להגיד שהוא חשוד, ‘יש פה משהו לא ברור, תפרט', אותו שר היה יודע שיש עין פקוחה. היום זה נכנס לכספת ושם זה נשאר. מישהו שמע פעם על הצהרת הון שנבדקה? הגיע הזמן".



זה לא כמו גלים בים, יבוא עוד אחד?


“למגר לגמרי לא ניתן, אבל אפשר להוריד את הרמה, להגביר את ההרתעה. בזמנו של לינדנשטראוס הייתה איזו אימה שגם אם זו לא המשטרה, זה עלול להגיע אליכם. מילת המפתח היא שקיפות. יש ועדות תכנון ובנייה שאתה לא יודע מה דנים בהן. ואם אתה רוצה את הלו"ז של ראש הממשלה, אז כמה זמן לוקח לקבל? מה יש להם להסתיר? כנראה שיש".



באיזה שלב נבחרי ציבור חשודים צריכים להיות מושעים?


“עובד מדינה שחשוד בעבירה חמורה ומתנהלת נגדו חקירה, המשטרה מעבירה בקשה באמצעות משרד המשפטים לנציבות שירות המדינה - והוא מושעה. נבחרים, בניגוד לעובדי מדינה, לא מושעים, ואולי כאן צריך לשנות את החוק. דוד ביטן כזה, לא היה מקום להשעותו? בוודאי. נראה לך שיש מצב שהוא לא היה נעצר? מיד".



ביטן. צילום: פלאש 90
ביטן. צילום: פלאש 90



יש אנשים ישרים בחוץ?


“חוקרי משטרה, בסוף, מקובעים במוח שכולם רמאים. אני מכניס את האוטו למוסך ומשוכנע שמנסים לעבוד עלי. כמובן שיש אנשים ישרים. אין טענה שכל המדינה מושחתת, אבל לצערנו חלק כן".



מייאש?


“מתסכל. אתה חושב שלמעלה נמצאים אנשים שאתה אמור לסמוך עליהם בענייני מלחמה ושלום ורואה אותם במערומיהם, בעליבותם. זה אחד שאמור להגיד מחר שנצא למלחמה, ייהרגו חיילים, והשיקולים שלו זרים, לא ענייניים".



תגובות: "אג׳נדה פרטית לניגוח ראש הממשלה"



מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "החקירה של ראש הממשלה לה היה שותף ניצב משנה נחום לוי נגמרה בלא כלום. כנראה שמר לוי מתקשה לקבל את העובדה הזאת. איזה ערך יש לדברים של חוקר בדימוס על תיק שנסגר לפני 20 שנה ללא כלום על ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז? במיוחד כשחברו לצוות, סנ״צ בועז גוטמן, מספר שלא היה בתיק הזה כלום כנגד ראש הממשלה, ומוסיף ומספר על קשרים פסולים בין חוקרים לבין עיתונאים.


"עצם העובדה שלוי מקפיד כבר שנים להבליח מדי פעם ולהתראיין בנושא זה בלבד מצביעה על האג׳נדה הפרטית שלו לנגח את ראש הממשלה נתניהו".



ממשרד מבקר המדינה נמסר: "מדובר במחזור נושא שעלה כבר לפני יותר מחמש שנים וחצי. הדברים אמורים במשרת אמון. במסגרת השיקולים בבחירת יועץ מבקר המדינה לתפקידים מיוחדים - שזו כאמור משרת אמון - השתרש הנוהג לבחור לתפקיד אדם ששירת במשטרת ישראל. במהלך תהליך הבחירה נפגש המבקר שפירא ראשית עם נצ"מ בדימוס נחום לוי ששימש בתפקיד קודם לכניסת המבקר הנוכחי לתפקידו. באותה עת הציעו למבקר שפירא מועמדים נוספים ובהם את ניצב בדימוס עמיחי שי שהיה ראש יאחב"ל וכן ראש אמ"ש והוא עתיר ניסיון הן בתחום הפלילי הן בתחום הניהולי - ובחר בו כמשרת אמון לתפקיד.



"למבקר שפירא אין דבר נגד נצ"מ בדימוס נחום לוי והוא הבהיר זאת במפורש. הוא אף ביקש ממר לוי את עזרתו בהשלמת הדוח המכונה 'ביביטורס'. מר לוי אף התבקש להציג את הדוח בפני הגורמים הרלוונטיים ושולם לו שכר טרחה לרבות הוצאות.



"משהיה צורך בהשלמות נוספות של הדוח, המשימה הוטלה על האגף לתפקידים מיוחדים במשרד המבקר המופקד על המאבק בשחיתות הציבורית. החומרים הנוספים שנאספו על ידי התפק"מ הועברו ליועמ"ש במאי 2015. יתרה מזאת, במכתב ליועמ"ש מ–11.9.16 כותב מבקר המדינה בין השאר: 'אני מצפה כי כלל החומרים שהועברו ממשרדנו אליכם בעניין שבנדון ייבדקו על ידכם בכל הנוגע לחשש לפלילים'. מכאן שהטענה למסמוס הבדיקה בפרשה הקרויה 'ביביטורס' היא מופרכת ומשוללת כל יסוד".