בית משפט השלום בפתח תקווה האריך לפני זמן קצר את מעצרו של משה אסף, מפעיל המנוף שקרס וגרם למותה של נטע רוטמן, ביומיים. אסף נעצר אתמול מיד לאחר האירוע בחשד לגרימת מותה של רוטמן ברשלנות, וכן לאור העובדה שנמצא על גופו סם מסוג מריחואנה. שופט בית משפט השלום בפתח תקווה ארז מלמד, מתח ביקורת נוקבת על התנהלות המנופאים בישראל והיעדר הביקורת וציין "היעדר אכיפה בענף הבנייה בישראל מוביל ל'מחלת הנפילה' שפוקדת מנופים לעיתים קרובות מדי". 

השופט מלמד התייחס לטענות שעלו מהחקירה לפיהם מדובר במנוף ישן לכאורה לנוכח בדיקה שערכו גורמים בתחום וכביכול הוא שגרם לנפילת המנוף, שיוצר ב-1984. השופט מלמד ציין בהחלטתו כי אין הגבלה על גיל מנופים ואף יתרה מכך אין גילו מעיד על טיבו ומצבו. בדיון עלה כי בבדיקה שנערכה למנוף בחודש שעבר לא נמצאו ליקויים מהותיים.

פרקליטו של אסף עורך דין משה ליפשיץ הבהיר במהלך הדיון כי גם לפני שבוע נערכה בדיקה חוזרת של המנוף והוא נמצא תקין. לטענתו המנוף קרס בשל כשל טכני שלא קשור ללקוח. כזכור, אמש בשעות הצהריים, נחת המנוף והרג את נטע רוטמן, בת ה-52, אשר שהתה במכוניתה, כאשר המנוף בעל המשקל האדיר התמוטט ונחת על מכוניתה. רוטמן נהרגה במקום, כשמיד לאחר האירוע, עוכבו לחקירה, פרט למפעיל המנוף, ממונה בטיחות אחראי ואחראי האתר.

"נטע שלנו אכלה את החיים הטובים בספורט"

בתוך כך, חבריה ומשפחתה של נטע רוטמן ז"ל עדיין לא מצליחים לעכל את בשורת האיוב שנפלה עליהם אמש, לאחר שנודע כי נטע היא זאת שנהרגה באסון. יובל וגנר נשיא עמותת נגישות ישראל, בו עבדה רוטמן, סיפר היום (שני) על מצבה ועל האישיות שלה: "אנחנו בהלם מהאסון הנורא שהתרחש היום ולקחת לנו את נטע רוטמן. למה? נטע ניהלה את מחלקת הייעוץ לנגישות שלנו. היא היתה מקצוענית, הנגישה מאות מקומות וארגונים, ובכך השפיעה רבות על איכות החיים של אנשים עם מוגבלות בישראל". 
 
"נטע היתה אדם עם מוגבלות ונתנה כל חייה דוגמא אישית. היא ובעלה אלון מאורי 'אכלו ' את החיים הטובים בספורט, טיולים, בילויים ומסעדות. תמיד הייתה מקצועית, חיובית ומשפיעה. נטע הייתה מורשת נגישות מהמובילות בישראל. הייתה לי הזכות לעבוד עם נטע ולהיות גם חבר אישי. יש לנטע זכויות רבות בהנגשה ישראל. בור עצום נפער לו פתאום בעמותות נגישות ישראל. בזכות פועלה של נטע מאות ארגונים בישראל הינם נגישים לאנשים עם מוגבלות", סיכם
 
14 נפילות ב-2017, 3 ב-2018

בכל הנוגע לנפילות מנופים – כל מה שנותר להסתמך עליו הוא על ניסים ועל המזל. כך ניתן ללמוד מנתונים שנאספו על ידי "קו לעובד", השותפים לפרויקט "נרתמים" למאבק בתאונות עבודה בענף הבניין. על פי הנתונים שנאספו בשנת 2017 היו 14 נפילות של מנופים מסוגים שונים. כתוצאה מהנפילות נפצעו 6 אנשים בהם 3 עובדים ו-3 עוברי אורח. בשנת 2018 כבר נפלו 3 מנופים, 2 אנשים נהרגו, בהם עובד בניין ועוברת אורח.
 
מחקר שפרסם מכון המחקר של הכנסת בחודש יולי האחרון קובע כי בישראל ישנם רק שישה בודקים האחראים על בדיקתם הבטיחותית של כ-1800 מנופים בישראל. שליש מהמנופים יוצרו בשנות ה-70' וה-80'. כמו כן ישנם 350 מנופים פעילים כיום ללא רישיון, ואין לרשויות מידע האם הם תקינים בטיחותית. 
 
"על המדינה להגדיל משמעותית את האכיפה שהינה כיום כמעט כלא קיימת, ולחייב הגשת תסקירי עגורנים כל חצי שנה. יש לייצר עבודה מתואמת בין הרשויות השונות הפועלות בתחום: כיום משרד הרישוי הוא האחראי על חידוש רישיונות העגורנים, אך מנהל הבטיחות אחראי על קיום הבדיקות (המועטות מאוד שמתקיימות). כמו כן אין כיום נהלים בנוגע לשנת התיישנות העגורנים, אין הגבלה לגבי שנת ייצור העגורן, וזאת מסיבות כלכליות לבד, מה שמוביל לאסונות כמו האסון שהתרחש אתמול." אומרים בקו לעובד.