האם טיפולי פוריות הורמונליים מגדילים את הסיכון לחלות בסרטן השד? בשאלה זו יצטרך לדון בית המשפט המחוזי בחיפה, בעקבות תביעה שהגישה תושבת אזור הצפון בשנות ה־40 לחייה, לאחר שעברה טיפולי פוריות ממושכים וחלתה בסרטן. התביעה הוגשה על ידי עורכי הדין סמר אבו ורדה וסאמי אבו ורדה (המתמחה ברשלנות רפואית) נגד רופאה מומחית ליילוד וגינקולוגיה העוסקת בעיקר בטיפולי פוריות, ונגד מעסיקתה, קופת חולים מכבי. בתביעה מגוללת האישה את סיפורה הקשה, לאחר שבשנת 1995, כאשר התקשתה להרות, פנתה למרפאת פוריות של מכבי, עברה בדיקות וטיפולים והגיעה אל הרופאה המומחית בתחום. במשך עשר שנים קיבלה טיפולים שונים ולא פשוטים, ובתקופה זו אף נכנסה לכמה הריונות שהסתיימו בהפלות.



בשנת 2005 התעברה האישה באופן ספונטני. ההריון הוגדר הריון בסיכון, ובסופו היא ילדה בלידה רגילה. כעבור כשש שנים, כשהרתה שוב, הייתה במעקב הריון ובמהלכו עברה ייעוץ גנטי ובדיקת מי שפיר. בשבוע ה־38 להריונה פנתה האישה לרופאה שטיפלה בה והתלוננה על גוש בשד הימני. הרופאה לא הפנתה אותה להמשך בירור או ייעוץ וקבעה כי הגוש אינו חשוד, אך ציינה כי במקרה של שינוי בממצא יש לפנות לכירורג.



כחודשיים לאחר שילדה פנתה האישה לרופא המשפחה והתלוננה על הגוש בשד. היא הופנתה לבדיקות ובסופו של דבר אובחנה כחולה בסרטן השד. האישה עברה טיפול בכימותרפיה וברדיותרפיה, והשד נכרת באופן חלקי. בבדיקות שעברה בשנה האחרונה התגלה כי מצבה החמיר וכי הגידולים התפשטו במקומות נוספים בגופה.



לתביעה צורפה חוות דעת של מומחה למיילדות וגינקולוגיה, ובה נכתב כי קיים קשר סיבתי בין טיפולים אלו לבין התפתחות סרטן השד.