האם הפתרון למסתננים עשוי להגיע דווקא מכיוונו של בג"ץ. המדינה השיבה היום בבוקר (שני) לעתירות כנגד הפתרון אותו מצאה הממשלה, ולפי תשובתה ניתן להבין כי היועץ המשפטי לממשלה אכן מאשר כי ישנה דרך להוציא אותם מישראל אל המדינה השלישית, ששמה עדיין אסור בפרסום. על פי התשובה המפורטת על עשרות עמודים, ד"ר אביחי מנדלבליט מאשר כי המדינה השלישית השנייה עומדת בתנאים הנדרשים לשמש יעד בטוח להרחקת מסתננים אליה.



בתגובת המדינה נכתב כי "התמונה העולה מבירורים שנעשו ע"י השליח והציגי רשות האוכלוסין וההגירה היא כי לא התעורר חשש לחייהם או לחירותם של היוצאים ולא הופעל עליהם לחץ לצאת מן המדינה. נהפוך הורי עלה כי ניתנה להם האפשרות להישאר שם וכי האירועים החריגים היחידים שהוזכרו עסקו בעיכוב טיסות המחברות בין ישראל לבין מדינת היעד ובניסיון של בודדים להשתמש במסמכים מזויפים כדי לטוס למדינות אירופאיות. לא נמצאה כל עדות לרדיפה או להתנכלות מצד השלטונות כלפי מי שהגיעו מישראל".



"במדינה השלישית אף קיימת זכות למבקשי מקלט להגיש ערעור על החלטה בעניינם לפי חוק הפליטים המקומי". המדינה ציינה בתגובה כי בהגיעם של היוצאים אל המדינה מלווה אותם צוות מקומי משקה התעופה לבית מלון שממומן עבורם ל 3 ימים. בפרק זמן זה נערך להם מפגש אוריינטציה עם נציגי רשויות המדינה, מוסבר להם על האפשרויות העומדות בפניהם, ובעת ביקורו העתי במדינה השליח המיוחד מתחקה השליח אחר הליך הקליטה במדינה. כמו כן נשלחים לו עדכונים תכופים עי נציגי המדינה השלישית והוא יכול לפקח בזמן אמת אחר התקדמות הליך הקליטה

הדיון צפוי להתקיים בשעה 15:00, והמדינה מדגישה בו כי המדינה השלישית השנייה בטוחה, ולא יאונה להם כל רע. כעת הכל תלוי בשליח שצפוי לחזור לישראל, אך למרות שלא יהיה שם, הוא עדכן באופן שוטף את היועמ"ש והגורמים הרלוונטיים, ותהיינה תשובות לשאלות הבוערות.

בינתיים, בקואליציה לא מחכים לבג"ץ. ראשי הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד, פנו למזכיר הממשלה צחי ברוורמן, בנוגע למתווה המסתננים. גורמים ציינו כי בנט נחוש מאוד לקדם את חקיקת פסקת ההתגברות בנושא, אך מפחד שהמומנטום לקדם את המסלול לעקיפת בית המשפט העליון יתמסמס בשל ימי הזיכרון והעצמאות. 
 
כזכור, נושא פסקת ההתגברות בנושא המסתננים עלה לאחר שבג"ץ הכריע כי לא ניתן להחזיק מבקשי מקלט ומסתננים ללא תאריך שחרור במתקני שהיה כגון מתקן חולות או סהרונים, כדי להביא להסכמתם לגירוש למדינה שלישית. בעקבות פסיקת בג"ץ, פעל ראש הממשלה בנימין נתניהו מול ממשלת רואנדה כדי לקבל ממנה הסכמה לקבלת את המסתננים גם ללא הסכמתם, ואף טען כי הגיע להסכם שכזה, אך ברגע האחרון רואנדה הודיעה על חזרתה ממנו.