לאחר סערת מתווה המסתננים, שבוטל בסופו של דבר, הודיעה היום (ראשון) רשות ההגירה כי בשעות הצהריים, החל שחרור כל השוהים במתקן סהרונים. בהודעה מטעם הרשות נמסר כי "לאור העובדה שהמגעים מול המדינה השלישית (השנייה) עדיין נמשכים, בהתאם לפסק הדין מיום 10.4.2018, ישוחררו במהלך היום השוהים בסהרונים, הנמצאים שם על בסיס מתווה ההרחקה למדינה שלישית".



מדובר ב-207 כלואים המוגדרים כעצורים המוחזקים עד לקבלת הצו שהתקבל מבית המשפט. במסגרת תהליך השחרור יזכה לקבל כל מהגר שישוחרר כרטיס נסיעה לאוטובוס.



שר החינוך, נפתלי בנט, אמר בעקבות ההחלטה כי "מילים ודיונים לא יוציאו מדרום תל אביב את המסתננים הבלתי חוקיים. בעוד שהממשלה עורכת דיונים, המצב בשטח רק מחמיר. רק פעולה נחושה של ממשלת ישראל תביא ליציאת מסתנני עבודה מישראל. אני קורא לראש הממשלה להעביר כבר את חוק המסתננים ופיסקת ההתגברות. אנחנו נתמוך בכל גרסה אשר יבחר. העיקר להתחיל כבר לפעול להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים מישראל".



שולה קשת, מובילת המאבק של תושבי דרום ת"א נגד הגירוש הוסיפה: "עייפנו מספינים ומהסתה המסתירים הזנחה ארוכת שנים. במקום לסגור את התחנה המרכזית הממררת את חיי התושבות והתושבים בשכונות הדרום, הגורמת לזיהום אוויר ולפשיעה, במקום לאמץ תכנית אנושית של פיזור גאוגרפי של מבקשי המקלט וקליטה של חלקם בארצות מערביות, במקום להפנות את הכספים העצומים המיועדים לגירוש לשיקום דרום תל אביב - הממשלה ממשיכה לייצר כותרות ולבגוד בתושבות ותושבי השכונות".



בתוך כך, התושבים גם הכריזו על הפגנה לסגירת התחנה המרכזית החדשה שתיערך ב-24 באפריל, תחת הכותרת "שיקום דרום ת"א מתחיל בסגירת התחנה המרכזית". 



בנט. זועם. צילום: דוברות משרד החינוך
בנט. זועם. צילום: דוברות משרד החינוך



בתנועת "עוצרים את הגירוש" זעמו על ההחלטה, ואמרו: "זהו עוד יום של התבזות לממשלת ישראל במקום לקיחת אחריות. היום הובהר מעל לכל ספק שגירוש בכפייה כבר לא עומד על הפרק. גם מדינות עולם שלישי לא מוכנות להיות שותפות למהלך כל כך לא אנושי. מביך שבשנת ה-70 של מדינת ישראל אנחנו צריכים לקבל שיעור במוסר מהמדינות הללו".



עוד נטען בהצהרה כי "במקביל לשחרור אסירי סהרונים, תנועת 'עוצרים את הגירוש' קוראת לראש ממשלת ישראל לחזור למתווה שגילה אחריות לאומית בשיתוף נציבות האו"ם לפליטים וליישם תכנית אמיתית ומתוקצבת של קליטה ופיזור. ראש הממשלה חייב לבחור האם הוא רוצה לספק פתרונות אמיתיים לתושבי מדינת ישראל או שהוא מעדיף להמשיך לזרות חול בעיניי הציבור ולעסוק בהסתה ופילוג בין האוכלוסיות המוחלשות גם כך של מבקשי המקלט ותושבי דרום העיר ת"א".



ארגוני זכויות האדם (המוקד לפליטים ולמהגרים, א.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, רופאים לזכויות אדם, קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח והמרכז לקידום פליטים אפריקאים) מסרו בתגובה לשחרור הפליטים מסהרונים כי "התוכנית המסוכנת של גירוש פליטים לאוגנדה ורואנדה מתפרקת והפליטים שנכלאו על לא עוול בכפם ישוחררו מהכלא,  אך הממשלה ממשיכה לעשות שימוש ציני במבקשי המקלט ומקדמת  הצעות חוק אנטי דמוקרטיות תוך התנערות מוחלטת מחובתה לשיקום שכונות דרום ת"א".



לדבריהם, "על ממשלת ישראל לקדם פתרונות אמיתיים עבור מבקשי המקלט ולהפסיק את ההתעללות שלה במי שרק מבקשים הגנה. על ישראל לבדוק את בקשות המקלט בצורה הוגנת, לשלב את הפליטים בחברה הישראלית תוך מתן מעמד וזכויות, לעודד את פיזורם ברשויות מקומיות חזקות תוך שיקום מאסיבי של דרום ת"א". 



בתוך כך, מוקדם יותר היום התברר בישיבת הממשלה הכיוון שראש הממשלה נתניהו מסמן, בסאגת חוק עוקף בג"ץ שהדיון עליו החל בעקבות סאגת גירוש מסתנני העבודה מישראל, הוא פסקת התגברות מורחבת, תוך כמה דיונים מהירים. התברר שלמהלך כזה אין התנגדות מצד היועמ״ש. ראש הממשלה מעריך כי יושג לכך רוב וכבר מחר תתקיים פגישת המשך בנושא. 
על פי אחת ההצעות, שהובאה היום בישיבת ראשי הקואליציה, נתניהו יקדם פסגת התגברות הקובעת כי בית המשפט העליון יוכל לבטל חוק של הכנסת רק ברוב של 15 שופטים, כלומר הרכב מלא של בית המשפט. במקרה כזה הכנסת תוכל להתגבר על פסיקת בג"ץ בכך שחוקק את החוק פעם נוספת ברוב של 61. הצעה אחרת בה תומך היועץ המשפטי לממשלה היא שבית המשפט העליון יוכל לפסול חוק ברוב של 6 שופטים בהרכב של 9. ואם הכנסת תבקש להתגבר על הפסקה אזי היא תזדקק לרוב של 70 ח"כים ומעלה.