חשיפה: בשבועות האחרונים הוחלט להעביר עשרות תיקים מידיו של המשנה לנשיאת העליון השופט חנן מלצר לשופטים אחרים בבית המשפט העליון. זאת לאחר שתיקים רבים "העלו אבק" על שולחנו של מלצר במשך תקופות של שנתיים ואף שלוש שנים. תיקים רבים הועברו לטיפולם של השופטים ג'ורג' קרא וברוך מינץ. השופטים, אגב, מבקשים לוודא כי האחריות בגין שיהוי הדין לא תיפול על כתפיהם ללא הצדקה, ולכן הם מציינים בתחילת כל החלטה בתיקים אלו: "בקשה זו הועברה לטיפולי בעת האחרונה".



מדובר ב־40 תיקים שעוסקים בבקשות מורשעים בפלילים לערער בפני בית המשפט העליון, לאחר שערעורם נדחה במחוזי. בחלק מהמקרים, השופט מלצר דרש בעצמו מהמדינה להגיב על בקשת הערעור בתוך שבועיים, אולם לאחר שהתקבלה תגובתם, נותר התיק מיותם במשך חודשים ואף שנים כאמור ללא החלטה. תיקים רבים עוסקים במורשעים שנדונו לתקופת מאסר בפועל, ובכללם שוטר שהורשע בגרימת מוות ברשלנות ועברייני מין ופדופיליה.


הסחבת בטיפול בתיקים אלו גרמה לכאורה גם לעינוי דין למעורבים וגם לכך שעבריינים מורשעים נותרו חופשיים בשל החלטת מלצר לעכב את ביצוע עונש המאסר עד שיכריע בסוגיית הערעור לעליון.



ב־2012 החליטה נשיאת בית המשפט העליון דאז, דורית ביניש, שלא לשבץ את מלצר לתיקים חדשים עד שיסיים לכתוב החלטות ופסקי דין בכ־100 תיקים שפיגר בטיפולם. הסיבה שהעניק אז לפיגור הייתה עומס רב עקב פרישת עמיתיו לכס השיפוט. לפני מספר חודשים הוגשה תלונה לנציב תלונות הציבור על השופטים, אליעזר ריבלין, שבה מחה עותר מנהלי על ההמתנה הממושכת לקבלת פסק דין בתיק שאותו ניהל מלצר. גם במקרה הזה טען מלצר כי שיהוי הדין נגרם בשל פרישת עמיתיו השופטים מכס השיפוט – מה שגרם לעומס רב על בית המשפט העליון.



השופט לא היה זמין – האסיר נותר בכלא לשווא



לפני כחודשיים שוב עלה שמו של השופט מלצר לכותרות בעניין זה, לאחר שגבר שריצה עונש מאסר נאלץ להמשיך לשהות בכלא עשרה ימים נוספים אף שהפרקליטות הורתה לשחררו מיידית לאחר שהתבררה חפותו. סיבת העיכוב במקרה זה הייתה אי זמינותו של מלצר לנהל דיון, שעיקרו טכני בלבד, על מנת לשחררו מהכלא. בשני מקרים אחרים נאלצו עורכי דין לעתור נגד השופט לבג"ץ בדרישה כי חבריו לכס השיפוט יאיצו בו לכתוב החלטה בהקדם. גורם במערכת בתי המשפט אמר בשיחה עם "מעריב: "אני לא רוצה לתת פרשנות לעתירות שהוגשו נגד מלצר. שכל אחד יחשוב לבדו מהי המשמעות של עורך דין שנאלץ להגיש בג"ץ נגד שופט העליון על מנת שיקבל החלטה בתיק".



מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה לדברים: "עקב מינויו של השופט מלצר כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון, ולאחר שבמהלך שנת 2017 הצטרפו שופטים חדשים לבית המשפט, נעשתה חלוקה מחדש של תיקי דן יחיד בבית המשפט העליון. כ־40 תיקים (של בקשות רשות ערעור בהליכים פליליים) מתוך כ־60, שהיו בטיפולו של המשנה לנשיאה, הועברו לשני שופטים חדשים שהתמנו לבית המשפט. זאת לצד הוספת מטלות שיפוטיות חדשות למשנה לנשיאה, ובהן טיפול בבקשות למשפטים חוזרים, טיפול בחלק מהבקשות לדיון נוסף וטיפול בחלק מהבקשות להעברת מקום דיון". עוד נמסר מההנהלה כי "בהתחשב בעומס העצום והרב המוטל על שופטי בית המשפט העליון, ובכך שבמהלך שנת 2017 פרשו ארבעה שופטים בכירים של בית המשפט העליון – מה שהצריך זמן כתיבה רב להשלמת פסקי הדין, שבהם נטל המשנה לנשיאה חלק - השיהוי במתן ההחלטות על ידו היה ראוי להבנה ולהתחשבות... קיים פיקוח שוטף אחר עומס והצטברות התיקים אצל שופטים, וכשמתקבלות אינדיקציות להשתהות, הנושא מטופל כנדרש".