פרקליטות המדינה הודיעה היום (חמישי) כי בכוונתה להגיש בקרוב כתב אישום נגד פעיל תעאיוש עזרא נאווי, בעקבות התחקיר שפורסם אודותיו בתכנית "עובדה" של אילנה דיין. הודעת הפרקליטות מגיעה על רקע עתירה לבג"ץ שהגישה עמותת עד כאן, שחשפה את מעללי נאווי בתכנית "עובדה". בעתירת נדרשה המדינה להסביר טרם קיבלה החלטה בעניינו, וכעת היא השיבה לבג"ץ כי בכוונתה להגיש כתב אישום נגד נאווי.



כתב האישום מייחס לנאווי מעשים חמורים של מסירת פלסטינים שעסקו במכירת קרקעות ליהודים בדרום הר חברון לידי כוחות הביטחון המסכל של הרשות הפלסטינית, ובכך על פי הנטען הוביל לעינויים ולדברי נאווי עצמו אף למוות של אחד מהם. הסעיף בגינו יואשם נאווי הינו סעיף 7א(ב) לחוק יישום הסכם הביניים בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה, דהיינו יואשם בהפרת סעיף מתוך חוק הסכם אוסלו. לכל הדעות מדובר באישום חריג המתבסס על סעיף זה.



במקביל הודיעה היום הפרקליטות כי אין בכוונתה להעמיד לדין את אנשי ארגון "עד כאן" שחשפו את מעשיו של נאווי. בעבר נטען כי אנשי ארגון עברו על החוק לצורך התחקיר, והמשטרה פתחה בחקירה בעניינם אך כעת מבהירה הפרקליטות כי התיקים ייגנזו.



מארגון עד כאן נמסר בתגובה כי "שנתיים וחצי לאחר שארגון 'עד כאן' הוכיח שפעילים רדיקאלים בארגונים כמו תעיוש, בצלם ורבנים לזכויות אדם המכנים עצמם ארגוני זכויות אדם, שלחו פלסטינים אל מותם במספר מקרים, וזאת אך ורק בגלל שחשבו למכור אדמה ליהודים, ולאחר מאבק משפטי ממושך שכלל ביקורת על הפרקליטות מצד הנציב דוד רוזן, תכתובות ארוכות ועתירה לבג"ץ מטעם ארגון עד כאן הודיעה בשעה האחרונה פרקליטות המדינה כי יוגש כתב אישום כנגד עזרא נאווי. אנו מקווים שימוצה הדין כנגד הנאשמים בתיק, ולא נראה גרירת רגלים ואפליה כפי שנהגו עד כה בפרשיה זו".



עו"ד עדי קידר מארגון חוננו, שהגיש את העתירה לבג"ץ, מסר כי "מצער מאוד שאנו נדרשים להגיע עד לבית המשפט העליון כדי לקבל מענה מהפרקליטות המדינה. הביקורת שהושמעה על ידי הנציב רוזן רק מחזקת את הקושי בהתנהלות זו".



"לגופו של עניין ועל אף שהתקבלה החלטה להגיש כתב אישום נגד נאווי. טרם הוצגו לנו העבירות שהוחלט להאשימו. אם נכונות השמועות כי המדובר בעבירות קלות הרי שאנו נחזור ונעמוד על מיצוי הדין ובמידת הצורך נחזור לבית המשפט העליון בנושא ועל כן רק לאחר שנקבל את הנתונים הללו נוכל לבחון את החלטת המדינה".