היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגן היום (שני) בכנס לשכת עורכי הדין שמתקיים באילת על בית המשפט העליון וביקר בחריפות את הניסיונות של חברי הממשלה להחלישו. "אנחנו נמצאים בפתחה של מלחמה משפטית נגד מדינת ישראל", הסביר, "בית המשפט העליון הוא חומת המגן של מדינת ישראל מפני לוחמה משפטית בין לאומית. החלשת בית המשפט העליון תפגע ביכולת שלנו להגן על מקבלי ההחלטות, מפקדי צה"ל וחייליו". 
היועמ"ש הוסיף: "מערכת המשפט ומערכת אכיפת החוק נמצאות תחת מתקפה. מנסים לפגוע בעצמאות המערכת. קשה להפריז בחומרת העניין. זו מתקפה שנועדה להחליש את אמון הציבור במערכת". היועמ"ש תקף את שטף הצעות החוק של חברי הממשלה וטען: "אני כבר לא מצליח לעמוד בקצב, כל יום הצעת חוק חדשה. אני מתנגד לכל אחת מהצעות החוק, ודאי לכל צבר הצעות החוק יחדיו, שנועדו לעשות דה-לגיטמציה למערכת אכיפת החוק"
.

מנדלבליט התייחס לסוגיית חקירות ראש הממשלה נתניהו ואמר כי ההחלטה הסופית תתקבל יחד עם פרקליט המדינה: "תיקי 1000 ו-2000 נמצאים בהשלמות חקירה מתקדמות מאוד. ההחלטה תתקבל בשיתוף פרקליט ניצן. אני ופרקליט המדינה עובדים בשיתוף פעולה מצוין עם ראש אגף החקירות".

היועמ"ש עם יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נווה. צילום: פוטו מרסלו
לסיום טען: "אנו עובדים ללא לאות בנוגע לתיקי נבחרי הציבור, כל הזמן וללא הפסקות. אין קיצורי דרך בחקירות. אין שיטת אינסטנט. אנחנו עוסקים בדיני נפשות".

"בקרוב נחקר יוכל להקליט את חקירתו"



בתוך כך, שרת המשפטים איילת שקד חשפה בכנס את תוכניתה החדשה על זכויות חשודים ונחקרים, והודיעה: "אפרסם תקנות המאפשרות לנחקר להקליט את חקירתו ולקבל את ההקלטה יחד עם כל שאר חומרי החקירה", לדבריה. "הנחיית פרקליט המדינה בעניין זה, שלא יושמה במשך שנים, תקבל תוקף של דין, ולראשונה תיעוד חקירתו של החשוד יעבור לעורך דינו".



לדברי שקד, "זכותו של החשוד הישראלי לכבוד ולחירות נרמסת לא פעם תחת גלגלי מערכת המשפט הפלילי. הזלזול החמור בזכויות חשודים ונאשמים הוא מחדל קשה ומתמשך. הוא נובע מהזנחה של שנים שיצרה ואקום; הוואקום הזה לא יכול להמשיך ולהתקיים עוד". 



"זלזול בזכויות חשודים". שקד בכנס. צילום: פוטו מרסלו



בנוסף הודיעה השרה כי תקדם את חוק שמירת מוצגים, לפיו בכל עבירה יישמרו המוצגים, ללא יוצא מן הכלל, וזאת עד קבלתו של פסק דין חלוט. בעבירות פשע יישמרו המוצגים עד שחרורו של האסיר. עוד הודיעה שקד לראשונה על הקמת ועדה חדשה לצמצום הרשעות השווא בישראל. "תופעת הרשעות השווא הוכרה בכל העולם כבעיה, והגיע הזמן שישראל תצליח להישיר מבט, גם היא, אל בעיה זו. בסופו של דבר - אין  מערכת גדולה שלא עושה לעתים טעויות", הסבירה. 

פרקליט המדינה נגד אולמרט: "אדם אחד בסדר גמור - הוא עצמו"

פרקליט המדינה שי ניצן תקף במהלך נאומו בכנס את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בנוגע להתבטאויות האחרונות שלו נגד מערכת אכיפת החוק. "עבריין, תוקף את כל מערכות אכיפת החוק", אמר ניצן, "כולם זכו אצלו לכינויים מבישים ומבזים. אדם אחד בסדר גמור - הוא עצמו". עוד ציין כי "לצערי, גם כיום אנשים שהורשעו בשחיתות חמורה, מוזמנים לכנסים ואירועים והופכים להיות סלב. ללא הוקעה ציבורית של התופעה, לא תצלח המלחמה".
 
על התוכנית אותה מקדמת השרה שקד, ציין פרקליט המדינה: "כאשר עוסקים באכיפת צדק, לפעמים נפגעים חפים מפשע. אני מברך על הכוונה להקים וועדה לצמצום החשש של הרשעות שווא. אך צריך להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים".