המשרד להגנת הסביבה הגיש היום (רביעי) כתב אישום גד קבוצת בז"ן (בתי הזיקוק לנפט) וארבעה ממנהליה בגין שריפת הענק שפרצה במכל הדלקים בבתי הזיקוק בחיפה לפני כשנה וחצי. ההחלטה להגיש את כתבי האישום נפלה לאחר חקירה ממושכת של המשטרה הירוקה בשיתוף מפלג ההונאה במחוז חוף של המשטרה.



העילות להגשת כתב האישום הנן עבירות של זיהום אוויר, רשלנות בעבודה עם חומרים מסוכנים, הפרת תנאים בהיתר פליטה והיתר רעלים. כתב האישום מייחס את אירוע השריפה לארבעה מנהלים בבז"ן אשר "בין היתר, כשלו בהחלטותיהם ולא קיימו את תנאי ההיתרים שניתנו להם על ידי המשרד להגנת הסביבה". 



"תרחיש יום הדין" ממנו חוששים עשרות שנים מיליון תושבי מפרץ חיפה עליהם גוזרת המדינה מגורים בצל המפעלים הפטרוכימיים הגדולים בישראל כמעט התממש בחודש דצמבר לפני כשנה וחצי, עת פרצה שריפת ענק במכל דלקים ישן מאד אך פעיל, שלא תוחזק וטופל כראוי, ואיימה להתפשט לחוות מכלי גז ביתי סמוכה ולגרום לאסון שהיה עלול לגבות מחיר כבד בנפש. שעות ארוכות נאבקו הכבאים בשריפת האימתנית, אבל הנזק הסביבתי העצום של זיהום האוויר לו גרמה, נמדד גם מספר ימים לאחר כיבויה של האש. 



במכל הדלקים אוחסנה תערובת נוזלית של איזומראט ו-C-9, חומר שהוא מרכיב בבלילת בנזין. חומרים אלה נחשבים לדליקים, מסרטנים ומסוכנים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים. בעקבות השריפה היתמר עשן שחור במשך שעות רבות מעל לאזור שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.



השרפה בבתי הזיקוק. צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה
השרפה בבתי הזיקוק. צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה



מכתב האישום עולה, כי האירוע החל יממה לפני השריפה במסגרת בדיקה שגרתית של אחד מעובדי חוות המכלים בבז"ן, אשר הגיע לחלקו העליון של המכל וגילה כי הגג הצף של המכל שקע בתוך התערובת הנוזלית של הדלק. כתוצאה משקיעת הגג נחשפה כמות חומר דליק של כ-300-200 מ"ק לאטמוספרה, וגרמה לפליטת חומרים נפיצה אשר עלולה לגרום לשריפה. צוותי כיבוי וחירום של בז"ן החלו בביצוע פעולות תפעוליות לחשיפת הגג השקוע ובבוקר שלמחרת, תוך כדי התזת מים מגובה של כ-10 מטרים לתוך המכל לצורך דחיקת החומר הדליק לצידי הגג הצף, פרצה השריפה העצומה אשר הציתה את הדלקים שבמכל והאירוע יצא מכלל שליטה.



מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה לכתב האישום: "קיבלנו את החומר ואנו לומדים אותו. בז"ן ערוכה לטפל באופן מיטבי, בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון, בתרחישי חירום במתחם שלה. אין לאירועים מסוג זה השפעה מחוץ לגבולות המתחם".



עמותת "אזרחים למען הסביבה" הגיבה גם היא להגשתו של כתב האישום ואמרה כי: "העובדות המתוארות בכתב האישום תואמות את מסקנות התחקיר הפנימי שערכו מומחים עבור עמותת "אזרחים למען הסביבה" חודש לאחר השריפה והראו שורה של כשלים ורשלנות חמורה לפני האירוע ובמהלכו. אנחנו מברכים על הגשת כתב האישום למרות האיחור הרב ומקווים שההליך ימוצה עד הסוף ובמהרה והאשמים אכן יוענשו, בניגוד להליכים קודמים."

חברת הכנסת יעל כהן פארן מ"המחנה הציוני", המכהנת כיו"ר השדולה למען מפרץ חיפה, אמרה כי "השריפה גרמה לנזק סביבתי אדיר ממדים והייתה תוצאה של רשלנות. רק בנס לא היו אבדות בנפש ואני מקווה שהדין ימוצה עם כל הגורמים האחראיים למחדל". יונה יהב, ראש עיריית חיפה, התייחס גם הוא להגשת כתב האישום ובירך את המשרד להגנת הסביבה ואת השר זאב אלקין על ההחלטה להגישו.