בית המשפט המחוזי בלוד קבע היום (שלישי) כי ההודאות שנתן עמירם בן אוליאל תוך כדי עינויים במשפט רצח בני משפחת דוואבשה אינן תקפות, אך עם זאת, הודאות אחרות, אשר ניתנו מאוחר יותר בחקירה ניתנו מרצון ולכן תקפות. במהלך המשפט אמר השופט כי "הפעלת האמצעים (העינויים) פגעו פגיעה חמורה בזכויות של הנאשמים", ועל כן פסל את ההודאות שניתנו בזמן זה, אך ציין כי שאר ההודאות ניתנו מרצון, תוך שהחשוד משתף פעולה עם החקירה ואף מנהל משא ומתן עם החוקרים. בתוך כך, הפרקליטות הודיעה שהיא תמשיך לנהל את התיק.



במקרה של הקטין א', הנאשם בסיוע לרצח, נפסלו כלל ההודאות, וזאת לאחר שבמהלך החקירה התדרדר מצבו הנפשי והוא אף נזקק לטיפול תרופתי. עם זאת, תרגיל המדובבים שנערך נקבע כתקף, וזאת מכיוון שבית המשפט דחה את טענות ההגנה כי מדובר ב"תחבולה נפסדת", תוך שהוא מציין שלא הופעלו נגדו איומים.



אביו של הקטין אמר בתגובה לגזר הדין כי "אנו שמחים כי הצדק יוצא לאור, ובית המשפט פסק כי בניינו אינו קשור כלל לסיפור של אירוע דומא. החלטת בית המשפט מאשרת את מה שטענו לכל אורך הדרך, בנינו עבר עינויים קשים במהלך החקירות. מלבד קביעת בימ"ש שניטל רצונו החופשי של הבן, העינויים גרמו לו תופעות פוסט טראומתיות שמהם סובל עד היום. אנו איתנים בדרישתנו להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה באופן מידי אשר תחקור את העינויים ואת האישור המשפטי שניתן להם. אנו דורשים לשחרר את בנינו לאלתר ממעצרו הקשה, ומהבידוד המוחלט שבו הוא נמצא כיום. מדובר בתנאי כליאה הקשים במדינת ישראל".


הבית שהוצת בכפר דומא. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הבית שהוצת בכפר דומא. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



עורך הדין ציון אמיר, שמייצג את הקטין, אמר בעקבות החלטת בית המשפט בנוגע למרשו כי "לפרקליטות לא תהיה ברירה, והיא תהיה חייבת לבטל את כתב האישום". גם עמותת "רופאים לזכויות אדם" בירכה על ההחלטה ומטעמה נמסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט הדוחה את השימוש הנעשה על-ידי השב"כ בעינויים בחקירה זו. מן הראוי שקביעה ברוח זו תופיע בפסיקות בתי המשפט גם ביחס לתיקים בעלי פרופיל תקשורתי נמוך יותר, גם כאשר המעונים הם פלסטינים. מדובר בפרקטיקה נפסדת מבחינה חוקית ומוסרית, המנוגדת לדין הבינלאומי. חבל שעדיין צריך שבית המשפט יזכיר זאת כמעט 20 שנה אחרי שבג״ץ פסל את השימוש בעינויים. בבתי הכלא בישראל יושבים כיום עשרות אם לא מאות בני אדם, מרביתם פלסטינים, אשר הודאותיהם נגבו מהם באמצעים פסולים ותוך שימוש ב'הגנת הצורך' - תכסיס משפטי עקום שנועד לאפשר לשב״כ לעקוף את פסק הדין של בית המשפט העליון. אי אפשר לפסול רק חלק מההודאות שנגבו בעינויים אבל להכשיר את היתר, ולכן על בתי המשפט לשלוח בהמשך מסר נוקב ולפיו כל שימוש בעינויים בחקירות דינו להיפסל - גם אם הוכשר מראש על-ידי פקידים במשרד המשפטים".



אחמד טיבי, חוסין דוואבשה ואיימן עודה בבית המשפט בלוד, צילום: אבשלום ששוני
אחמד טיבי, חוסין דוואבשה ואיימן עודה בבית המשפט בלוד, צילום: אבשלום ששוני



בוועד הארצי נגד עינויים אומרים ל"מעריב־השבוע" כי בשנים 2016־2017 ידועות להם רק שלוש חקירות שבהן השתמשו באמצעים שתוארו על ידי עמירם וא', וזו למעשה הפעם הראשונה שבה נוקט השב"כ באמצעים מיוחדים בחקירה נגד חשודים בטרור יהודי. עורכי הדין של הנאשמים טוענים כי גם אם השב"כ סבר שהחשודים הם בגדר פצצה מתקתקת, ומשום כך השתמש באמצעים פיזיים כדי להכריחם לדבר בחקירה, אין הצדקה חוקית להשתמש במידע שהוצא בניגוד לרצון הנאשמים, בדרכים לא כשרות ותוך עינויים קשים.  



אל אולם בית המשפט הגיעו, בנוסף לבני משפחת דוואבשה, גם חברי הכנסת אחמד טיבי ואיימן עודה מהרשימה המשותפת, ונשאו דברים לקראת הדיון. ח"כ טיבי האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו באחריות לרצח משפחת דוואבשה והנער מוחמד אבו חדיר, שהוצת גם הוא ביער במזרח ירושלים, ואמר כי "נתניהו סירב להגדיר את תג המחיר כארגון טרור, ועומד בראש הפירמידה". עודה הוסיף כי מדובר ב"תג מחיר וכי על בית המשפט לקבל את ההודאות למרות העינויים. לשאלת מעריב האם גם במקרים של טרור פלסטיני, יש לקבל הודאות שהתקבלו בעינויים, ענה חבר הכנסת כי זו לא השאלה.