עשרות הורים לתלמידים מבית הספר היסודי בתל אביב בו עבד המורה הפדופיל שאול שמאי, הגישו הבוקר (חמישי) עתירה לבג"ץ, באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, נגד שורה של גורמים במשרד החינוך. ביניהם: מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, חיה שיטאי, מנהלת אגף החינוך בעיריית ת"א, שירלי רימון ומנהלת ביה"ס. בעתירה דורשים ההורים שמנהלת ביה"ס תוחלף ובנוסף דורשים ממשרד החינוך לפרסם כללים ונהלים בכל הנוגע להעסקתם של מורים מחליפים.



בעתירה מפורטים מעשיה של מנהלת ביה"ס, שלטענת ההורים מצביעים על מחדל בכל הקשור להעסקת שמאי - שיבוצו כמורה מחנך לכיתה ב' והתעלמותה מהתנהגותו הפסולה עם התלמידים. בעתירה נכתב עוד כי ההורים טוענים כי המנהלת מצויה במצב של ניגוד עניינים שאינו מאפשר לה לשים את טובת תלמידי בית הספר בראש סדר עדיפויותיה: "המנהלת שכרה את שירותיהם של עורכי דין פליליים ובהתאם לעצותיהם היא פועלת, מתנהלת מאז פרוץ הפרשה ועד היום בראש ובראשונה, בהתאם לאינטרס האישי שלה". עוד נכתב כי "ככל שתכיר יותר בפגיעה ובנזקים נגרמו כתוצאה מהאירועים, כך תעמיק הסכנה האישית שלה והסיכון אותו תיאלץ לקחת על עצמה, שמא בסופו של התהליך, לכשתסתיים הבדיקה והחקירה הפלילית היא עשויה למצוא את עצמה מסובכת באחריות אזרחית ו/או פלילית".



עו"ד הולץ-לכנר מציינת בעתירה כי שיקול הדעת של המנהלת היה לקוי ויתכן כי אם לא היתה מפעילה שיקול דעת כה לקוי, ניתן היה למנוע ולסכל את המשך ביצוען של עבירות המין החמורות בילדיהם ובילדותיהם. עוד עולה מהעתירה כי המנהלת העסיקה את שמאי למרות שהיה חסום בכל מערכות המחשוב במשרד החינוך, מטעם אגף המשמעת וטוהר המידות, של החשד לביצוע עבירות מין ולמרות שניתנה לה הוראה מפורשת שלא להעסיקו. על מנת לעקוף את אותה חסימה במערכת, העסיקה המנהלת את שמאי על בסיס מקום שעתי והוא לא נדרש להציג תעודת יושר עם כניסתו לתפקידו בבית הספר. תעודת היושר הוצגה רק למעלה משנה מתחילת מועד העסקתו.



שאול שמאי. צילום: אבשלום ששוני
שאול שמאי. צילום: אבשלום ששוני



כזכור, לפני חודש גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב שבע שנות מאסר על המורה הפדופיל שמאי. בנוסף נגזרו עליו 18 חודשי מאסר על תנאי ו-25 אלף שקלים פיצויים לכל מתלוננת לאחר שהורשע בחודש ינואר במסגרת הסדר טיעון, בו הודה בריבוי עבירות של מעשה מגונה בקטינה בנסיבות אינוס, בארבע תלמידות כיתה ב' ובבת 13, אותה לימד בשיעור פרטי.



מספר ימים לאחר גזר הדין, פתחה משטרת מחוז תל אביב בחקירה לאחר שתלמידות נוספות התלוננו נגד שמאי. ההורים אמרו כי "סביר מאוד להניח שהילדים הרגישו בטוחים יותר לדבר אחרי גזר הדין. מדובר בילדים מכיתה אחרת שהוא היה מורה מחליף בכיתה שלהם בפרק זמן משמעותי לפני שהגיע לכיתה בגינה הוא הורשע. הילדים האלה נפגעו לפני הילדים מגזר הדין, זאת אומרת לפני כשנתיים. משרד החינוך, השפ"ח (השירות הפסיכולוגי חינוכי בעיריית תל אביב-יפו, ע"ל) והנהלת בית הספר לא טרחו מספיק כדי לדאוג שיגיעו צוותים רחבים כפי שנדרש לטפל בילדים שנפגעו. זה היה ברור שיש עוד וכרגע יש בלאגן גדול בבית הספר".



"להחזיר את הקהילה שלנו לשגרה"


אם לילדה בביה"ס, התייחסה לעתירה ואמרה ל"מעריב-אונליין" כי "אנחנו מקווים שיעשה צדק והאמת תצא לאור ושכל מי שאחראי על המחדל הנוראי הזה ימצו איתו את הדין. אנחנו רוצים תשובות שלא קיבלנו במשך שנה, שהמצב הבלתי הפיך של משבר האמון אצלנו בקהילה ישתנה וזה יקרה רק עם הזזת המנהלת מתפקידה".
"אנחנו נמצאים כשלושה שבועות לאחר גזר הדין ולאחר שילדים נוספים התלוננו כי נפגעו ומבינים שיהיו עוד כי מדובר בילדים", היא אמרה. "אנחנו רוצים להוציא את הצדק לאור ולהחזיר את הקהילה שלנו לשגרה. מה שקרה פה זה מחדל יום הכיפורים של משרד החינוך ומקווים שמתוקף הבג"ץ יהיה שינוי בכלל במערכת החינוך ולא כל דיכפין שנכנס לבתי הספר יעשה מה שהוא רוצה ואף אחד לא יתן את הדין ועושה את הבדיקות כשקורה משהו בסדר גודל קשה ונוראי. אנחנו עדיין מלקקים את הפצעים של הילדים שלנו ועדיין מטפלים בילדים שלנו. לא יתכן שבמערכת חינוך כזו גדולה מטווחים אותנו מכל הכיוונים ומסתירים מאיתנו את האמת. גורם אחד זורק את האחריות על הגורם השני ואף גורם לא חוקר את העניין לעומק ומסיק את המסקנות המתבקשות". 
"מבחינתו המנהלת הייתה צריכה לשים את המפתחות בתחילת הדרך כשהתפוצצה הפרשה והיא אחראית על כל המחדלים - מההעסקה שלו דרך התגובה במשטרה. היא העירה שההתנהגות שלו לא טובה אבל לא חשבה לפנות למשטרה, דרך הטיפול אח"כ בילדים ובמשפחות וגם בשידור עסקים כרגיל שהדברים תחת שליטה והעניין מטופל שבעצם הסתבר כשגוי והיא דאגה לאינטרסים האישיים שלה והיא מבחינתנו צריכה ללכת ויפה שעה אחת קודם".