בית המשפט העליון נתן אתמול (חמישי) פסק דין בערעור פלילי, שעניינו היה עבירות מין במשפחה. הערעור, שנידון בהרכב של שלושה שופטים, היה על פסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים, ועסק בפרשה בה גיסה של נערה בת 12 ביצע בה עבירות מין חמורות, במספר מקרים והזדמנויות. מדובר במקרה קשה וחמור, אך הנו דבר שבשגרה, למרבה הצער.



יש לציין כי הערעור שהגיש המערער על עונשו, נדחה על ידי הרכב השופטים, אך עם זאת, אי אפשר להתעלם מדבריו של השופט יצחק עמית, שפנה למתלוננת בפניה אישית, נרגשת, כנה ואמיתית, דבר שנחשב לחריג שכן שופטים לא נוהגים לעשות זאת, וזאת על מנת למחוק ספיקות שהיו לה, כי אולי יש בה אשם תורם למעשים המזעזעים שנעשו בה, וזאת לנוכח עדותה, בה חשפה המתלוננת את שעל ליבה.



השופט יצחק עמית כתב בסיכומו של פסק הדין, כי "לפני סיום, ונוכח אופיין של הטענות שנשמעו מכיוונו של המערער, מצאתי להפנות מילים מספר למתלוננת עצמה. כשופטים, אנו דנים לצערנו במספר רב של מקרים שנכנסים תחת הכותרת 'עבירות מין במשפחה'. גילית אומץ לב ותעוזה כאשר עמדת על דוכן העדים בפני חקירה נגדית קשה ולא נעימה. עשית זאת, מאחר שהאנשים סביבך התירו להעלות אותך לדוכן העדים, כי ידעו שאת חזקה ונבונה ומסוגלת לעמוד בכך (על פי החוק, ניתן לפטור מי שגילו פחות מ-14 מלהעיד בבית המשפט). מניסיון אנו יכולים לומר לך בוודאות ובבהירות: את הנפגעת והמערער הוא הפוגע".



השופט המשיך: "אין כל סיבה כי תיקחי על עצמך אפילו קמצוץ, אפילו גרם של אשמה או של בושה. את 'אשמה' באותה מידה כמו שאשם מי שנשדד על ידי שודד או מי שארנקו נגנב על ידי כייס. אין כל סיבה שתעמיסי על גבך נטל של אשמה או בושה או מבוכה או תחושה ש'סיבכת' את משפחתך. המשא כולו צריך להיות על כתפיו של המערער, שפגע בך וניצל באופן מניפולטיבי, לדבריו שלו-עצמו, את פער הגילאים ביניכם, ואת האמון שאת וכל המשפחה רחשתם לו. למזלך, יש לך משפחה תומכת, הורים אחים ואחיות, שכולם רוצים בטובתך. אנו מקווים כי תוכלי לראות בפסק דין זה את פרק הסיום של הסיפור אליו נקלעת רק מהסיבה שהיית שם, וכמי שכבר גילתה כוחות נפש, אנו מאחלים ומאמינים כי יעלה בידך להסתכל קדימה ולהמשיך הלאה".