דוח מחלקת המדינה של ארצות הברית לשנת 2018 קובע כי ישראל נמצאת בקבוצת הדירוג הראשונה של מדינות העולם הפועלות למיגור תופעת הסחר בבני האדם. זו השנה השביעית ברציפות שישראל מדורגת בקבוצת הדירוג הראשונה, לאחר שבעבר דורגה במשך שנים רבות דורגה במקומות נמוכים והסתכנה בנקיטת סנקציות נגדה מצד ארה"ב. על פי ממצאי הדוח לשנת 2018, שפורסם בסוף השבוע, מדינת ישראל פועלת בצורה נמרצת ונחושה בשלושה מישורים עיקריים: מניעת התופעה, אכיפה כלפי העבריינים והגנה על נפגעי העבירה.



אולם לא הכל ורוד בדוח. מן הנתונים עולה כי חלה עלייה משמעותית במספר קרבנות סחר ועבדות חדשים בישראל. בשנת 2017 זוהו בישראל 73 קרבנות סחר ועבדות חדשים, לעומת 47 בלבד בשנת 2016. 49 מתוך הקרבנות הינם גברים ורק 24 נשים.



בשנת 2017 נפתחו 231 חקירות פליליות בישראל, והוגשו עשרה כתבי אישום בעבירות של סחר בבני אדם למטרת זנות. המדינה מפעילה תוכניות שיקום והגנה לקרבנות הסחר והעבדות. במקלט לנשים קיבלו 41 נשים סיוע וכן ארבעה ילדים, במקלט הגברים ניתן סיוע ל-57 קרבנות, ובדירות המעבר שהו 24 נשים ו-8 ילדים. כמו כן הופעלו 12 מרכזים להגנה ושיקום של קטינים ובגירים על רצף הזנות, בהן ניתן סיוע ל-350 קרבנות בגירים וקטינים. ישראל הקצתה כספי קנסות וחילוט למטרות שיקום לנפגעי עבירות וכן לארגונים לא ממשלתיים הפועלים בתחום. לטענת משרד המשפטים הישראלי מדובר בקרן ייחודית מסוגה הן בישראל והן בעולם, ובשנת 2017 הקרן הקצתה כ900,000 ₪ לקורבנות ולארגונים, עלייה של 50% לעומת השנה שעברה.



רוב התלונות: של אזרחים תאילנדים העובדים בחקלאות


עוד עולה מן הדוח כי השנה התקבלו 1398 פניות מעובדים זרים, דרך קו חם שמדינת ישראל מפעילה בשבע שפות. רוב הפניות התקבלו מעובדים זרים אזרחי תאילנד בענף החקלאות.



הדוח אף מלמד כי המדינה המשיכה במאמצים לצמצם את הביקוש לזנות ואת הניצול לזנות באתרי תיירות. משרד התיירות הביא לחתימת ארגוני התיירות המרכזיים לרבות התאחדות המלונות להצטרף לאמנת הקוד האתי הגלובאלי בתיירות, הכולל דרישה לפעול למניעת סחר בבני אדם. המדינה קיימה קמפיין מודעות בנושא איסור צריכת זנות מקטינים. במסגרת המאבק, פשטה המשטרה על 19 בתי בושת והביאה לסגירת בתי בושת מרכזיים בצווים מנהליים, מעצר שני חשודים והעברת 5 קטינים לטיפול גורמי הרווחה.



שרת המשפטים איילת שקד מסרה בתגובה לדוח: "המאבק בסחר בבני אדם בישראל מאופיין בעבודה משותפת של כל משרדי הממשלה, והמאמצים הנרחבים שמדינת ישראל משקיעה במיגור תופעה זו, מביאים לתוצאות רצויות ומשמעותיות כבר שבע שנים ברציפות. אנו פועלים רבות בכדי למנוע את תופעת הסחר בבני אדם, נמשיך להגביר את האכיפה נגד העבריינים ולהגן על נפגעי העבירה גם בעתיד"



מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, העומדת בראש ועדת המנכ"לים למאבק בסחר בבני אדם: "יחידת תיאום המאבק בסחר בבני אדם היא מודל שפותח במשרד המשפטים כדי לזהות דפוסים חדשים של סחר ולוודא כי כל הרשויות הממשלתיות והאזרחיות יוכוונו למיגור התופעה. לא בכדי זו השנה השביעית שישראל נמצאת בדירוג הגבוה של דו"ח מחלקת המדינה. יחידת התאום תמשיך להוביל את ההתקדמות של מדינת ישראל בתחום זה, תוך התמודדות עם הדפוסים החדשים של סחר בבני אדם בישראל- יחד עם שותפינו בממשלה, בחברה האזרחית והגופים הבין-לאומיים".



מנהלת היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בסחר בבני אדם, עו"ד דינה דומיניץ: "המשך הדירוג הגבוה של ישראל זו השנה השביעית מהווה הכרה של ארה"ב במאמץ המשמעותי של ישראל להיאבק בתופעה איומה זו, אשר ממשיכה להרים ראשה בישראל ובעולם. הדו"ח מכיר בהישגים הניכרים של המדינה בזכות שילוב ידיים בין כל משרדי הממשלה, ארגוני החברה האזרחית והגופים הבין לאומיים. אנו לומדים את ההערות בדו"ח ונמשיך להשקיע כל מאמץ בקידום מאבק ראוי זה, יחד עם כל שותפינו, עד למיגור העבדות המודרנית מקרבנו".