ישראל מחריפה את התגובה לבלוני התבערה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שני) על סגירת מעבר כרם שלום בעקבות טרור העפיפונים. יש לציין כי המעבר בין ישראל לרצועת עזה היה מקור החמצן העיקרי של תושבי הרצועה עד לאחרונה כאשר מעבר רפיח נסגר לתנועת אנשים וסחורות. "בצעד משמעותי נסגור היום את מעבר כרם שלום", אמר נתניהו, שהתייחס גם למצב בצפון: "אנחנו שומרים על מדינת ישראל כנגד האיומים גם בגזרה זו".



צה"ל הוציא אף הוא הוציא הודעה רשמית בנושא, כאשר הסביר כי "לאור התמשכות טרור ההצתות וניסיונות הטרור הנוספים שמוביל חמאס, תוך ניצול וסיכון תושבי רצועת עזה, קיבלו ראש הממשלה ושר הביטחון את המלצת הרמטכ''ל לסגור החל מהיום את מעבר הסחורות כרם שלום, למעט ציוד הומניטרי (בין היתר מזון ותרופות) שיאושרו באופן פרטני על-ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים. לא יתבצע כל ייצוא או שיווק סחורות מרצועת עזה".



"בנוסף", ציינו בצבא, "הרחבת מרחב הדיג ברצועת עזה למשך עונת הדיג בשלושת החודשים האחרונים משישה מיילים ימיים לתשעה מיילים ימיים המסתיימת היום - לא תוארך, ומרחב הדיג יוחזר היום לטווח שישה מיילים. מדינת ישראל רוצה ופועלת לשיפור המציאות ההומניטרית ברצועה בדרכים רבות. עם זאת ולאור המצב בו ארגון הטרור חמאס מנצל את תושבי הרצועה ומשגר עפיפונים ובלוני תבערה ונפץ לעבר יישובי עוטף עזה ולא מאפשר את המשך השגרה בעוטף - ננקטו צעדים אלו. באם תימשך התופעה ימשכו צעדים אלו ואף יוחרפו".



נתניהו. צילום: אוהד צויגנברג
נתניהו. צילום: אוהד צויגנברג



בימים האחרונים נמשך טרור העפיפונים, כאשר רק לפני יממה זוהה בלון תבערה במושב נתיב העשרה ליד גני הילדים, זאת שעתיים בלבד לאחר שבלון נוסף נחת בחממות במושב. חבלן משטרה הגיע למקום בעקבות האירוע, וכוחות כיבוי רבים שהצליחו להשתלט על האש. בתוך כך, גם ביישוב זיקים פרצה שריפה כתוצאה מבלון תבערה שהגיע מכיוון רצועת עזה. בסופו של דבר, הושגה שליטה על השרפות שפרצו.



בתוך כך, מוקדם יותר היום  "הוועד הלאומי של צעדות השיבה ושבירת המצור" הכריז היום על "משט חירות" נוסף. הוא צפוי לצאת מחר מחופה של עזה לכיוון קפריסין, כשעל סיפונו פצועים מצעדות השיבה.



במסיבת העיתונאים בה הודיע על המשט הצהיר הוועד כי על ישראל מוטלת האחריות לחייהם של הנוסעים, וקרא לקהילה הבינלאומית להגן עליהם. בנוסף קרא הוועד לשחרור קפטן הספינה שיצאה מעזה במשט הקודם ב-29 במאי, היחיד מבין עצורי אותו משט שלא שוחרר על-ידי ישראל לפי הדיווח בסוכנות "מען".



ליברמן: "נתחיל להכביד על כל המעברים"


שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס אף הוא למצב בדרום בישיבת ישראל ביתנו. "אתמול צוינו ארבע שנים לצוק איתן. אני רוצה להבהיר קודם כל לראשי חמאס ברצועה שאף אחד לא נרתע, לא מהסלמה ולא מעימות רחב, אבל אנו לא מחפשים לא עימותים ולא הרפתקאות צבאיות. עם זאת, בדרך שבה חמאס מתנהל הוא מדרדר את המצב ועלול לשם את כל המחיר, מחיר הרבה יותר כבד מאשר בצוק איתן".



לדבריו, "המציאות הזאת ששורפים לנו יום יום חורש טבעי, ועד כה נשרפו כ-28 אלף דונם, שזה פחות או יותר שטח של עירית נתניה או רחובות. אנו לא מתכוונים לספוג את זה ולהמשיך בצורה כזאת. לכן אני מציע להם קודם כל להתעשת ולהפסיק עם כל הפרובוקציות על הגדר ועם השריפות.  ביומיים הקרובים נתחיל להכביד על כל המעברים. הם יתחילו להרגיש שזה לא יעבוד בצורה חד צדדית מהסוג הזה".