בג"ץ קיבל היום (שלישי) חלקית את בקשת המדינה ואפשר לה לחוקק את חוק הגיוס עד ל-2.12.18, ערב חג החנוכה. אם המדינה לא תחוקק עד אז חוק גיוס חדש, ייכנס לתוקף ביטול חוק הגיוס הקודם, ויוחל על כל תלמידי הישיבות חובת גיוס. מושב החורף יפתח ב-15 ל אוקטובר, כך שלכנסת יהיו פחות מארבעה חודשים לחוקק את החוק.

כזכור, בספטמבר 2017 פסקו שופטי בג"ץ כי דין חוק הגיוס הנוכחי להתבטל כיוון שהוא סותר את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אולם השופטים קבעו כי תאריך בטלות החוק יחול רק בחודש ספטמבר 2018, על מנת לאפשר למדינה לחוקק חוק גיוס חדש אשר יעמוד בקריטריונים שהציב בג"ץ.



המפלגות החרדיות ניסו במושב הקודם להעביר חוק גיוס חדש בהליך מזורז, אך נתקלו בסירוב מוחלט של שר הביטחון ליברמן שאיים בפירוק הממשלה. לבסוף החרדים התקפלו והנושא הועבר לוועדה מקצועית של משרד הביטחון שקבעה את יעדי הגיוס של המגזר החרדי, אשר יהיו בחוק החדש.



ליצמן. ביהדות התורה אומרים שהארכה אמורה להספיק. צילום: מרק ישראל סלם
ליצמן. ביהדות התורה אומרים שהארכה אמורה להספיק. צילום: מרק ישראל סלם



ואולם, בעקבות התנגדות של חלק מחברי הכנסת במפלגת יהדות התורה, החוק לא נחקק במושב הנוכחי. בלית ברירה פנתה הממשלה לבג"ץ בבקשה


לדחות את התאריך מספטמבר 2018 לאפריל 2019 תוך הסבר כי מדובר בחוק מורכב מאוד הדורש זמן רב כדי להעבירו. כעת שופטי בג"ץ החליטו להיענות חלקית לבקשה וקבעו כי ביטול חוק הגיוס הנוכחי ייכנס לתוקף בתחילת חודש דצמבר, בעוד ארבע חודשים.



גורמים ביהדות התורה אומרים כי הארכה שניתנה על ידי בג"ץ אמורה להספיק כדי שהקואליציה תצליח לחוקק את החוק החדש. אם הקואליציה אכן תעמוד במשימה, כנראה מזה שנים רבות, הכנסת תמלא את ימיה והבחירות לכנסת ה-21 יתקיימו במועדן, נובמבר 2019.


יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בעקבות ההחלטה כי "בג"ץ צודק, אין שום סיבה לאפשר לנתניהו לבזבז זמן נוסף. נתניהו לא זקוק להארכת זמן, הוא זקוק לאומץ. יש לחוקק עכשיו את חוק הגיוס כדי שיותר חרדים יתגייסו, ישרתו וישתלבו בשוק העבודה. שופטי בג״ץ העבירו מסר חד וברור לנתניהו: תפסיק למשוך זמן. אני קורא לראש הממשלה לבלום את הכניעה למפלגות החרדיות ולקדם את ישראל צעד נוסף לשיוויון בנטל. שוב הוכח שדרכה של יש עתיד נכונה וצודקת, בעוד דרכו של נתניהו עמוסת שיקולים פוליטיים ויוצרת פילוג".

חבר ועדת הגיוס ח"כ אורי מקלב אמר בתגובה כי "תהליך החקיקה נמצא בסופו, כך שלוח הזמנים החדש יאפשר את סיום חקיקת החוק שעיקרו הכרה בערך ובחשיבות המשך לימוד התורה בארץ ישראל".