במשרד המשפטים הודיעו היום (רביעי) על מספר הקלות לנבחנים בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין. ההסכמות הושגו בעקבות ישיבה של שרת המשפטים איילת שקד עם יו"ר הועדה הבוחנת השופט שאול שוחט ויו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה, ובעקבות שיחות עם נציגי הנבחנים.

ההקלות שיחלו מהשנה הבאה יהיו: 1.תוספת זמן של למעלה משעה בזמן הבחינה באופן זה: זמן של 4 דקות לשאלה בדין המהותי במקום זמן של 3 דקות לשאלה שהיה עד כה. בפרק הדיוני יהיה זמן של 2.5 דקות לשאלה במקום 2 דקות שהיו.
2. ביטול "גזירת השליש". נכון להיום מלבד ציון מעבר של 65, הנבחנים נדרשים לענות נכון לפחות על שליש מהשאלות בכל פרק. באופן זה נוצר מצב לפיו נבחנים יכלו לקבל ציון גבוה יותר מ-65 ועדיין להיכשל בבחינה. החל מהבחינה הבאה אותה גזירה תבוטל וכל נבחן שיקבל ציון מצטבר של יותר מ-65 יעבור את הבחינה. 
3. צמצום רשימת החיקוקים לבחינה. 4. חלוקת רשימת החיקוקים - לחלק הדיוני בנפרד ולחלק המהותי בנפרד.

באשר לתוצאות הבחינה האחרונה שהייתה, הוועדה הבוחנת עדכנה את שרת המשפטים כי נוכח ההשגות שהוגשו נפסלו שתי שאלות נוספות, ובכך עלה אחוז העוברים הכללי ל 38%. פרטים יישלחו לנבחנים בשבוע הקרוב. שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "אין זה סוד שמקצוע עריכת הדין מוצף. עם זאת בחינת ההסמכה צריכה להיות הוגנת ולבחון באופן אמיתי את הידע של המתמחים. דבר זה יושג באמצעות ההקלות עליהם סיכמנו. כמו כן על מנת למנוע עוגמת נפש לעתיד, בחינה בתום שנה א' מהווה פתרון אפשרי. משכך אפעל ליישמה בהתאם למסקנות הוועדה".


שקד. שוקלת בחינה נוספת. צילום: מרק ישראל סלם


בנוסף, השרה הודיעה כי תשקול להכניס בחינה בתום שנה ראשונה של לימודי המשפטים, באופן שהסטודנטים יוכלו לדעת כבר בתחילת לימודיהם האם הם יוכלו לשמש בתום מסלול הלימודים וההתמחות כעורכי דין או שימשיכו בלימודי משפטים לתואר אקדמי בלבד בידיעה שיסיימו כמשפטנים. שקד צפויה להקים בחודש הקרוב ועדה ציבורית שכוללת את נציגי האקדמיה, נציגי הלשכה ונציגי הסטודנטים שיגישו המלצות בנושא.
 
כזכור, מתוך 2,930 שניגשו לבחינות הקבלה ללשכת עורכי הדין השנה, רק 32% הצליחו לעבור את הבחינה. מתוך כלל הנבחנים, 1,930 ניגשו אליה לראשונה, ומתוכם עברו 44%. אחוז המעבר של בוגרי המכללות עומד על 26%, בעוד שזה של בוגרי האוניברסיטאות הוא 70%. 550 מהנבחנים ניגשו למבחן בפעם השלישית או יותר, ורק 6% מתוכם עברו.

עו"ד אילן בומבך, המייצג את הנבחנים שנכשלו בבחינת ההסמכה, מסר: "הסיכום בין השרה שקד ליו"ר הלשכה, מצביע על העובדה כי נפלו כשלים מהותיים במתכונת החדשה של בחינות ההסמכה. כבר בפס"ד שניתן בעתירה בתחילת 2018 הטיח בית המשפט העליון ביקורת קשה בלשכת עורכי הדין ולמרות זאת הלשכה בחרה גם בבחינות האחרונות להקשות על המתמחים באופן שאינו סביר. 
הנבחנים בשני המועדים האחרונים היו שפני ניסיון. משמח לראות שגם הועדה הבוחנת השתכנעה באי הוגנות הבחינה אך הסעד המתגבש חייב לחול על כל מי שניגש במתכונת החדשה".

גם ח"כ יואל חסון הגיב להחלטת שרת המשפטים שקד ומסר כי הוא ״מברך על החלטת משרד המשפטים שהעניקו מספר הקלות לנבחנים החל מבחינת לשכת עורכי הדין הבאה. לא היינו מצליחים להגיע להישג הזה בלי העבודה המשותפת שלנו יחד עם הסטודנטים למשפטים ונבחני הלשכה שהפעילו לחץ לקבלת צדק. למרות זאת, לא אפסיק להילחם עד שנראה שגם במבחן הנוכחי תהיינה הקלות שישפיעו עוד על אחוז העוברים״.