בית המשפט השלום בירושלים קיבל היום (חמישי) את תביעת עיריית ירושלים ופסק כי על גלריית ברבור לפנות עד הראשון לפברואר 2019 את הנכס העירוני בו היא פועלת. כזכור, העירייה מנהלת מאבק ארוך כנגד הגלרייה, אותה היא מגדירה "כפולשת" לנכס עירוני מבלי שיש לה הסכם, מבלי אישור מהעירייה ובניגוד להוראות התוכנית של המקום.



בית המשפט קבע כי "כל המסמכים והטענות שהוגשו בפני בית המשפט אינם מקיימים הגנה. הרשות להחזיק במקרקעין שהייתה - בוטלה ותחתיה לא באה כל הקצאת מקרקעין או חוזה אחר בכתב שניתן לנתבעת להסתמך עליו או שיהיה נושא להוכחות".



כזכור, מלבד הטענה שהיא נמצאת בנכס ללא היתר, העמותה קיימה במקום אירועים שקוממו עליה את עיריית ירושלים, ביניהם טקס שערכה ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, ובו צוינו במשותף גם חללי צה"ל וגם פלסטינים. "מה שהתחיל בפגיעה של העמותה בקדושת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל המשיך באירוע המעלה על נס את יום הנכבה בהשקת ספר אנטי דמוקרטי נגד מדינת ישראל", נמסר מעיריית ירושלים.



ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הגיב להחלטה: "פסיקתו החד משמעית של בית המשפט מוכיחה מעל לכל ספק כי עמדת העירייה לאורך כל הדרך הייתה נכונה, צודקת וערכית. אנו לא נאפשר פלישה לנכסיה של העירייה ולא נאפשר בשום צורה לעשות בהם שימוש על מנת לפגוע בחיילי צה"ל ובמדינת ישראל. נמשיך לשמור על החוק ועל מוסדות המדינה".



במפלגת מאוחדים של אריה קניג מסרו כי "נציגי סיעת מאוחדים קיימו בשנה האחרונה מאבק עיקש בשם הימין השפוי לסגירת הגלריה, כשכזכור המשנה לראש העיר דב קלמנוביץ הוא הראשון שפנה לראש העיר בדרישה שיורה על סגירת המקום, כשמנגד ראש העיר ברקת משך רגליו והמועמדים לראשות העיר ברקוביץ וחביליו התנגדו לסגירת המקום - אותם חביליו וברקוביץ שמבקשים באופן ציני ומגוחך לצבוע עצמם בצבעי הימין, למרות שברגעי המבחן ניצבו לצד השמאל הפלורליסטי רדיקלי"

"גלריית ברבור פעלה במבנה עירוני ועשתה שימוש פוליטי ציני במשאבים ציבוריים בצורה שמנוגדת בתכלית לעמדות בה מחזיקים רובם המכריע של תושבי ירושלים. פעולותיה 'התרבותיות' המשקפות את תפישת העולם של השמאל הקיצוני ערערו וחתרו תחת אושיות המדינה, ופעלו בכל דרך אפשרית על מנת לפגוע בלגיטימיות של מדינת ישראל ומוסדותיה, להשחיר את חיילי צה"ל ולתמוך בגופים אנטישמיים. אנחנו מודים לבית המשפט על עשיית צדק ולתושבים הרבים שעמדו לצדנו לאורך המאבק".
 
עו"ד יוסי חביליו, שייצג את גלריית ברבור ומועמד לראשות עיריית ירושלים: "זה יום עצוב לדמוקרטיה בישראל ולעיר ירושלים ופגיעה קשה בחופש הביטוי. התגייסתי לסייע לגלריית ברבור בגלל אמונתי שיש לאפשר להביע דעות שונות ומגוונות, גם בשטחים ציבוריים וגם אם אני אישית לא מסכים להן".
 
"בית המשפט אמר בדיון שהסיבה להגשת התביעה הינה דברים שנאמרו בגלריה, אולם במסגרת פסק הדין נימק את מסקנתו בנימוקים משפטיים טכניים, מבלי שניתנה לגלריה אפשרות להציג ראיות ומבלי שהתייחס כלל לסיבה להגשת התביעה ולנושא חופש הביטוי. בעייתיות נוספת הינה בכך ששופטת קודמת שדנה בתיק קיבלה החלטה מנומקת לאפשר לגלריה להציג ראיות, לרבות לעניין הטענות בעניין חופש הביטוי. אך משיקולים שונים עבר התיק לשופט אחר והוא קיבל החלטה הפוכה לחלוטין. הדבר יכול לפגוע קשות באמון הציבור במערכת המשפט. אני חושב שהחלטת השופט שגויה, אנחנו מתכוונים להגיש ערעור ואני מאמין שנזכה בערעור והגלריה תישאר במקומה".