התבטאות יוצאת דופן של שופט בית המשפט העליון מני מזוז במהלך דיון בערעורו של המחבל חאלד קוטינה, שדרס למוות את שלום יוחאי שרקי ופצע קשה את חברתו שירה קליין. בדיון שנערך אתמול הביע מזוז התנגדות לחיוב מחבלים בסכום פיצויים מקסימלי לקורבנות והסביר כי הדבר אינו משרת את המטרה.
על קוטינה נגזרו עונש מאסר עולם ו־20 שנות מאסר נוספות והוא חוייב גם בתשלום פיצויים של 516 אלף שקל למשפחות שרקי וקליין. הדיון עסק בעיקר בעונש המאסר שנגזר על קוטינה אך במהלכו העיר השופט מני מזוז הערה עקרונית על עונש הפיצויים שמשיתים בתי המשפט על עבריינים, בהם גם מחבלים. חוק העונשין קובע כי בית המשפט רשאי לחייב את המורשע בעבירה "לשלם לאדם שניזוק על ידי העבירה סכום שלא יעלה על 258 אלף שקלים חדשים לפיצוי הנזק או הסבל שנגרם לו". השופט מזוז הסתייג ממדיניות הפרקליטות לדרוש את הסכום המקסימלי וגם מהנורמה של בתי המשפט לקבל את עמדת הפרקליטות.
"אני לא בטוח שענישה זו משרתת את נפגעי העבירה", אמר מזוז. מדבריו נראה היה כי בכוונתו לקבוע בקרוב תקדים בעניין זה. "יש מצבים שאם מטילים סכום סביר אזי הנאשם יש לו אינטרס לשלם את הפיצוי כי זה משליך על דברים אחרים. לעומת זאת, כאשר מטילים סכום שבשום מקרה הנאשם לא יכול לעמוד בו, התוצאה היא שקורבנות העבירה לא מקבלים בכלל פיצויים ומנגד הנאשם לא יכול להיות אדם פרודוקטיבי גם אחרי שישתחרר מהכלא".

מזוז הוסיף ואמר כי בעבר בתי המשפט בארה"ב נהגו כמו בישראל, לפסוק פיצויים מקסימליים לטובת נפגעי העבירה, אך חדלו מכך כי הבינו שפסקי דין אלה אינם משרתים את המטרה. מזוז ציין כי מדובר בסוגיה עקרונית שככל הנראה אינה רלוונטית לתיק קוטינה.
בתי המשפט אכן מקבלים בעקביות את בקשות הפרקליטות ומחייבים מחבלים בפיצויים המרביים הקבועים בחוק. כך לדוגמה חויבו לאחרונה כל אחד מרוצחיו של ראובן שמרלינג בפיצויים בסך 258 אלף שקל וכך גם המחבל שפצע קשות את השוטרת ציפי יעקוביאן ודינו נחרץ לאחרונה.