לבית משפט השלום בתל אביב הוגשה תביעה על סך 2,300,000 שקלים נגד חברת הביטוח "מבטחים" המחזיקה את קרנות הפנסיה הוותיקות שהולאמו ואשר מנוהלות ומפוקחות על ידי מדינת ישראל. קרנות אלה מנוהלות בידי מנהל מיוחד שמונה מטעם המדינה. לקופת פנסיה מבטחים ישנה כמות גדולה במיוחד של חשבונות פנסיה שהקופה אינה בקשר עם בעליהן ואשר השווי המוערך שלהן עומד על לא פחות משני מיליארד שקלים.



התביעה שהוגשה על ידי חברת פארמה החזקות ויצחק ארבוס מעלה שאלה לגבי התנהלות המנהל המיוחד בכל הנוגע לאיתור מנותקי קשר. על פי הנטען בתביעה, ובהתבסס ביו היתר על דוח הממונה על שוק ההון, פנסיה וחיסכון במשרד האוצר, בחברת מבטחים קיימים כ- 120,000 חשבונות עמיתים שבעליהם אינם מכירים או מודעים אליהם, מתוכם כ- 70% הם חשבונות של עמיתים חיים וכ- 30% הם חשבונות של עמיתים שנפטרו ולא נוצר קשר עם יורשיהם. שווי קופות אלו מוערך בסכום עצום של כמעט שני מיליארד שקלים.



על פי כתב התביעה, בין חברת מבטחים לחברת פארמה החזקות נחתם חוזה לפיו תעביר מבטחים רשימת מנותקי קשר ופארמה החזקות תאתר אותם. על כל מנותק קשר שיאותר, תקבל החברה סכום של מאות שקלים בודדים.



צעד זה נעשה בעקבות תמריצים אותם הציעה הממשלה לקופות אשר יעמדו ביעדים לאיתור מנותקי הקשר שלהן. התמריצים ניתנים לאור הבנה כי חברת הביטוח מרוויחות מניהול הקופות ועל כן אין להן אינטרס לאתר את מנותקי הקשר ולגרום להם לפדות את קופת הפנסיה שלהם ולהפסיק לשלם לחברת הביטוח.



לאחר שפארמה החזקות איתרה 4,752 מתוך 13,254 השמות שהועברו לה חזרה בה מבטחים בטענה כי הדבר מותר לה על פי החוזה, והעבודה שכבר שנעשתה היא "פיילוט" בלבד ואין היא חייבת לשלם עבורה. לטענתה, לאור דרישת פארמה לתשלום בגין הפיילוט היא מבטלת את ההסכם שנחתם בין הצדדים. פארמה החזקות, שהעסיקה עובדים רבים באיתור מנותקי הקשר, סירבה לוותר על תשלום של למעלה ממיליון שקלים עבור עבודת הפיילוט וכאמור הגישה תביעה.



עורך הדין אריה ארבוס ממשרד "ארבוס קדם צור" המייצג את התובעים מסר בתגובה: "מחומרי התביעה והמסמכים עולה תמונה מדאיגה של התנהלות חברת מבטחים והמניעים העומדים מאחורי קבלת ההחלטות של המנהל המיוחד. מטרת החוק שהלאים את קופות הפנסיה הוותיקות הייתה בין היתר לגרום למצב שהן ייעלמו מהעולם, אולם נראה שהמנהל המיוחד עושה כל שביכולתו להשאיר את הקופות האלה בחיים בכך שהוא לא עושה את המוטל עליו באיתור חברי הקופות והיורשים".



עוד נמסר, כי "המחדל נובע ככל הנראה מאינטרסים זרים של שמירה על מקומות העבודה. המנהל המיוחד וחברת מבטחים לא בוחלים אף בהפרת הסכמים עם חוקרים שהוכיחו כי הם מסוגלים לאתר את בעלי הקופות שלא מאותרים. במקום שהמנהל המיוחד יתאמץ באיתור בעלי הקופות, הוא מתאמץ במטרה שלא לאתרם גם אם בדרך מופרים הסכמים מחייבים. מאופן התנהלות המנהל המיוחד, התנהלות שאף גרמה נזק רב למרשינו, עולה כי המנהל פועל באופן שאינו הגון ואינו מקובל, ואנו בטוחים שבית המשפט יבהיר למנהל כי מחובתו לפעול לטובת חברי הקופה בהגינות ובאחריות ולשים רק את האינטרס הציבורי לנגד עיניו, וכן כי יעשה צדק אם מרשינו, כלפיו נהג המנהל המיוחד בצורה של 'השתמש וזרוק'".